2012-06-21, 13:10
Medlem
RoaldDahls avatar
På min systers jobb har de en dator som inte kan nå Felsäkert läge vid uppstart, säger hon. Jag sa att hon skulle trycka F8, men det funkar tydligen inte. Hur ska de nu göra? Kan det vara fel i registret som förhindrar att de når Felsäkert läge? Är ominstallation det enda vettiga nu? Vet inte vilket windows de använder.
Citera
2012-06-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
På min systers jobb har de en dator som inte kan nå Felsäkert läge vid uppstart, säger hon. Jag sa att hon skulle trycka F8, men det funkar tydligen inte. Hur ska de nu göra? Kan det vara fel i registret som förhindrar att de når Felsäkert läge? Är ominstallation det enda vettiga nu? Vet inte vilket windows de använder.

använder de usb-tangetbord så testa med ett ps2 tangentbord

mvh
t
Citera
2012-06-21, 22:49
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Jag sa att hon skulle trycka F8, men det funkar tydligen inte. Hur ska de nu göra?
MSCONFIG -> Systemstart -> Felsäker start

Bara att starta om därefter.

När man sedan är klar med det man ville göra i felsäkert läge är det bara att köra MSCONFIG igen och avmarkera Felsäker start och starta om på nytt.
Citera
2012-06-22, 01:25
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
MSCONFIG -> Systemstart -> Felsäker start

Bara att starta om därefter.

När man sedan är klar med det man ville göra i felsäkert läge är det bara att köra MSCONFIG igen och avmarkera Felsäker start och starta om på nytt.

Hmm. Hon får efter att ha skrivit "MSCONFIG" i rutan för Kör och returknappat, upp "Startalternativ: Normal start; Diagnostikstart; Selektiv start" och undrar vad hon ska välja av dem. De kör tydligen med Win XP där.
Citera
2012-06-22, 09:57
Medlem
Citat:
Hmm. Hon får efter att ha skrivit "MSCONFIG" i rutan för Kör och returknappat, upp "Startalternativ: Normal start; Diagnostikstart; Selektiv start" och undrar vad hon ska välja av dem. De kör tydligen med Win XP där.

borde vara Diagnostikstart

mvh
t
Citera
2012-06-23, 16:18
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
På XP är det fliken BOOT.INI och startalternativet /SAFEBOOT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in