• 1
  • 2
2012-06-21, 00:06
Medlem
KillerAs avatar
Jag hade skrivit en lång text och hade sparat den, sedan såg jag den försvunnen så jag googla och fick fram Handy recovery som kan få tillbaka försvunna/raderarade filer. Jag har fått tillbaka filen som $EFS fil, så frågan är: är det någon som vet hur jag öppnar filen med någon program eller något liknande ?
Citera
2012-06-21, 06:27
Medlem
x12s avatar
Öppna notepad/anteckningar.
Dra in och släpp filen i det fönstret.
Oftast blir det bara datagytter i början, men rulla ner lite och nånstans bland allt det kan finnas spår av texten och även antydningar till vad för slags filformat det är.
Ser du t.ex att det står "microsoft word" eller liknande nånstans i allt gytter, testa då sätt .doc eller .docx som filändelse, se om word gillar det.
Finns det ingen text alls i datamängden, då kanske det inte ens är ditt textdokument det där programmet återskapat, utan nåt annat som inte alls har med detta att göra.

De två första tecknen i filen, längst upp till vänster. Är de "PK" är detta antagligen en zip-fil eller annat arkiv som bygger på ZIP, sätt filändelse .zip och se vad som händer.
Är det "MZ" är det en programfil, t.ex exe eller dll. "BM" indikerar bitmapbild osv.
Man kan ibland få ut mycket info genom att öppna filer i notepad.
Citera
2012-06-21, 17:48
Moderator
Protons avatar
Det hade ju underlättat väsentligt om du talat om vad för nåt du skrev den initiala filen med.
Citera
2012-06-22, 01:37
Medlem
KillerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det hade ju underlättat väsentligt om du talat om vad för nåt du skrev den initiala filen med.
Word
Citera
2012-06-22, 01:39
Medlem
KillerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Öppna notepad/anteckningar.
Dra in och släpp filen i det fönstret.
Oftast blir det bara datagytter i början, men rulla ner lite och nånstans bland allt det kan finnas spår av texten och även antydningar till vad för slags filformat det är.
Ser du t.ex att det står "microsoft word" eller liknande nånstans i allt gytter, testa då sätt .doc eller .docx som filändelse, se om word gillar det.
Finns det ingen text alls i datamängden, då kanske det inte ens är ditt textdokument det där programmet återskapat, utan nåt annat som inte alls har med detta att göra.

De två första tecknen i filen, längst upp till vänster. Är de "PK" är detta antagligen en zip-fil eller annat arkiv som bygger på ZIP, sätt filändelse .zip och se vad som händer.
Är det "MZ" är det en programfil, t.ex exe eller dll. "BM" indikerar bitmapbild osv.
Man kan ibland få ut mycket info genom att öppna filer i notepad.

Det här får jag när ja öppnar med notepad:  R O B S  N T F S  H G U R E     ªF ,Ö<   Ñ/ * N T F S  : : $ D A T A Ö G U R E Æ Ü Ü 
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<assembly xmlns="urn:schemas-microsoft-com:asm.v3" manifestVersion="1.0">
<assemblyIdentity name="8e418b156a4b450a0feb747466dc9132" version="6.1.7600.17008" processorArchitecture="amd64" language="neutral" buildType="release" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" versionScope="nonSxS" />
<deployment />
<dependency discoverable="false">
<dependentAssembly dependencyType="install">
<assemblyIdentity name="Microsoft-Windows-crypt32-dll.Resources" version="6.1.7600.17008" processorArchitecture="x86" language="fr-FR" buildType="release" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" versionScope="nonSxS" />
</dependentAssembly>
</dependency>
</assembly> .0.0.0" language="neutral" processorArchitecture="amd64" versionScope="nonSxS" publicKeyToken="31bf3856ad364e35"/>
<update name="2656373-29_neutral_LDR">
<applicable disposition="staged">
<updateComponent elevate="serviceLevel">
<assemblyIdentity name="System.Drawing.resources" version="6.1.7601.21979" processorArchitecture="msil" language="cs-cz" publicKeyToken="b03f5f7f11d50a3a"/>
</updateComponent>
</applicable>
<component>
<assemblyIdentity name="2d4b6aa56b157758c579e0153e98fa04" version="6.1.7601.21979" processorArchitecture="amd64" language="neutral" publicKeyToken="b03f5f7f11d50a3a" versionScope="nonSxS"/>
</component>
</update>
</package>
</assembly>
Citera
2012-06-22, 01:53
Medlem
x12s avatar
Det där är rådata från ett NTFS filsystem, innehållande en XML-fil, eller snarare en del av en sådan.

Utan att granska det närmre ser jag för stunden bara att det handlar om nåt som involverar fransk och tjeckisk språkversion. Tror knappast det här har nåt med din förlorade textfil att göra.
Citera
2012-06-22, 01:55
Medlem
KillerAs avatar
Citat:
Det där är rådata från ett NTFS filsystem, innehållande en XML-fil, eller snarare en del av en sådan.

Utan att granska det närmre ser jag för stunden bara att det handlar om nåt som involverar fransk och tjeckisk språkversion. Tror knappast det här har nåt med din förlorade textfil att göra.

Jag har inte så mycket erfaren när det gäller sånt men har du förslag hur jag ska göra ?
Citera
2012-06-22, 02:10
Medlem
x12s avatar
leta i temp-mappen, men det är inte säkert det finns nåt kvar där
sådana filer kan t.ex heta "~WRLxxxx.tmp" och med riktigt mycket tur kan du eventuellt hitta din text där, men ha inte för mycket hopp om det. Stor sannolikhet att texten är förlorad.
Citera
2012-06-22, 17:17
Medlem
KillerAs avatar
Citat:
leta i temp-mappen, men det är inte säkert det finns nåt kvar där
sådana filer kan t.ex heta "~WRLxxxx.tmp" och med riktigt mycket tur kan du eventuellt hitta din text där, men ha inte för mycket hopp om det. Stor sannolikhet att texten är förlorad.
Så det finns inte så mycket att göra med denna jag har som är .$efs (fil) ?
Citera
2012-06-22, 17:27
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillerA
Så det finns inte så mycket att göra med denna jag har som är .$efs (fil) ?
Inte om det var allt som fanns i den som du skrev tidigare.

Vad menar du med "sedan såg jag den försvunnen"?
Råkade du slänga den eller vad hände med filen?
Citera
2012-06-22, 17:31
Medlem
KillerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Inte om det var allt som fanns i den som du skrev tidigare.

Vad menar du med "sedan såg jag den försvunnen"?
Råkade du slänga den eller vad hände med filen?
Den bara försvann inklusive iphone bilderna osv.
Citera
2012-06-22, 18:10
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillerA
Den bara försvann inklusive iphone bilderna osv.
Ingenting bara försvinner.

Var låg iPhone-bilderna, och hur försvann de?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in