2012-06-20, 22:40
Medlem
vivalarevolucions avatar
Så tidigt som 2007 planerades en slags 'wiki' för Flashback. Jag väljer och vill tro på att det först och främst handlar om en slags laidback men ändå saklig encyclopedi om allt vad Flashback är. Viktiga händelser, omfattande regeländringar, heta debatter, kända medlemmar, episka trådar, stora osämjor, ja... ALLT om Flashback helt enkelt. Allt detta inom en städad Wikipedia-mall med vad jag hoppas på en liknande struktur. Det är lite som en humoristisk och smått ironisk grej som jag gärna vill se detta år.

Vad jag vill ta upp i denna tråd är var sjutton "Flashback Wiki" befinner sig. Har det lagts på is, eller har projektet avslutats helt? Travelforum lanserades ju som bekant hösten 2010, vilket var tidigast då Wiki-projektet kunde fortsättas efter en lång väntan. Men nu har det gått snart två år och inget har hänt. Jag vill se, och jag tror många fler flashbackare vill se den där jävla Wikin innan domedagen!

Jag har tagit min tid och samlat igenom några meddelanden från administratorn, och det hela sträcker sig genom en tidsperion längre än fem år! För mig för det inget, då min väntan inte varit lika lång (reggade mig 10-11 nån gång).

Nå, jag kan börja med 2007 då allt började (tror jag). Jag delar upp allt på fler inlägg för bättre överskådning och med hänsyn till maxgränsen för antal tecken.

----------
Flashback Wiki. Vad ska den heta? Var med och döp den (2007-03-24)

>>>https://www.flashback.org/t462980
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vi jobbar nu för fullt med att få klar Flashbacks egen wiki. Vi har helt lämnat idén om att använda MediaWiki eller någon annan programvara. Istället bygger vi vår egen programvara, och utvecklar tjänsten helt själva.

Det betyder att Flashbacks Wiki inte kommer att se ut som Wikipedia och alla andra wikis som finns på nätet. Frågan är dock vad den ska heta.

Minns ni susning.nu? Samma princip som wiki, men ändå inte. Och det är väl den enda svenska sidan som inte kännts som någon kopia av Wikipedia. Så hur gör vi Flashbacks uppslagsverk lika bra? Så att vi inte uppfattas som en dålig kopia av Wikipedia?

Ett bra namn är en början. Någon som har något förslag?

Om vi gör det enkelt så kallar vi den bara för Wiki, och lägger den på wiki.flashback.info. Men tänker vi till så kanske vi kommer på något ännu bättre.

Vad säger ni? Har ni några bra idéer?

admin
Omröstning: Vad ska wikin heta? (2007-04-08)

>>>https://www.flashback.org/t469493

Första preliminära lanseringsdatumet (fler kommer att följa )av admin i tråden Chatten stängs ned på torsdag

#123 2007-06-01 >>>https://www.flashback.org/sp7308153
Citat:
Chatt, wiki och sökfunktion planeras samtliga att bli klara i juni.
Vi har en tekniker som enbart jobbar med sökfunktionen just nu, och chatten är det inte mycket kvar på. Ifall ni önskar den som IRC-server (utan webbgränssnitt) så skulle den kunna bli klar inom de närmaste dagarna, men jag ser helst att allt blir klart innan vi lanserar den. Ledsen att det tagit så lång tid.

admin
Citera
2012-06-20, 22:41
Medlem
vivalarevolucions avatar
Efter att sommaren passerade så gjorde också det planerade lanseringsdatumet. Men såklart det var väntat, då det inte rörde sig om ett fast datum, snarare en uppskattning. Hursomhelst lovas det om att Wiki blir klart innan årsslutet.

Lägesrapport ang. wiki, sök, chat m.m. av admin 2007-10-30

>>>https://www.flashback.org/t566821
Citat:
Här kommer en liten lägesrapport ang. vad som händer.

Flashback Wiki:
Programmeringen är mer eller mindre klar, men vi har inte kunnat aktivera den ännu pga att vi behöver mera hårddiskutrymme. Hårddiskarna är beställa och vi har fått dem. Tyvärr gick inte installationen som vi hoppats, så en ny installation är planerad om två veckor (helgen 10-11 november). Jag återkommer efter detta med en ny lägesrapport, och ifall en beta-version kan lanseras.
Hela projektet har tagit omotiverat lång tid, men den borde bli klar för lansering i november.

