Så tidigt som 2007 planerades en slags 'wiki' för Flashback. Jag väljer och vill tro på att det först och främst handlar om en slags laidback men ändå saklig encyclopedi om allt vad Flashback är. Viktiga händelser, omfattande regeländringar, heta debatter, kända medlemmar, episka trådar, stora osämjor, ja... ALLT om Flashback helt enkelt. Allt detta inom en städad Wikipedia-mall med vad jag hoppas på en liknande struktur. Det är lite som en humoristisk och smått ironisk grej som jag gärna vill se detta år.
Vad jag vill ta upp i denna tråd är var sjutton "Flashback Wiki" befinner sig. Har det lagts på is, eller har projektet avslutats helt? Travelforum lanserades ju som bekant hösten 2010, vilket var tidigast då Wiki-projektet kunde fortsättas efter en lång väntan. Men nu har det gått snart två år och inget har hänt. Jag vill se, och jag tror många fler flashbackare vill se den där jävla Wikin innan domedagen!
Jag har tagit min tid och samlat igenom några meddelanden från administratorn, och det hela sträcker sig genom en tidsperion längre än fem år! För mig för det inget, då min väntan inte varit lika lång (reggade mig 10-11 nån gång).
Nå, jag kan börja med 2007 då allt började (tror jag). Jag delar upp allt på fler inlägg för bättre överskådning och med hänsyn till maxgränsen för antal tecken.
----------
Flashback Wiki. Vad ska den heta? Var med och döp den (2007-03-24)
>>>https://www.flashback.org/t462980
>>>https://www.flashback.org/t469493
Första preliminära lanseringsdatumet (fler kommer att följa
)av admin i tråden Chatten stängs ned på torsdag
#123 2007-06-01 >>>https://www.flashback.org/sp7308153
Vad jag vill ta upp i denna tråd är var sjutton "Flashback Wiki" befinner sig. Har det lagts på is, eller har projektet avslutats helt? Travelforum lanserades ju som bekant hösten 2010, vilket var tidigast då Wiki-projektet kunde fortsättas efter en lång väntan. Men nu har det gått snart två år och inget har hänt. Jag vill se, och jag tror många fler flashbackare vill se den där jävla Wikin innan domedagen!
Jag har tagit min tid och samlat igenom några meddelanden från administratorn, och det hela sträcker sig genom en tidsperion längre än fem år! För mig för det inget, då min väntan inte varit lika lång (reggade mig 10-11 nån gång).
Nå, jag kan börja med 2007 då allt började (tror jag). Jag delar upp allt på fler inlägg för bättre överskådning och med hänsyn till maxgränsen för antal tecken.
----------
Flashback Wiki. Vad ska den heta? Var med och döp den (2007-03-24)
>>>https://www.flashback.org/t462980
Citat:
Omröstning: Vad ska wikin heta? (2007-04-08)
Ursprungligen postat av admin
Vi jobbar nu för fullt med att få klar Flashbacks egen wiki. Vi har helt lämnat idén om att använda MediaWiki eller någon annan programvara. Istället bygger vi vår egen programvara, och utvecklar tjänsten helt själva.
Det betyder att Flashbacks Wiki inte kommer att se ut som Wikipedia och alla andra wikis som finns på nätet. Frågan är dock vad den ska heta.
Minns ni susning.nu? Samma princip som wiki, men ändå inte. Och det är väl den enda svenska sidan som inte kännts som någon kopia av Wikipedia. Så hur gör vi Flashbacks uppslagsverk lika bra? Så att vi inte uppfattas som en dålig kopia av Wikipedia?
Ett bra namn är en början. Någon som har något förslag?
Om vi gör det enkelt så kallar vi den bara för Wiki, och lägger den på wiki.flashback.info. Men tänker vi till så kanske vi kommer på något ännu bättre.
Vad säger ni? Har ni några bra idéer?
admin
Det betyder att Flashbacks Wiki inte kommer att se ut som Wikipedia och alla andra wikis som finns på nätet. Frågan är dock vad den ska heta.
Minns ni susning.nu? Samma princip som wiki, men ändå inte. Och det är väl den enda svenska sidan som inte kännts som någon kopia av Wikipedia. Så hur gör vi Flashbacks uppslagsverk lika bra? Så att vi inte uppfattas som en dålig kopia av Wikipedia?
Ett bra namn är en början. Någon som har något förslag?
Om vi gör det enkelt så kallar vi den bara för Wiki, och lägger den på wiki.flashback.info. Men tänker vi till så kanske vi kommer på något ännu bättre.
Vad säger ni? Har ni några bra idéer?
admin
>>>https://www.flashback.org/t469493
Citat:
Det har kommit in massor med bra förslag, och jag kommer troligtvis att själv bestämma vilket som är bäst. Men på vägen kommer jag rådgöra för att på så sätt komma fram till det bästa förslaget.
I denna omröstning har jag inte inkluderat thesource, fakta, facit, fyi, faq, topic och många andra. Jag har dels valt ut de jag upplever som bäst och populärast, men också några andra förslag som kommit in på slutet.
Anser ni att någon av de som inte är med röstar ni på "Annat förslag".
För att kolla av läget, så startar jag nu en första omröstning.
42 - The Flashback Encyclopedia:
42.flashback.info
AO - Allt Om ... [Alpha & Omega]
ao.flashback.info
Flashback Encyclopedia:
encyclopedia.flashback.info
Kunskapsbanken:
kb.flashback.info
Informationsbanken:
ib.flashback.info
Informationsbanken:
info.flashback.info
Source:
source.flashback.info
Underground Academy:
ua.flashback.info
Flashback Wiki:
wiki.flashback.info
I denna omröstning har jag inte inkluderat thesource, fakta, facit, fyi, faq, topic och många andra. Jag har dels valt ut de jag upplever som bäst och populärast, men också några andra förslag som kommit in på slutet.
Anser ni att någon av de som inte är med röstar ni på "Annat förslag".
För att kolla av läget, så startar jag nu en första omröstning.
42 - The Flashback Encyclopedia:
42.flashback.info
AO - Allt Om ... [Alpha & Omega]
ao.flashback.info
Flashback Encyclopedia:
encyclopedia.flashback.info
Kunskapsbanken:
kb.flashback.info
Informationsbanken:
ib.flashback.info
Informationsbanken:
info.flashback.info
Source:
source.flashback.info
Underground Academy:
ua.flashback.info
Flashback Wiki:
wiki.flashback.info
Första preliminära lanseringsdatumet (fler kommer att följa
)av admin i tråden Chatten stängs ned på torsdag #123 2007-06-01 >>>https://www.flashback.org/sp7308153
Citat:
Chatt, wiki och sökfunktion planeras samtliga att bli klara i juni.
Vi har en tekniker som enbart jobbar med sökfunktionen just nu, och chatten är det inte mycket kvar på. Ifall ni önskar den som IRC-server (utan webbgränssnitt) så skulle den kunna bli klar inom de närmaste dagarna, men jag ser helst att allt blir klart innan vi lanserar den. Ledsen att det tagit så lång tid.
admin
Vi har en tekniker som enbart jobbar med sökfunktionen just nu, och chatten är det inte mycket kvar på. Ifall ni önskar den som IRC-server (utan webbgränssnitt) så skulle den kunna bli klar inom de närmaste dagarna, men jag ser helst att allt blir klart innan vi lanserar den. Ledsen att det tagit så lång tid.
admin
)
)
. Låt det inte gå längre än 12-12-12 innan ett officiellt framträdande ägt rum om huruvida detta underbara projekt lagts ner för gott eller om det fortfarande är aktuellt.