15 578 besökare online
858 517 medlemmar • 45 881 461 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Dator och IT > Hårdvara - PC
Svara på ämne
Ämnesverktyg
ojohano
Medlem
Tjena!

Har precis byggt ihop min nya dator och har fått problem med skärmhanteringen. Har en benq skärm och en äldre hp skärm. Mitt grafikkort (radeon 6870) har två dvi-portar som används i dagsläget. Båda skärmarna har vga-kabel och därmed används två adaptrar. Tyvärr fungerar inte det nedersta dvi-uttaget.

Båda skärmarna inkl adapter fungerar i det översta dvi-uttaget och när jag testar det andra så får jag ingen signal

Frågan är, har jag kopplat fel eller byggt fel för att endast en port fungerar. Kan det vara så att ena porten är sönder?

ojohano
Medlem
kanske har placerat tråden fel, inte direkt ett köpråd

zonedisk
Medlem
zonedisks avatar
Allt fungerar som det ska och inget är trasigt.

6870 kommer med 1 dual-link DVIport samt 1 single-link DVIport varav bara ena versionen stöder VGAkabel med DVIadapter, vilket är precis anledningen till ditt problem. Har någon av skärmarna DVI/HDMIport? Köp då en vanlig DVI/HDMIkabel. Kör DVIkabeln i porten där adapten inte fungerar och adaptern med VGAn i den som fungerar. Alternativt använd en HDMIport + HDMIkabel istället för DVI om skärmen har HDMIport samt VGA+adapter i DVIporten som stöder adaptern.

MVH/
ZD
Senast redigerad av zonedisk 2012-06-21 kl. 07:34.

Dreas
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojohano
Tjena!

Har precis byggt ihop min nya dator och har fått problem med skärmhanteringen. Har en benq skärm och en äldre hp skärm. Mitt grafikkort (radeon 6870) har två dvi-portar som används i dagsläget. Båda skärmarna har vga-kabel och därmed används två adaptrar. Tyvärr fungerar inte det nedersta dvi-uttaget.

Båda skärmarna inkl adapter fungerar i det översta dvi-uttaget och när jag testar det andra så får jag ingen signal

Frågan är, har jag kopplat fel eller byggt fel för att endast en port fungerar. Kan det vara så att ena porten är sönder?
Köp DVI-kabel till BenQn illa kvickt! Du kan inte köra VGA till en ny skärm... Det ser sämre ut och ja, nu är du ju tvungen att göra det.

Thomaspunkt: Att jämföra med sin kroppsvikt gör svaga människor

CyrusGNetWork
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd -> Hårdvara

//Mod

ojohano
Medlem
Tack för svaren! Blir att köpa en dvi-kabel efter jobbet idag då

Då använder jag alltså den nya dvi till det uttag som inte funkar och den andra till det som redan funkar

crillecrille
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojohano
Tack för svaren! Blir att köpa en dvi-kabel efter jobbet idag då

Då använder jag alltså den nya dvi till det uttag som inte funkar och den andra till det som redan funkar
Korrekt. Borde vara skottpengar på att använda VGA idag

Svara på ämne
Topp Dela »