2012-06-21, 10:18
Medlem
UACs avatar
Förbannad blir man när man läser sånt här. I den lilla byn Nävlinge har man länge plågats av stölder (koppar, verktyg och diesel). Polisen har gjort noll och intet för att komma till rätta med problemet. Kommer inte ens ut alla gånger man ringt efter Polisen. Två bybor tog en man med bultsax på bar gärning den 10/6 och band honom i väntan på Polisen som hämtade packet.

Resultatet av detta rådiga ingripande? Packet släpptes direkt, gick inte att binda honom till brott. Ingen husrannsakan gjordes. Däremot kommer Polisen några dagar senare hem till hjältarna och griper dessa och gör husrannsakan! De har nu suttit häktade i en vecka och kommer att fira midsommar där också. Troligen döms de och får betala skadestånd till packet!

http://www.nsk.se/article/20120621/H...sjalva-haktade

Fimteamet som följde Polisen är antagligen TV som gör program av detta i stil med Cops.
Citera
2012-06-21, 10:27
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Förbannad blir man när man läser sånt här. I den lilla byn Nävlinge har man länge plågats av stölder (koppar, verktyg och diesel). Polisen har gjort noll och intet för att komma till rätta med problemet. Kommer inte ens ut alla gånger man ringt efter Polisen. Två bybor tog en man med bultsax på bar gärning den 10/6 och band honom i väntan på Polisen som hämtade packet.

Resultatet av detta rådiga ingripande? Packet släpptes direkt, gick inte att binda honom till brott. Ingen husrannsakan gjordes. Däremot kommer Polisen några dagar senare hem till hjältarna och griper dessa och gör husrannsakan! De har nu suttit häktade i en vecka och kommer att fira midsommar där också. Troligen döms de och får betala skadestånd till packet!

http://www.nsk.se/article/20120621/H...sjalva-haktade

Fimteamet som följde Polisen är antagligen TV som gör program av detta i stil med Cops.

Låter ju helt bisarrt om det är sant. Men men i den upp och nervända vägen så kan ju allt hända. Kommer ihåg en annan episod där polisens insatsstyrka åkte och tog jägare som övningsköt på sin egen mark och fängslade dom och de fick ligga så i mer än en halvtimme.
Citera
2012-06-21, 10:29
Medlem
cammos avatar
Problemet är ju att dom misshandlade tjuven.
Citera
2012-06-21, 10:39
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo

Nja, kan man inte säga att "de talade honom tillrätta"!
Citera
2012-06-21, 10:48
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Och därför skall de arresteras och sitta häktade i två veckor, dessutom över midsommar? Är det så förstår jag varför det är fullt på häktena.
Citera
2012-06-21, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Nja, kan man inte säga att "de talade honom tillrätta"!
Jag går ofta omkring me en biltsax men det gör mig inte till tjuv!!

Det kan bara en rättegång avgöra...

Vi har poliser i detta landet, och det är de som sköter det polisiära arbetet INTE bybor.
Och att binda/frihetsberöva någon som privatperson är förbjudet, likaså att misshandla honom.

Detta är mycket värre än att sno lite saker.
Citera
2012-06-21, 10:55
Medlem
Samhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apajavul

Vi har poliser i detta landet, och det är de som sköter det polisiära arbetet INTE bybor.
Och att binda/frihetsberöva någon som privatperson är förbjudet, likaså att misshandla honom.

Men för fan, dom tog ju han på bar gärning, när han höll på att linda av koppar! All heder åt "gubbarna", nästa gång får dom köra SGT -metoden!
Senast redigerad av Samhall 2012-06-21 kl. 10:57.
Citera
2012-06-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apajavul

Om du läser artikeln så grep de mannen på bar gärning, i full färd att stjäla koppar. Helt i linje med ett envarsgripande.

Och om polisen inte klarar av sitt uppdrag ser jag personligen inget fel med att medborgare griper in. De har uppenbarligen inte lagt ned resurser för att lösa stölderna.

Om de misshandlade gärningsmannen så är det självklart fel, men att binda honom kan vara försvarligt om han var våldsam.
Citera
2012-06-21, 11:08
Medlem
kakburks avatar
Detta motiverar ju att ta lagen i egna händer. Domare och bödel på plats direkt när de fångar tjuvar, utan att blanda in rättssystemet.
Annars är ju envarsgripande tillåtet, det de åker på är ju misshandeln. Men de kunde ju snackat ihop sig och vittnat om att det var tjuven som attackerade dem med bultsaxen i högsta hugg och hans skador uppkom i rabaldret som följde.
Citera
2012-06-21, 11:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Om du läser artikeln så grep de mannen på bar gärning, i full färd att stjäla koppar. Helt i linje med ett envarsgripande.

Och om polisen inte klarar av sitt uppdrag ser jag personligen inget fel med att medborgare griper in. De har uppenbarligen inte lagt ned resurser för att lösa stölderna.

Om de misshandlade gärningsmannen så är det självklart fel, men att binda honom kan vara försvarligt om han var våldsam.

Dom båda byborna sitter häktade för grov misshandel och olaga frihetsberövande, sen så verkar dom snacka skit om att polisen inte gör sitt arbete, polisen kom ju faktiskt till brottsplatsen efter att dom två byborna misshandlat och bundit den misstänkta koppartjuven.
Privatpersoner ska aldrig någonsin sköta polisens arbete.
Varför larmade inte dom två byborna polisen direkt när dom observerade den misstänkta tjuven ?
Citera
2012-06-21, 11:21
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Varför larmade inte dom två byborna polisen direkt när dom observerade den misstänkta tjuven ?
Antagligen för att de hade erfarenhet av att Polisen inte kom eller kom långt senare när de ringt. Om man ser någon stjäla sin egendom vill man nog gärna försvara den.
Citera
2012-06-21, 11:51
Medlem
Nej det är inte rätt att misshandla tjuvar hur som helst även om det måste kännas frestande när man tar dem på bar gärning. Men grundproblemet är ju ändå att det begås en mängd brott som inte klaras upp eller ens utreds om man ska tro artikeln. Det är klart att det är lätt och rekorderligt att säga att man ska vända andra kinden till och inte ingripa när man får chansen men jag kan ändå förstå känslan av vanmakt och den desperation byborna måste känna.
Oavsett vad man tycker om männens agerande så består grundproblemet. Polisen utför av olika anledningar inte sin uppgift i Nävlinge.

Om man bortser från misshandeln, har man inte rätt att kvarhålla någon enligt envarsgripande? De är ju misstänkta för olaga frihetsberövande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in