Flashback Sök:
Sökfunktionen har åtgärdats och delvis fixats, men varje gång vi är tvungna att bygga om vBulletin (pga överbelastningsattacker etc) så uppkommer nya problem. Detta eftersom sökfunktionen är specialbyggd för att klara av att söka i forumet. Jag har sammanställt en lista på fel i sökfunktionen och dessa kommer åtgärdas under eftermiddagen. Jag kommer sedan att låta moderatorerna hitta ev. fel och om ingen hittar några fel så kommer en ny tråd att startas imorgon där ni användare försöker hitta fel i sökfunktionen. Detta för att hitta alla fel, och åtgärda dem en gång för alla. Ytterligare information kommer under morgondagen.

Flashback Chat:
En fungerande IRC-server är klar och har fungerat, men pga vissa problem med SSL så har den inte ännu lanserats. Dessa beräknas bli klara ikväll/inatt eller under morgondagen. När detta är fixat så kommer vi först låta moderatorerna testa den ännu en gång, för att sedan (senare under veckan) släppa in övriga medlemmar. Vi behöver också en webbaserad version av chatten, men vi hoppas att detta ska åtgärdas förhållandevis snabbt när IRC-servern är klar. Jag återkommer ang. detta när IRC-servern är klar, och lanseringen av den bör vara klar innan helgen.

Summering:
Wiki: Lanseras i november.
Sök: Klart denna vecka.
Chat: Klart denna vecka.

admin
Citera
2012-06-20, 22:43
Medlem
vivalarevolucions avatar
Novermber månad var det inte på tal om någon lansering pga att annat kom emellan, iaf vad jag uppfattade det som:
(tråden nedan startades f ö av en vanlig användare ett halvår efter admins uttalande – no offense alltså )

admin talar ut i Vart är wikin?

#17 2008-04-12 >>>https://www.flashback.org/sp10779412
Citat:
Tidigare i våras togs ett beslut av mig att inte påbörja flera projekt innan de som redan påbörjades var slutförda. Just nu arbetar vi med ett administrativt redskap vilket börjar bli klart, men det är fortfarane vissa saker kvar att åtgärda. Wiki är ett av huvudprojekten, och även om det mesta är klart så är det många saker att fixa. Samma sak med Travelforum.se som jag nämnt tidigare.

Jag tycker det är extremt oseriöst att utlova projekt och inget händer. Det ser illa ut för användarna, men vi jobbar med dem. De är inte bortglömda, men har tagit omotiverat lång tid.

Jag beräknar att både Wiki och Travelforum.se kommer lanseras i mitten av juni. Det är långt dit, och det kan även bli klart snabbare. Jag återkommer med en uppdaterad lägesrapport senare, men detta är preliminärt datum just nu.

admin
#25 2008-07-04 >>>https://www.flashback.org/sp11873136
Citat:
Travelforum.se har utvecklat sig till ett enormt stort projekt, mycket större än vi från början trodde. Jag är oerhörrt nöjd med hur sidan utvecklas, och kan lova att det kommer att bli en enormt bra sida för de som är intresserade av att resa. Mycket större och bättre än våra tidigare ambitioner.

En första version arbetar vi på att få klar i september. Jag kan inte lova att den blir klar då, men det är datumet som vi jobbar efter. Och ni är mer äm välkomna att fråga hur det går på vägen och om tidsplanen håller.

När det gäller Wiki så kommer den inte bli klar innan Travelforum. De projekt som vi tidigare jobbat med är fortfarande inte klara och visade sig större än vi från början trodde. Dumt att säga ett datum här, bättre att få klart Travelforum.se först. Då kan vi bättre ge en realistisk tidsuppfattning.

admin

Lägesrapport ang. Travelforum och Flashback Wiki (2008-10-27)

>>>https://www.flashback.org/t773123
Citat:
För över ett år sedan påbörjades idén om att starta ett separat reseforum.
Det har tagit tid, men nu börjar det snart bli klart.

Den 15 januari 2009 ska Travelforum.se vara helt klart.

http://www.travelforum.se/

Långt innan reseforumet påbörjades så diskuterades det flitigt om en Flashback wiki. När reseforumet blev påbörjat, så lades dock arbetet med Flashback wiki åt sidan.

Båda projekten är komplicerade att få att fungera, och det är tekniskt klokare att göra klart Travelforum först, även om wikin är den som varit planerad längst.

Först när Travelforum.se lanserats, och vi vet hur mycket problem som uppstått så kan vi ge en vettig tidsplan ang. wikin.

