• 1
  • 2
2012-06-21, 04:12
Medlem
Matärgotts avatar
Hej!

Har smslån från flera olika företag och en skuld på 60000kr som ska vara betalt inom en månad. Detta är pengar jag inte har. Jag har insett att det är kört då min kreditvärdighet är i botten (trots att dessa 60000kr är mina enda lån och jag har en inkomst på 16000kr i månaden).

Jag undrar väl mest vad som kommer hända nu. Det bästa vore om det finns något företag som kunde köpa hela min skuld och sätta mig på avbetalning men finns det något sådant? Vad kommer hända när dessa småskulder hamnar hos olika inkasso, antar att det är de gör...? När de hamnar hos kronofogden kan man då få avbetalningsplan till kronofogden eller kommer de och hämtar alla min tillgångar (vilket jag tror kommer täcka som mest 50% av skulden (inkl alla extra avgifter som ökar på skulden).

Tack för alla tips/info jag kan få.
Citera
2012-06-21, 04:16
Medlem
DirtyRaptors avatar
Du kan ju köpa dig lite tid på att inte öppna dörren om kronkalle kommer.. Annars skulle jag råda dig att vända dig till banken.

Var jag så dum att kag föll för SMSlån så skulle jag nog ta mitt straff så jag lärde mig!
Citera
2012-06-21, 04:20
Medlem
Matärgotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyRaptor
Du kan ju köpa dig lite tid på att inte öppna dörren om kronkalle kommer.. Annars skulle jag råda dig att vända dig till banken.

Var jag så dum att kag föll för SMSlån så skulle jag nog ta mitt straff så jag lärde mig!

Haha jo, kan ju se hur jag duckar för dom som en riktigt liten råtta. Hmm gå till banken har jag tänkt på men hur ska jag förklara för dom? "Jo om ni tar en UC ser ni att min kreditvärdighet suger K*K, men jag har bara 60000kr i skulder och jag har en högre inkomst nu på 16000kr i månaden jag lovar och svär på mitt samvete. Kan jag snäääääälla få 60000kr?".
Citera
2012-06-21, 04:26
Medlem
DirtyRaptors avatar
Nä fy satan..

- Stoners live and stoners die, But in the end we all get high, So if in life you don't succeed FUCK this SHIT and smoke some weed

Bästa råd jag kan ge dig nu ..
Citera
2012-06-21, 04:41
Medlem
Ring dina kreditgivare och be snällt om en avbetalning.
Citera
2012-06-21, 04:58
Medlem
Matärgotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pascal
Ring dina kreditgivare och be snällt om en avbetalning.

Det är skulle kanske kunna funka. Däremot har jag svårt att tro att jag kommer ha råd. Det är totalt 10 olika smslån företag och jag kan tänka mig att det vill alla ha minst 1000kr i månaden. Blir tufft att klara. Men ska pröva. Om jag kan få ner snittet på 500kr i månaden per företag så kommer det nog att gå.
Citera
2012-06-21, 05:10
Medlem
Kolla runt bland laneinstitut om de kan hjalpa dig att sanera dina skulder och samla dem hos dem mot en fet ranta och en amortering pa ett par tusen i manden.
Citera
2012-06-21, 05:37
Moderator
v50s avatar
Gå in till din bank idag och prata med en tjänsteman där, förklara att du pga dumma beslut dragit på dig onödiga skulder men att du nu har för avsikt att sanera din ekonomi därav ditt besök där och att du har för avsikt att ansöka om ett lån som motsvarar skuldernas storlek.

Om du har många förfrågningar hos UC så är chansen hyfsat stor att banken ställer sig negativ till dig men om du kan få med någon som medsökande på lånet (typ borgenär) så borde det fungera så kolla om någon anhörig kan ställa upp, det handlar trots allt inte om så stora skulder.

Skulle du mot förmodan ej få lån beviljat antigen av din bank eller av andra banker så är steg två att du snarast möljligt ringer till de du har skulder hos och förhandlar om en betalningsplan (med låg eller frysta räntor så inte lånen ökar okontrollerbart) så inte skulden går från inkasso till kronofogden om så sker så kommer du inte ens få ta ett telefonabonemang än mindre hyra en bostad osv så du skall göra allt i din makt för att slippa kronkalle.

