• 1
  • 2
2012-06-20, 12:54
Medlem
Lermontovs avatar
Jag har fått ett jobb i Vasastan i Stockholm. Mitt nya jobb börjar till hösten och jag tjänar inte särskilt bra; det är några tusenlappar över 20,000. Men det är bra tider och trevliga arbetsuppgifter.

Jag har varit ganska lite i Stockholm och kan stan ganska dåligt. Nu är det så att jag gärna skulle vilja flytta till Stockholms innerstad men har ganska dålig koll på bostadsmarknaden. Jag kan det mest övergripande om vilka som bor på Söder och Östermalm och allt det där. Och att det är dyrt.

Nu till mina centrala funderingar.

Ska jag satsa på hitta ett rum att hyra i Vasastan eller ska jag leta i någon annan statsdel där jag kan få ett rum mycket billigare? Jag vill dock inte ha alltför långt till jobbet. Jag bor hellre litet och nära än stort i någon förort långt bort från jobbet. Jag har inte några problem med att bo väldigt litet, men vill samtidigt inte betala onödigt mycket (vilket givetvis är relativt, det fattar jag).

Finns det kanske till och med en eventuell ekonomisk vinning att försöka köpa en liten etta och sedan sälja den efter något eller några år när jag har börjat få högre lön på andra jobb? Eller är det kanske bättre att hyra en etta de första åren och spara pengar? Jag har ungefär runt 200,000 på banken.

Som ni märker har jag ganska noll koll. All vägledning och råd uppskattas.
Senast redigerad av Lermontov 2012-06-20 kl. 13:10.
Citera
2012-06-20, 13:05
Medlem
ragingcows avatar
Skulle råda dig att hyra en lägenhet i nån förort till stockholm, då de flesta lägenheter i innerstan är bostadsrätter. Det finns ju andrahands boenden i innerstan men de är ofta rena ockerhyrorna typ för 5-6 tusen så kan du hyra nåt litet studentrum.
Citera
2012-06-20, 13:11
Medlem
beregistains avatar
Jag skulle uppmana dig att köpa en etta varsomhelst i stan OM du har möjlighet till ett lånelöfte från banken. Det flyttas nästan in 2 bussar till denna stora stad varje dag och priserna på marknaden ser rätt bra ut, det vet jag. tyvärr är din budget rätt liten och med 15 % till handpenning räcker endast till knappt 1.4 miljoner. en lägenhet i söder eller gamla stan kommer du ha svårt att hitta om inte de handlar om renoveringsobjekt, men det finns närförorter du kan kolla på som t.ex globenområdet, blåsut etc.

annars, grattis till det nya jobbet och främst av allt nya livet.
Citera
2012-06-20, 13:16
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lermontov
Jag har fått ett jobb i Vasastan i Stockholm. Mitt nya jobb börjar till hösten och jag tjänar inte särskilt bra; det är några tusenlappar över 20,000. Det är bra tider och bra arbetsuppgifter.

Jag har varit ganska lite i Stockholm och kan stan ganska dåligt. Nu är det så att jag gärna skulle vilja flytta till Stockholms innerstad men har ganska dålig koll på bostadsmarknaden. Jag kan det mest övergripande om vilka som bor på Söder och Östermalm och allt det där. Och att det är dyrt.

Nu till mina centrala funderingar.

Ska jag satsa på hitta ett rum att hyra i Vasastan eller ska jag leta i någon annan statsdel där jag kan få ett rum mycket billigare? Jag vill dock inte ha alltför långt till jobbet. Jag bor hellre litet och nära än stort i någon förort långt bort från jobbet. Jag har inte några problem med att bo väldigt litet, men vill samtidigt inte betala onödigt mycket (vilket givetvis är relativt, det fattar jag).

Finns det kanske till och med en eventuell ekonomisk vinning att försöka köpa en liten etta och sedan sälja den efter något eller några år när jag har börjat få högre lön på andra jobb? Eller är det kanske bättre att hyra en etta de första åren och spara pengar? Jag är praktiskt taget skuldlös trots mina studier och jag har ungefär runt 200,000 på banken.

Som ni märker har jag ganska noll koll. All vägledning och råd uppskattas.
Om du har 200k så borde du helt klart överväga att köpa en etta på en gång.
Jag vet inte vad du har för andra planer med dina pengar. Men om du har bestämt dig för att bo i Stockholm på permanent basis så borde bostad prioriteras högt.

Sen ska du inte fastna vid Vasastan. Det kommer bli svårt att enbart söka i det området.
Bor du i Stockholm så antar jag att du skaffar SL kort? Då kan du bo vart som helst innanför tullarna. Eller precis utanför tullarna är inte heller något fel.