Ledsen att det tagit så här lång tid, men i.o.m. att forumet vuxit så pass stort som det är idag så har andra prioriteringar gjorts istället. Exempelvis att kunna hantera denna stora mängd samtidiga användare. Dock så är inte något av dessa projekt nedlagda.

15 januari 2009 är första lanseringen. Då är det Travelforum.se som ska lanseras.

admin

Allt ovanstående är såklart helt förståeligt. Om nu det var år 2008 dvs. Det som dock fick Wiki att i princip glömmas bort var den enorma försening av TF. Kanske även brist på intresse (men nä, det tror jag inte! )
Citera
2012-06-20, 22:45
Medlem
vivalarevolucions avatar
Efter att deadlinen den 11/2 2009 ej kunde hållas meddelade admin att båda projekten skjutits fram i tråden Travelforum lanseras 11 februari 2009[uppskjutet /Mod]

#86 2009-02-26 >>>https://www.flashback.org/sp15334955
Citat:
Vi har flera tekniker som jobbar med olika projekt.
Wiki kan inte lanseras innan Travel Forum är klart, och vi ser hur allt fungerar. Arbetet med wiki ligger på is tills Travel Forum är klart.

admin

Efter mer än ett års tystnad om Travelforum meddelar admin att det hela lanseras på sommaren, inte 2009 utan 2010 (!). Betaversion dessutom https://www.flashback.org/sp23143967

I oktober var det slutligen dags för lanseringen:

https://www.flashback.org/t1317759
Citat:
Den 11 februari 2007 togs beslutet att utveckla det nuvarande reseforumet på Flashback till ett helt nytt reseforum. Förrutom att man skulle ha tillgång till Flashbacks samtliga reseforum, så skulle man även ha möjligheten att lägga upp egna bilder, skriva reseberättelser, recensioner, resedagböcker och mycket annat. Här skulle det även finnas funktioner där man kunde kryssa för vilka länder och städer i världen som man hade besökt, samt individuell resestatistik och mycket annat.

Planen var att Travel Forum skulle ha lanserats den 11 februari 2009, exakt två år efter att arbetet med reseforumet hade påbörjats. Det hela blev dock försenat, och lanseringen tvingades flytta fram mer än en gång.

Det tog ganska så exakt tre år och åtta månader att bygga webbplatsen. 1337 dagar för att vara exakt. Men nu är den klar. På söndag öppnas dörrarna. Reseforumen på Flashback blir givetvis kvar. Men för de som är intresserade av resor så erbjuder vi nu möjligheten att ta reseforumet till en helt ny nivå.

Lanseringsdatum: 10-10-10

http://www.travelforum.se

admin
Och detta är underbart!
Citat:
Forumet öppnade 10-10-10 | 10:10:10

http://www.travelforum.se

admin

Men nu borde det väl ändå vara fritt fram och åter ta upp wikiprojektet inte sant? Nytt år och allt, 2011! Men faktum är att det är 2012, och vi är redan inne på andra halvåret . Låt det inte gå längre än 12-12-12 innan ett officiellt framträdande ägt rum om huruvida detta underbara projekt lagts ner för gott eller om det fortfarande är aktuellt.

Det var allt för mig, hoppas detta kan tas upp för jag vill gärna se en wiki och hur det kunna se ut!

FYI: den rödmarkerade texten är förtydliganden gällande admins löften om Wikis arbetsstatus. Inte att klanka ner eller klaga på någon part då jag inte ens var verksam under ett konto vid den tiden då planerna uppstod.
Citera
2012-06-20, 23:33
Medlem
Gabriel Knights avatar
Din fråga om vart Flashback Wiki tog vägen är befogad men tyvärr är behovet och efterfrågan av en sådan överspelad för länge sedan tror jag.
I trådarna länkas det ju ofta till olika större och mer etablerade wikis så att påbörja ett sådant projekt är enligt mig onödigt arbete när det finns viktigare saker att göra för att detta forum ska fungera på ett bra sätt för användarna.
Citera
2012-06-24, 19:08
Medlem
vivalarevolucions avatar
Det kanske inte ser ut som det nu. Travelforum var inte heller något som riktigt krävdes, utan gjordes för att 'ledningen' ville det.

