• 1
  • 2
2012-06-20, 16:20
Bannlyst
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleID=6987223

I dag på förmiddagen kom det Panamaregistrerade fartyget Inlaco Bright till Victoriahamnen i Luleå.

Ombord fanns fem illegala flyktingar från Guinea.

De har nu sökt asyl i Sverige.

Båtflyktingar i Luleå tillhör minsann inte vanligheten.

Fartyget kom från Teneriffa till Luleå för att hämta stål från SSAB.

Det är alltså en båt som ska sköta svensk exportindustri som även bjuder oss på båtflyktingar.
Om det hör till vanligheterna eller ej bestämmer tydligen NSD, själv nöjer jag mig med att konstatera att det möjligen inte tillhör vanligheterna att det avslöjas.

Som belöning får alltså flyktingarna söka asyl här.

Är det så här smuggling av människor till Sverige går till?
Vad kan polisen göra i detta fall? Kan någon ställas till svars? För vad?

Mycket delikat att följa och jag vill ju gärna se hårda straff för sånt här.
Citera
2012-06-20, 16:23
Bannlyst
Enligt uppgift handlar det inte om något fall om människosmuggling, utan om fripassagerare som olagligt tagit sig ombord på båten. Däremot är det inte uteslutet att de betalat någon i besättningen för att få komma ombord.

Är inte det själva definitionen av människosmuggling?
Citera
2012-06-20, 16:43
Medlem
De blir hemskickade till senaste hamn. Spanien blir nog glada åt ytterligare 5 negrar.

Rätt så solklara regler när det gäller fripassagerare - de kan söka asyl, men i Spanien då.

Kapten ombord är ansvarig. Många länder tar inte emot fripassagerare...alls - de får stanna ombord. Inte det landets problem.
Citera
2012-06-20, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A-C-L
De blir hemskickade till senaste hamn. Spanien blir nog glada åt ytterligare 5 negrar.

Rätt så solklara regler när det gäller fripassagerare - de kan söka asyl, men i Spanien då.

Kapten ombord är ansvarig. Många länder tar inte emot fripassagerare...alls - de får stanna ombord. Inte det landets problem.

Den biten blir ju spännande att se. Om reglerna följs alltså.
Jag ställer mig skeptisk till det.

Vad kan kaptenen räkna med för straff? Rubricering?
Citera
2012-06-20, 17:24
Medlem
Dom kommer säkert få stanna kvar! Sverige svämmar ju över av jobb och pengar
Citera
2012-06-20, 18:47
Bannlyst
NSD skrev som av en slump alldeles nyss en artikel om den hemska situationen i Guinea:
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleID=6987476

Dra på trissor, vilket sammanträffande.
Citera
2012-06-20, 18:54
Bannlyst
Jag undrar lite hur tidningen resonerar runt kommentarer.
Märker att man släppt igenom en där det i princip bara står "skicka hem dem för vi har inte råd".

Däremot skrev jag en saklig kortare snutt om varför asyl borde sökas i Spanien och inte Sverige, detta ratades.
Kanske för att det var sant?

Det som irriterar mig lite nu är att det verkar som att samtliga inblandade sticker huvudet i sanden och låtsas att något brott inte har förekommit.
Vilket torde innebära att det är lugnt att smuggla flyktingar och göra sig en god hacka på det, eller?
Citera
2012-06-20, 19:10
Medlem
Svartpixlads avatar
Såg någon dokumentär om livet ombord på ett fartyg och de var väldigt noga med att leta efter fripassagerare innan avgång eftersom det var på rederiets ansvar och kostnad att i så fall stå för transport tillbaka.

Är väl antagligen billigare att släppa av fripassagerarna, låta de söka asyl och lämpa över kostnaden på oss, eller hur fungerar det i praktiken ni som vet?
Senast redigerad av Svartpixlad 2012-06-20 kl. 19:15.
Citera
2012-06-20, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svartpixlad
Såg någon dokumentär om livet ombord på ett fartyg och de var väldigt noga med att leta efter fripassagerare innan avgång eftersom det var på rederiets ansvar och kostnad att i så fall stå för transport tillbaka.

Är väl antagligen billigare att släppa av fripassagerarna, låta de söka asyl och lämpa över kostnaden på oss, eller hur fungerar det i praktiken ni som vet?

Det är det som är frågan. SSAB lär väl inte vara vansinnigt glada över saken ändå, att förknippas med detta. Även om det är indirekt.

Om man nu är så noga så kan man väl tänka sig att fripassagerare inte är sanningen - snarare att det skett med besättningens medgivande.
Citera
2012-06-20, 19:56
Medlem
folkparks avatar
En av de första sakerna som slår mig är att de borde haft någon hjälp av någon besättningsman från båten, för att åka Spanien-Sverige med båt tar sin lilla tid och de måste ha ätit under tiden då de inte, enligt artikeln, behövde läkarvård.

I övrigt hade de tydligen skrivit att de små hjälplösa guineanska pojkarna var illegala men efter att en skarpsynt läsare upptäckt detta så är artikeln nu reviderad och ordet illegala har ni tagits bort.
Citera
2012-06-20, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av folkpark
En av de första sakerna som slår mig är att de borde haft någon hjälp av någon besättningsman från båten, för att åka Spanien-Sverige med båt tar sin lilla tid och de måste ha ätit under tiden då de inte, enligt artikeln, behövde läkarvård.

I övrigt hade de tydligen skrivit att de små hjälplösa guineanska pojkarna var illegala men efter att en skarpsynt läsare upptäckt detta så är artikeln nu reviderad och ordet illegala har ni tagits bort.

Jag själv höll med om invändningen eftersom jag inte anser att man kan säga illegala flyktingar om personer som inte har flyktingstatus.
Konstigt nog kom inte den kommentaren med.
Citera
2012-06-20, 20:56
Medlem
Det sedvanliga är att fripassagerare ger sig till känna...en stund efter fartyget lämnat hamn. Nu är passagerarna i det land som fartygets flagga visar.

Befälhavaren har nu ett enormt problem. Det gäller att bli av med de här problemen. Man kan som Ryssarna brukar göra ..lämna negrar på en boj och signalera närmaste stat och säga var de är - man kan också slänga dem överbord till hajarna.

Det vanligaste är dock att man tar med de här figurerna till närmaste hamn. Nu är problemet plötsligt svenskt.

Eftersom de erkänner de varit i Spanien så skickas de dit. EU lagar.

Förmodligen har de förflyttats mellan fartyg i spanien (i hamn) och har aldrig träffat spanska myndigheter.

En slipad advokat kan nog få det till att Sverige är första asylland

Ingen kan egentligen stoppa fripax..inte besättningen ivarjefall - ty de är strängt upptagna med göromål som är oändligt belastande. Hamnområden är samma som biljetthallen på en flygplats...dvs du ska ha skäl att vistas där. Spanjorerna har slarvat med säkerheten - - det är säkert en kontakt i den afrikanska hamnen som fixat ombord de här svarte Pettrarna.

Vill man tjäna oändliga summor pengar så kan man bli advokat i sjörätt, de sysslar med sådant här.
Senast redigerad av A-C-L 2012-06-20 kl. 21:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in