• 1
  • 2
2012-06-20, 21:16
Medlem
Zenophobias avatar
Jo det är lite pinsamt, men jag har glömt varför man säger whiskey pinne? Det kommer att drickas en del whiskey under midsommar och då vill man gärna imponera på tjejerna genom att säga "whsikeypinne" och berätta lite om varför det heter så. Skjut.
Citera
2012-06-20, 21:18
Medlem
VinnieLaxs avatar
Vad är då en Whiskey-pinne? Jo.. på förlossningen på SUS är det en akupunktur nål som man sätter mitt på hjässan.
Den ska ha en lugnande och avslappnande effekt och sätts på de kvinnor som vill, när de kommer in och ska föda.

Taget ur en blogg, då jag inte vet vad en whiskeypinne är. Men antar att det är en pinne man blandar whiskey med.
Citera
2012-06-20, 21:22
Medlem
Zenophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnieLax
Vad är då en Whiskey-pinne? Jo.. på förlossningen på SUS är det en akupunktur nål som man sätter mitt på hjässan.
Den ska ha en lugnande och avslappnande effekt och sätts på de kvinnor som vill, när de kommer in och ska föda.

Är det så? Det där låter bekant. Sprutar de in whiskey genom nålen?
Citera
2012-06-20, 21:22
Medlem
am00ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnieLax

jaa fast nej, jag googlade lite snabbt och fick en jätte fin länk högst upp!

http://www.vinosprithistoriska.se/?id=580

GL HF
Citera
2012-06-20, 21:36
Medlem
Zenophobias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av am00k
jaa fast nej, jag googlade lite snabbt och fick en jätte fin länk högst upp!

http://www.vinosprithistoriska.se/?id=580

GL HF

Tackar för länken. Nu minns jag varför man säger whiskey-pinne. En pinne är alltså ett litet glas och det kommer ifrån att man förr i tiden mätte och markerade saker och ting, t ex whiskeymängd, med hjälp av pinnar. Många säger nog whiskey pinne utan att känna till bakgrunden.
Citera
2012-06-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenophobia
Tackar för länken. Nu minns jag varför man säger whiskey-pinne. En pinne är alltså ett litet glas och det kommer ifrån att man förr i tiden mätte och markerade saker och ting, t ex whiskeymängd, med hjälp av pinnar. Många säger nog whiskey pinne utan att känna till bakgrunden.

Är helt 100 på att du lär dra brudar med den historien
Citera
2012-06-20, 21:41
Medlem
am00ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenophobia

jo tack! jag är en av dom, men idag lärde jag mig nått nytt.
Citera
2012-06-20, 23:11
Medlem
Jag sätter nog min peng på att det är ett slags mått, samma som en "shot" som kommer från att soldaterna under krig ransonerades sprit i en tomhylsa av lagom storlek. De fick sprit därför att det troddes framkalla styrka och aggresivitet i lagoma mängder.
Citera
2012-06-21, 21:46
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Jag sätter nog min peng på att det är ett slags mått, samma som en "shot" som kommer från att soldaterna under krig ransonerades sprit i en tomhylsa av lagom storlek. De fick sprit därför att det troddes framkalla styrka och aggresivitet i lagoma mängder.

Trodde att det var för att man kunde köpa sprit motsvarande värdet av ett skott när pengarna var slut. Det säger dom i den här videon i alla fall http://www.youtube.com/watch?v=WM2ig...feature=relmfu
Citera
2012-06-22, 00:16
Medlem
KamratVictors avatar
Hoppsan hoppsan jag trodde det var en ölkorv jag
Citera
2012-06-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Trodde att det var för att man kunde köpa sprit motsvarande värdet av ett skott när pengarna var slut. Det säger dom i den här videon i alla fall http://www.youtube.com/watch?v=WM2ig...feature=relmfu

Hmm... intressant!
Värt att undersökas vidare kanske... lär väl finnas flertalet olika förklaringar gissar jag. Det är bara att välja vilken man själv gillar bäst! Men det är kanske inte helt osannorlikt att båda kan vara sanna även om jag tvivlar på det.
Citera
2012-06-23, 21:22
Medlem
Uncle Dukes avatar
På engelska kan man säga exempelvis "a finger of whiskey", eller flera fingrar för den delen. Då mäter man alltså genom att lägga ett finger (eller flera) längs med botten på glaset (fast förslagsvis på utsidan) och hälla på sprit tills det s.a.s. når över fingret (eller fingrarna).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in