Det vore möjligt att starta en Wiki inofficiellt på egen hand eller med hjälp av andra flashbackare. Som DigGaNs Riktiga Nyheter http://riktiganyheter.se/

Men det skulle vara lite konstigt då wikin faktiskt var planerad av admin. Nå, ett meddelande från admin skulle sitta fint! Tack!
Citera
2012-06-25, 11:08
Medlem
FrasseFloyds avatar
Jag ser inte alls något behov av en Wiki, även om jag tyckte att det var en rolig grej när det var på tapeten. Ska man göra något ska det vara något som inte redan finns, och en vanlig Wiki finns i så många tappningar att det bara skulle bli en i mängden.
Citera
2012-06-25, 14:57
Medlem
vivalarevolucions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag ser inte alls något behov av en Wiki, även om jag tyckte att det var en rolig grej när det var på tapeten. Ska man göra något ska det vara något som inte redan finns, och en vanlig Wiki finns i så många tappningar att det bara skulle bli en i mängden.
Nej kanske inte. Men det vore en rolig grej med exempelvis en wiki om Flashback, med artiklar som handlar om Flashback och allt däromkring.

Admin??? Information välkomnas...
Citera
2012-06-25, 16:11
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivalarevolucion
Nej kanske inte. Men det vore en rolig grej med exempelvis en wiki om Flashback, med artiklar som handlar om Flashback och allt däromkring.

Admin??? Information välkomnas...
Vad för artiklar är det du är ute efter? Ser inte riktigt vad en Wiki ska fylla för funktion.
Citera
2012-06-25, 16:24
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Vad för artiklar är det du är ute efter? Ser inte riktigt vad en Wiki ska fylla för funktion.
Jag har varit skeptisk till en wiki där alla kan redigera, men en wiki eller mindre informationssamling om Flashback hade jag gärna sett. Bl.a listan över moderatorer som enligt Cousin Cocaine finns någonstans hade varit något som platsat bra där, istället för i en tråd. Även utvecklingen av forumet hade kunnat dokumenteras där. Funktioner under utveckling t.ex? Kanske varför SMS-aktivering avskaffats, eller andra ändringar som skett. (Jag har själv sökt utan att hitta något vettigt ang. sms-aktivering, verkar inte längre finnas vad jag ser.) Även information om chatten hade kunnat finnas där; hur man ansluter, varför webbchatten plockades osv.

Men såklart, någon ska hålla wikin igång. Jag hade gärna sett en wiki men eftersom att det är ni mods samt admins som antagligen behövt uppdatera den känns det som att det är tid som kunnat läggas på annat.
Senast redigerad av Joomla 2012-06-25 kl. 16:28.
Citera
2012-06-29, 16:25
Medlem
StefanHeterJags avatar
En wiki vore superbra. Långa trådar kan få autolänk till en wiki-sida där sammanfattning/info skrivs in. Samt alla flashbackspecifika händelser och jargong kan få egna förklaringssidor.

Sen kan man ha olika klasser/typer av wiki-sidor. Exempelvis dessa:
  • Uppdaterad sammanfattning av långa trådar, redigerbar av trådskapare och moderatorer. Alla slipper fråga om vilken sida i megatråden som det finns sammanfattning, moderatorer slipper gå in och redigera första-inlägget med sammanfattning, användarna kan göra det själv tillsammans.
  • Flashbackhändelser kan förklaras utförligt (t.ex. förloppet kring live-hängningen och andra uppmärksammade fall/trådar), redigerbar av alla.
  • Kanske en infosida per moderator som är/har varit mod på flashback. (redigerbar enbart av moderatorn i fråga, där kan moderatorn skriva om sina intressen, varför den vill moderera just de ämnena denne gör osv.)
  • Flashback-jargong, uttryck, memes kan ha egna sidor. Redigerbara av alla.

Samtliga wiki-sidor ska kunna låsas av moderatorerna om de anses "färdiga" så ingen kommer in och ändrar för att sabotera i efterhand. Detta frångår "wiki"-modellen men kan nog anses som ett måste om det ska integreras med flashback.

Misskötsel av wiki skrivs in som regel med varning/ban osv så att reglerna även gäller dessa.

Så för min del så är wiki fortfarande en önskvärd förbättring av flashback, något som skulle tillföra diskussionerna och flashbackvärlden en hel del, utan att på något vis driva det åt "community"-hållet.

Man kan ju även sätta krav, t.ex. medlemskap i 6 mån, 2000 inlägg och inga aktiva varningar för att få redigera i wikin...
Citera
2012-06-29, 22:33
Medlem
Germanias avatar
referensen till susning antyder väl att det inte skulle vara nån speciell koppling till forumet, och utan koppling blir det väldigt konstigt att ett forum ska driva en wiki?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in