2012-06-21, 14:41
Medlem
crillecrilles avatar
Har suttit och googlat en stund idag utan resultat. Hittar bara en massa trådar/frågor om hur man justerar ljusstyrkan på skärmen med hjälp av tangenterna(duh).

Det jag funderar på är om man på något sätt kan modda eller ersätta bakgrundsbelysningen på en laptop-skärm. Om vi bortser från att det skulle dra mer ström osv så måste det väl vara möjligt? Men det kanske är ett helvete i och med att det inte verkar vara någon vanlighet att man gör det.

Hade ju varit kanon att ha ett "ultra"-läge så här på sommaren när man gärna sitter ute med datorn. Hur mycket man än skuggar skärmen så lyser den ju inte tillräckligt mycket även om det "funkar helt okej".

Detta gäller en helt vanlig LCD-skärm med TN-panel. Jag är inte ute efter att byta till LED eller att bli uppläxad i hur bra andra skärmar är i dagsljus Vill bara försöka boosta belysningen.
Citera
2012-06-21, 16:51
Medlem
sommarlovs avatar
Äldre skärmar har lysrör.
De drivs av ett litet kort.
Visst skulle man kunna "boosta" det på något sätt, tex ersätta kortet till ett som ska sitta i en större skärm.

Nyare skärmar med led måste vara lättare att skrämma upp.

Även om du lyckas, tror jag inte det kommer lysa speciellt mycket mer, innan något går sönder.

Skärma av skärmen med kartongbitar...
Citera
2012-06-21, 18:13
Medlem
crillecrilles avatar
Lysrör alltså? Har du nån länk med mer info att bjuda på? Vad är det som skulle gå sönder om man lyckades få till en boost? Skärmpanelen?

Jo jag har allt byggt en ganska sofistikerad avskärmning, men den inkräktar på min solbränna och är extremt osmidig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in