Flashback bygger pepparkakshus!
2012-06-20, 23:28
Medlem
flisabisas avatar
Jag sitter och gör uppgifter om boken gullivers resor av Swift och en fråga lyder: Vilka är dagens lågklackar och högklackar, trubbändar och smaländar?

Har någon förslag på hur jag kan tänka? jag har svårt att förstå om svaret ska innehålla politiska partier idag eller kanske exempel på en liten sak som gjorts väldigt stor i allmänhet. (Swift menar ju att stommen i landets problem och stommen i kriget än små petitesser som sedan växt till orimliga proportioner)
Citera
2012-06-21, 07:06
Medlem
lampross avatar
Well, liksom under Swifts tid är partiväsendet idag korrupt. Det finns få skillnader mellan sossar och moderater. Swift kan appliceras på svensk inrikespolitik idag.

Se på dagens svenska partier (alliansen och s-v-mp) och se på frågor som invandring, ekonomi och miljö. Det är en bedövande samsyn. Man söker därför profilera sig på töntgrejer som ungdomsfrågor, barnfattigdom (= invandringsrelaterat men det förtigs) och liknande.

Huruvida dessa petitesser växt eller kommer att växa vet jag inte. Snarare kommer de att krympa. Men politik har alltid varit vad spelteoretiker kallar ett soldaritetsspel. Höger och vänster låtsas stå för olika saker men gör sedan upp i hemlighet.
Senast redigerad av lampros 2012-06-21 kl. 07:10.
Citera
2012-06-23, 20:37
Medlem
Uncle Dukes avatar
Jag tänker mig att Swift funderade mycket på protestanter och katoliker när han skrev om löjliga meningsskiljaktigheter som fick oproportionerliga konsekvenser. Och religion är ju ständigt aktuell i den rollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in