• 1
  • 2
2012-06-21, 02:01
Medlem
Ersattarens avatar
Hej, vill bara börja med att detta är en teoretisk tanke och inget jag kommer utföra i praktiken.

Utrustning:

1 st Domkraft.
1 st vän.
2 st fälgkors.
X antal träbitar för att bilen ska stå på något när den inte har några däck.
1 st skåpbil.

Så låt oss säga att vi köper ett par fälgkors, en domkraft och en bil för cirka 25.000 kr.

Så där är vi, vi har skaffat bra träbitar för "offerbilen" som skall användas till att stödja bilen när däcken är borta, vi har en domkraft och vi har 2 st fälgkors att ta bort däcken.

Så ett ganska "standard" scenario:

Först häller vi lera, grus och liknande på regskylten så det blir svårare att se vad som står.

Jag och min vän åker cirka 20-30 mil bort mitt i natten och kollar efter ganska ensamma bilar som inte har mycket folk omkring eller en stor parkering ingen är vid och letar då upp bilar med dyra däck, dom med krom och sånt som sticker ut, dvs kostar en del och sen så lyfter vi då upp bilen, använder träbitarna för att bilen ska stödja på dessa medans vi tar alla fyra däck. Vi gör om detta i ungefär samma område, kanske inom 1-2 mils krets och tar däck från kanske 4-5 bilar.

När vi sen har lyckas att lasta in alla däck i bilen så beger vi oss hemåt och några veckor senare lägger vi ut däcken på blocket eller någon annan försäljningssite.

Dessa "nattturer" sker kanske 3-4 gånger i halvåret och sker på olika ställen men ganska långt ifrån våra hem.

Så till lite funderingar:

1. Är det verkligen så lätt som det låter? Tekniskt sett är det ju inte så svårt att snabbt lyfta upp en bil, skruva av bultarna och ta däcken och försvinna på 10 min om man är två pers.
2. Skulle polisen kunna hitta oss? Vi kommer aldrig vara på samma ställe 2 gånger och vi slår till slumpmässigt.
3. Är det egentligen möjligt att sälja däcken sen på Blocket? Hur stor är risken att man blir tagen genom att sälja via blocket?
4. Det verkar ju så enkelt, sker detta i dagens läge? Aldrig hört talas om det förr i alla fall..
5. Har jag missat något?

Mvh
Citera
2012-06-21, 02:09
Medlem
LightClouds avatar
Så sett är det ju så enkelt. Det är väl omständigheterna som gör att det blir svårt. Om det skulle komma någon som ser er eller om ni blir stoppade mitt i natten och måste förklara er för polisen varför ni har 16 fälgar med nya däck i skåpbilen i ett område där det nyliga skett 4 attacker nyligen av just den här typen.

Sedan är det ju på grund av sådant här som bultar/muttrar till fälgar numera säljs med särskilda huvuden och former för att inte vanliga 1x-mm-hylsor ska passa och därmed försvåra för tjuvar att stjäla fälgar.
Citera
2012-06-21, 02:12
Medlem
CommonKnowledges avatar
Ta kontakt med verkstäder(blattar) etc. som ni kan sälja direkt till istället för att riskera en massa och slösa tid på blocket... Det är vad man kan göra, i teorin.
Citera
2012-06-21, 02:18
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
Så sett är det ju så enkelt. Det är väl omständigheterna som gör att det blir svårt. Om det skulle komma någon som ser er eller om ni blir stoppade mitt i natten och måste förklara er för polisen varför ni har 16 fälgar med nya däck i skåpbilen i ett område där det nyliga skett 4 attacker nyligen av just den här typen.

Sedan är det ju på grund av sådant här som bultar/muttrar till fälgar numera säljs med särskilda huvuden och former för att inte vanliga 1x-mm-hylsor ska passa och därmed försvåra för tjuvar att stjäla fälgar.

Jo, självklart om man blir stoppad men det var därför jag tänkte att man skulle vara diskret och kanske inte springa i lägenhetsområde med 30-40 bilar. Tänkte mer någon parkering som är ganska dold, svårt att ge någon direkt ställe men hoppas du förstår

Visste jag faktiskt inte om, då förändrar dom endast "hatten" eller är bultarna specialgjorda för att vara någon sorts låsfunktion?

Citat:
Ursprungligen postat av CHIMERAS
Det är såna som dig man skulle vilja ha nere i en källare med låst dörr och gå loss på med fälgkorset..

Det är såna som dig som man skulle vilja skicka tillbaka till lågstadiet där man fick lära sig att läsa.

Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Ta kontakt med verkstäder(blattar) etc. som ni kan sälja direkt till istället för att riskera en massa och slösa tid på blocket... Det är vad man kan göra, i teorin.

