Citat:
Ursprungligen postat av RobinSharma
Tack för ett intressant inlägg. Hur tror du att det kommer påverka med en andra recession? Det är väl just det som gör att det går att göra klipp? Jag gillar att studera och läsa, men känns som att jag är helt clueless när det gäller hur ekonomin kommer utveckla sig. Har du något tips på hur man håller sig uppdaterad och gärna något steg före?
Mmm det med lägenhet torde vara bra, dock även i den branschen talas det om att bubblan spricker närsomhelst. Finns billiga lägenheter i Borås mtp att det inte är överdriver attraktivt att bo där. Går att få en schyst lägenhet för 200k. Hur mycket går det att tjäna på en sådan lägenhet om man väljer att hyra ut den tro?
Mhmm IHM eller liknande utbildning vill jag i princip göra endast för att slippa ha hål i mitt kommande CV då jag sista åren haft endast poker som inkomstkälla och antar att det inte ser alltför bra ut när man ska söka jobb.
Okej, vad har du för typ av företag? Vad är du sugen på att studera?
/Robin Sharma
Cashar du en lägenhet utan lån så kan du dra en hyra på 5000-7000 på en lägenhet som har minst tre rum om det är en medelstor stad eller större. Det sitter ju rätt fint med en sådan ekonomisk garanti månadsvis, också med tanke på att de pengar du lagt in i lägenheten inte lär krympa under kommande recession nämnvärt mycket. De känsliga husägarna är de som med nöd belånat 85% av en lägenhet, vilket jag anser vara idioti i dagens ekonomiska klimat.
För att finna en mildare sorts garanti så att du inte riskerar att bli plöjd bostadsbubbla så kan du forska om vilka större företag som i framtiden kommer expandera, ta reda på i vilken region och köp därefter en lägenhete nära den planeradeindustrin/fabriken/företaget. Då är du relativt skyddad mot bubblan, då många söker lägenhet nära jobbet.
Riskerna kommer in när du köper exklusivare lägenheter i storstäder eller en skitlägenhet i en mindre stad. Man ska helst ligga mittemellan.
Har du all tid i världen att lägga på att analysera marknaden så rekommenderar jag dig att börja med att börja med en prenumeration på The Economist. Det finns en digital version jag gillar väldigt mycket. Deras omvärldsanalyser är oftast toppklass, även fast de gjort en del blunder förr i tiden.
Utöver det så rekommenderar jag dig att bli expert på en viss expansiv region i världen. Någon av BRIC-länderna förslagsvis. Personligen researchar jag Indien extremt mycket nu, även fast vissa hävdar att det är utvattnat. Make till större ignorans får man leta efter. För att få bäst validerad information så gäller det att hitta lokala tidningar/nyhetsbyråer som presenterar ekonomiska skildringar av regionen/staden/landet.