Har du någon anhörig som i nödfall kan ta ett lån i sitt namn så kan det vara en variant dock är det fullt förståeligt om ingen är så sugen på att ställa upp om du inte kan sköta din ekonomi på ett vuxet sätt. Ytterligare en variant är att du säljer av allt av värde i din bostad för att betala bort delar av skulderna i alla fall så har du saker värda 60k så skulle jag personligen inte tveka att sälja av dem även om det svider, jag kan garantera dig att det svider mer att vara fast hos kronofogden, prylarna kan du köpa nya när din ekonomi så tillåter.
Citera
2012-06-21, 05:37
Medlem
Zomrazils avatar
Sälj allt du äger och fly landet. Starta på ny kula i typ Indien eller annat billigt skitland där du kan leva på småpengar tills du "kommit på fötter". Vem fan vill bo i Sverige anyways? Hade jag inte vart så förbannat lat så hade jag lämnat detta råtthål för länge sen.
Citera
2012-06-21, 05:39
Medlem
Har du fast inkomst och inga betalningsanmärkningar, ser jag ingen anledning till att banken skulle förvägra dig lån.
Citera
2012-06-21, 05:40
Medlem
Zomrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Gå in till din bank idag och prata med en tjänsteman där, förklara att du pga dumma beslut dragit på dig onödiga skulder men att du nu har för avsikt att sanera din ekonomi därav ditt besök där och att du har för avsikt att ansöka om ett lån som motsvarar skuldernas storlek.

Om du har många förfrågningar hos UC så är chansen hyfsat stor att banken ställer sig negativ till dig men om du kan få med någon som medsökande på lånet (typ borgenär) så borde det fungera så kolla om någon anhörig kan ställa upp, det handlar trots allt inte om så stora skulder.

Skulle du mot förmodan ej få lån beviljat antigen av din bank eller av andra banker så är steg två att du snarast möljligt ringer till de du har skulder hos och förhandlar om en betalningsplan (med låg eller frysta räntor så inte lånen ökar okontrollerbart) så inte skulden går från inkasso till kronofogden om så sker så kommer du inte ens få ta ett telefonabonemang än mindre hyra en bostad osv så du skall göra allt i din makt för att slippa kronkalle.

Har du någon anhörig som i nödfall kan ta ett lån i sitt namn så kan det vara en variant dock är det fullt förståeligt om ingen är så sugen på att ställa upp om du inte kan sköta din ekonomi på ett vuxet sätt. Ytterligare en variant är att du säljer av allt av värde i din bostad för att betala bort delar av skulderna i alla fall så har du saker värda 60k så skulle jag personligen inte tveka att sälja av dem även om det svider, jag kan garantera dig att det svider mer att vara fast hos kronofogden, prylarna kan du köpa nya när din ekonomi så tillåter.

Vadå chansen? Han vill väl ha lånet, annars är det ju meningslöst att be om det
Citera
2012-06-21, 05:46
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Det är skulle kanske kunna funka. Däremot har jag svårt att tro att jag kommer ha råd. Det är totalt 10 olika smslån företag och jag kan tänka mig att det vill alla ha minst 1000kr i månaden. Blir tufft att klara. Men ska pröva. Om jag kan få ner snittet på 500kr i månaden per företag så kommer det nog att gå.

Bäst är om du kan ta ett stort lån och betala av samtliga smålån direkt då du på så sätt får ner månadskostnaden + att räntekostnaden lär bli betydlig lägre även om du skulle ta ett lån hos de låneinstitut som har en ränta på 30%.

Hos https://www.lendo.se/ kan du prova göra en ansökan om lån, de lånar ej ut pengarna själv utan gör en förfrågan till många banker/låneinstitut direkt så du slipper söka själv på varje ställe, även till dem med högre ränta och lägre krav på inkomst / förfrågningar hos UC det kan du testa om din bank säger nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in