Fast får man lika bra betalt då?
Citera
2012-06-21, 02:23
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ersattaren
Fast får man lika bra betalt då?
Självklart inte men jag hoppas inte du tror att du kommer bli av med allt på blocket inom ett par dagar. Enda sättet är om du sätter riktiga skitpriser och då kan du lika gärna sälja till folk du har gjort upp med innan.. Man bestämmer innan. "Såhär mycket för såhär många set varje vecka." Ni kan ta emot beställningar också om några speciella fälgar eftersöks. I teorin då!
Citera
2012-06-21, 02:31
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHIMERAS
Hm.. Glömde tillägga teoretiskt... Känns det bättre?

Nej för du kan inte ens citera ordentligt. Muppjävel.

Citat:
Självklart inte men jag hoppas inte du tror att du kommer bli av med allt på blocket inom ett par dagar. Enda sättet är om du sätter riktiga skitpriser och då kan du lika gärna sälja till folk du har gjort upp med innan.. Man bestämmer innan. "Såhär mycket för såhär många set varje vecka." Ni kan ta emot beställningar också om några speciella fälgar eftersöks. I teorin då!

Självklart har du en poäng men varför stressa? Sen tror jag faktiskt att många ungdomar kan tänka sig att köpa snygga fälgar begagnade om dom är fräscha. Kan själv tänka mig att göra så för det finns inget behov med sprillans nya däck om dom ändå knappt syns att dom är körda.

Beställningar? Om jag nu skulle vara tjuven skulle jag vara så diskret som möjligt, det skulle vara något som är mellan min vän och mig i så fall.

Det var då ett jävla "teori" hela tiden.. Är verkligen folk så dumma att dom skriver om sånt här innan dom utför det? Om jag skulle utföra detta så skulle denna tråd vara bland det sista jag gör. Kanske inte det lättaste att hitta men jag tror ordet skulle sprida sig ganska snabbt här på flashback om det helt plötsligt ett par dagar efter en stöldvåg av däck och det skrevs ett par dag före det skedde.

Förövrigt har jag ändå inte råd med en skåpbil då jag ska köpa en nya dator snart
Citera
2012-06-21, 02:41
Medlem
Anvandare1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud

Det LightCloud menar är låsbultar. Och Ts ifall du är orolig för att bli bestulen på dina fälgar är det bara att skaffa sådana. Finns på Mekonomen, Biltema, Autoexperten och många fler ställen. Ingen tjuv försöker ta ett par fälgar med låsbultar. Tar säkert mer än 10 gånger längre tid att sno fälgar med låsbultar än utan.
Och ifall du i själva verket är intresserad av att sno fälgar så kan jag tala om att dom flesta bilar med fälgar värda relativt mycket har låsbultar. Har jobbat med ett jobb där det blev en del hjulbyten. Så jag har ganska bra koll på det där.
Citera
2012-06-21, 02:44
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandare1000
Det LightCloud menar är låsbultar. Och Ts ifall du är orolig för att bli bestulen på dina fälgar är det bara att skaffa sådana. Finns på Mekonomen, Biltema, Autoexperten och många fler ställen. Ingen tjuv försöker ta ett par fälgar med låsbultar. Tar säkert mer än 10 gånger längre tid att sno fälgar med låsbultar än utan.

Skall kollas upp, tackar!

Citat:
Och ifall du i själva verket är intresserad av att sno fälgar så kan jag tala om att dom flesta bilar med fälgar värda relativt mycket har låsbultar. Har jobbat med ett jobb där det blev en del hjulbyten. Så jag har ganska bra koll på det där.

Jag är ej intresserad utav att stjäla. Har aldrig stulit i mitt liv och kommer inte börja nu, speciellt inte nu när det är nu som jag tjänar som mest pengar, varför ska jag då utsätta mig för onödigt skit för lite däck? Jag kom på detta när jag satt i bilen från jobbet att när jag parkerar bilen för dagen så måste det ändå vara ganska enkelt att faktiskt ta mina däck.

Min bil står parkerad längs vägen utanför lägenheten och det finns en del invandrare i närheten så skulle inte chocka mig om jag inte gör något snart att jag kommer ut till en bil ståendes på några träbitar.
Citera
2012-06-21, 02:48
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
svammel och gissningar
Det är nog bättre att du håller dig borta från att sno fälgar och köper din dator istället.
Citera
2012-06-21, 02:51
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
Det är nog bättre att du håller dig borta från att sno fälgar och köper din dator istället.

Så vad är svammel och gissningar? Utveckla gärna.

Förövrigt så skall jag göra det. Jag värdesätter människors rätt att ha sina egna saker ifred, så länge dom respekterar mig så respekterar jag dom.

