2005-03-08, 13:04
Medlem
Therons avatar
Under ret tillbaka har jag med hjlp av freningen Grvande journalisters “Trond's lathund” p avstnd fljt tv intressanta artikelserier publicerade i Gteborgsposten GP respektive Norrlndska Socialdemokraten NSD.

Min tanke var att i ett Exceldiagram frska se ifall fifflet pverkar statistiken kring sjukskrivningarna, ifall det tar lngre tid fr de sjukskrivna i fifflarfretag att komma tillbaka. ifall folk r mer sjukskrivna i omrden med mnga fiffelfretag. Dessvrre ser det vldigt illa ut. Klart att folk pverkas och blir sjuka av fifflet.

Guldspadar fick GP's Karin Mattisson Askerup, Christer Lvkvist och Karin Robach fr sin artikelserie om

Funktionshindrade som affrsid

LS ARTIKLARNA:
  1. Jakob nra knckas
  2. Statens kostnader skenar
  3. Fretag lockar med sprit
  4. "Skattepengar bygger frmgenheter"
  5. Miljonrer i reformens spr
  6. Branschen vill ha hrdare regler
  7. 10 av 40 fretag erbjd pengar
  8. Socialministern vill stoppa de oserisa
En lsvrd guldspadebelnad artikelserie, ej prickad av Pressens Opinionsnmnd.

Uppe i norr skrev Norrlndska Socialdemokraten NSD under ungefr samma tid, en likas lsvrd artikelserie om Personal Care AB i Kiruna, som inte heller r prickad av Pressens Opinionsnmnd.

LS ARTIKLARNA:
  1. Miljoner till VD - inget till anstlldas pension
  2. Anstllda lurade p pensionspengar
  3. Han fick nog efter ett halvr hos Personal care
  4. Betalning utan kontroll - frskringskassan gav assistentfretagen 110 miljoner
  5. Personal cares VD: Bolaget har fljt regelverket
  6. Fretaget saknar certifikat
  7. Hon krvde fretaget p pengar - d stmdes hon
  8. Kommunal: ”Rnnquist mste betala in avtalspensionen”
  9. Alecta kan inte bekrfta inbetalning
  10. Thomas Rnnquist vill frhandla fram nytt kollektivavtal
  11. Assistansfretag vill inte betala pensionspengar fr timanstllda
  12. Pensionspengar - efter lng tvist
Vilken typ av advokater i samhllets utmarker, anlitar fifflarna fr att tnja p lagarna och upprtthlla den “lagliga driften” i sitt fretagande? Det mste vl vara vldigt mnga advokater som sysselstts nr fifflarflunsan hrjar? Eller har de ocks dliga tider som alla andra och fr vara glada fr de jobb som de erbjuds?
Citera
2005-03-09, 03:16
Medlem
Therons avatar
Svarar p min egen postning med en enkel frga som kanske inte framgick klart. Vad jag undrar mig ver.

Med tydliga exempel frn tv tidningar i varsin landsnda som belyser samma problem, en strid strm av offentliga medel till fifflarfretag. En trendig freteelse som brjat efterlmna tydliga spr i bl.a sjukskrivningsstatistiken.

Varfr har inte media grvt lite djupare och belyst de mer etablerade aktrerna i samhllet som gr fiffleriet mjligt?

Hur mnga fifflaradvokater r det som flockas kring dessa bemanningsfretag med funktionshindrade som affrsid? Jurister som ser stora intkter i att tnja lagarna till det yttersta.

Typ: De jurister som oavsett vglag fr det mesta kr med den lagliga hastigheten , frutom nr de kr fr fort bara fr det r mjligt och ingen vervakning finns. Eller nr den r bristfllig.

Alla dessa slag av i verkant penningintresserade fr ledigt plats i det rymliga och behndiga Excel (eller Openoffice's Calc) som man kan anvnda som hjlpmedel under uppnystandet av sdana hrvor. Sg att freningen Grvande journalister hller kurs i just anvndandet av kalkylblad.

De sammanlagda effekterna frn fiffleriet tr p det offentliga kapitalet svl hlsan hos varje drabbad. Mnga inom vrden r kvinnor, och blir de utbrnda pverkas ven deras nrmast anhriga i negativ riktning.

Men varfr vgar inte media, den tredje statsmakten hoppa p medhjlparna, advokaterna? r det pga rdsla?
Citera
2005-03-09, 09:25
Medlem
Gabrielswes avatar
Karin Mattisson Askerup ger jag inte mycket fr; populist p redaktionen nda ut i fingerspetsarna har hon blivit!

Drar historien en annan gng fr er...
Citera
2005-03-09, 09:37
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrielswe
Karin Mattisson Askerup ger jag inte mycket fr; populist p redaktionen nda ut i fingerspetsarna har hon blivit! Drar historien en annan gng fr er...
Karin knner jag dessvrre inte. Men angende artikelexemplen . S r det flera journalister - populister eller ej - som frn varsin landsnda inom samma frga, har presenterat i stort sett samma sak utan att ha hoppat p sjlva grundfrutsttningarna till fiffleriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in