Förövrigt vore det väldigt puckat utav mig att ens göra detta, många vet vem jag är med detta konto då jag hostade en minecraftserver i Flashback's namn förut och på så sätt vet väldigt många vem jag är, har också skrivit ut mitt gamenick som är förknippat med mig på väldigt många sätt.

Man ska inte skita där man äter som man säger.
Senast redigerad av Ersattaren 2012-06-21 kl. 02:55.
Citera
2012-06-21, 03:06
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
1.Självklart har du en poäng men varför stressa?
2.Sen tror jag faktiskt att många ungdomar kan tänka sig att köpa snygga fälgar begagnade om dom är fräscha.
3.Kan själv tänka mig att göra så för det finns inget behov med sprillans nya däck om dom ändå knappt syns att dom är körda.
1. Du vill bli av med grejerna så snabbt som möjligt istället för att ha det i din bil(oandvändbar) eller behöva ha dom någon annanstans.(tar onödigt med plats och riskfyllt)
2. Ungdomar prutar sönder allt dom ser och speciellt när dom vet att det är stulna grejer.
3. Du kan tänka dig hur det är men finns andra som VET hur det är och det var därför jag skrev "svammel och gissningar".
Citat:
1.Beställningar?
2.Om jag nu skulle vara tjuven skulle jag vara så diskret som möjligt, det skulle vara något som är mellan min vän och mig i så fall.
1.Beställningar kan vara i form av allt från mycket vinterdäck inför vintern till några speciella sorts fälgar vilket gör att folk är beredda att betala mer.
2.Det är inte mord du planerar så om en till vet om detta, personen du ska sälja till, gör ingenting och han har inte heller någon vinning i att gola ner dig om det nu är det du oroar dig över. Han vill sälja vidare och tjäna precis som du.

Fick förklara ganska självklara och logiska grejer nu så det är som sagt bäst du håller dig borta från sådant här, även om det nu var i teorin.
Citera
2012-06-21, 03:20
Medlem
Ersattarens avatar
Citat:
1. Du vill bli av med grejerna så snabbt som möjligt istället för att ha det i din bil(oandvändbar) eller behöva ha dom någon annanstans.(tar onödigt med plats och riskfyllt)

Fast om man ska stjäla ska man ha tålamod, varför ge sig ut varje natt? "Den som gapar efter mer förlorar oftast hela stycket" - dvs, du blir för trygg och kommer göra misstag. Om man stjäl varje kväll/ varje vecka kommer det också skapas rubriker, ju tystare desto bättre.

Citat:
2. Ungdomar prutar sönder allt dom ser och speciellt när dom vet att det är stulna grejer.

Om dom prutar eller inte kan jag inte svara på då jag har ingen erfarenhet utav att sälja saker på nätet.

Sen vem berättar till någon man ska sälja till att det är stöldgods? "Hej, jag heter xxx och jag undrar om du vill köpa lite prima stöldgods?"

Citat:
3. Du kan tänka dig hur det är men finns andra som VET hur det är och det var därför jag skrev "svammel och gissningar".

Jag skrev "Jag kan tänka mig att köpa begagnade däck", varför inte? Jag säger inte att alla kan tänka sig att köpa begagnade däck men varför slänga ut ännu mer för ett par som endast skiljer lite lite slitage, jag snackar inte massa stenskott på fälgarna utan så dom ser fräscha ut, då har jag inga som helst bekymmer att köpa dom.

Citat:
1.Beställningar kan vara i form av allt från mycket vinterdäck inför vintern till några speciella sorts fälgar vilket gör att folk är beredda att betala mer.

Men då måste man alltså söka upp bilar vilket skapar endast mer problem och då se till att det är rätt.

Citat:
2.Det är inte mord du planerar så om en till vet om detta, personen du ska sälja till, gör ingenting och han har inte heller någon vinning i att gola ner dig om det nu är det du oroar dig över. Han vill sälja vidare och tjäna precis som du.

Självklart men sen har du ju också ett krav sen att levera x antal däck per månad eller hur det ser ut vilket kommer göra det där till ett sorts deltidsjobb. Jag planerar fortfarande ingenting, försöker bara se detta ur en tjuvs ögon. Bästa sättet att skydda sig är att veta hur sin fiende planerar och det är på så sätt man förebygger stöld.

Vissa tjuvar är desperata, vissa inte och om jag nu skulle bestämma mig för att bli tjuv så skulle jag definitivt inte ha något sorts avtal, känns mestadels endast klumpigt då du måste riskera så mycket mer. Ju mer man syns desto mer skapas det rubriker.

Citat:
Fick förklara ganska självklara och logiska grejer nu så det är som sagt bäst du håller dig borta från sådant här, även om det nu var i teorin.

Lol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in