Om du vill hyra ett rum så kolla på Blocket. Det bästa brukar vara att själv lägga upp en annons där du efterfrågar bostad. En bra bild på dig själv hjälper väldigt mycket.
Citera
2012-06-20, 13:29
Medlem
Lermontovs avatar
Tack hittills för svaren... även om jag fortfarande känner mig lite osäker.
Senast redigerad av Lermontov 2012-06-20 kl. 13:32.
Citera
2012-06-20, 13:49
Medlem
0n0ffs avatar
flyyta till en förort med tunnelbanekommunikation så är det i princip nära till allt.
Citera
2012-06-20, 15:23
Medlem
TorstenFlincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0n0ff
flyyta till en förort med tunnelbanekommunikation så är det i princip nära till allt.

Ja fast det är stor skillnad på Hässelby Strand eller Norsborg och typ Liljeholmen eller Gullmarsplan.
Satsa på att köpa en lgh i närförort där du kan få en tvåa/trea för 1,4 mille ungefär. Där gör du en bra deal då stan växer och ju närmare stan desto mer attraktivt. Fått för mig att Söderförorter är billigare än t.ex Solna, stämmer det? I vilket fall som helst så kommer du ha snabba kommunikationer in till Stan ändå så mitt i smeten är inte det viktigaste. Tror du har mer glädje av att kunna ta hem folk på efterfest en fredagskväll efter 5-10 minuter t-bana än att kunna gå hem och trängas 10 pers i din lilla etta varav 5 utav dom sitter i din säng. U get my point hoppas jag.
Citera
2012-06-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorstenFlinck
Ja fast det är stor skillnad på Hässelby Strand eller Norsborg och typ Liljeholmen eller Gullmarsplan.
Satsa på att köpa en lgh i närförort där du kan få en tvåa/trea för 1,4 mille ungefär.

Bor själv i närförort Hägersten och om vi räknar med att TS har 1,4MSEK till förfogande räcker det bara till en etta eller en liten tvåa på 40m2. Men det gör väl inget när man är nyinflyttad. Tvåorna (56 m2) i min brf har alla kostat runt 2,4MSEK senaste året. Det finns i och för sig billigare närförorter/föreningar än min.

Snackar vi Röda Linjen söderut så är hela vägen till Fruängen OK och mot Norsborg är det OK t o m Mälarhöjden. Och det blir dyrare ju närmare Söder/Hornstull du kommer.

Det är säkert liknande på de andra linjerna men de känner jag inte till lika väl. Eftersom du ska jobba i Vasastan kanske Grön eller Blå linje norrut är bättre.
Citera
2012-06-20, 17:10
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lermontov
Finns det kanske till och med en eventuell ekonomisk vinning att försöka köpa en liten etta och sedan sälja den efter något eller några år när jag har börjat få högre lön på andra jobb? Eller är det kanske bättre att hyra en etta de första åren och spara pengar? Jag har ungefär runt 200,000 på banken.

Jag tycker inte att du ska köpa en lägenhet på spekulation. Priserna har gått upp under lång tid men det är ingen som vet hur de kommer att utveckla sig framöver. Risken är stor att du kommer att få sälja med förlust eller gå jämnt upp.
Om du bestämmer dig för att trots allt köpa så gör en noggrann marknadsundersökning så att du köper en prisvärd lägenhet i en solid förening och i ett bra läge.

Jag har själv 20 års erfarenhet av bostadsmarknaden och jag har egen erfarenhet av hur snabbt luften kan gå ur marknaden. Vid förra nedgången kunde priset på innerstadslägenheter gå ned 30% innan det långsamt vände uppåt.
Citera
2012-06-20, 21:42
Bannlyst
Om TS nu skulle ta ett banklån på 1,4, och har möjlighet till 200 000 i kontantinsats så tycker jag han borde satsa på förorterna. Man får typ ingenting för 1.4 i innerstaden. Aja, jag skulle råda TS till en lägenhet i Farsta, Bromma, Lidingö, Solna?
Citera
2012-06-20, 22:09
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Om TS nu skulle ta ett banklån på 1,4, och har möjlighet till 200 000 i kontantinsats så tycker jag han borde satsa på förorterna. Man får typ ingenting för 1.4 i innerstaden. Aja, jag skulle råda TS till en lägenhet i Farsta, Bromma, Lidingö, Solna?

TS funderar på att sälja lägenheten efter något eller några år.
Tror du att han kommer att göra en bra affär?
(Tänker att ekonomin är så osäker just nu)
Citera
2012-06-20, 22:33
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
TS funderar på att sälja lägenheten efter något eller några år.
Tror du att han kommer att göra en bra affär?
(Tänker att ekonomin är så osäker just nu)
Så länge han går jämt upp så kan han vara nöjd. Bättre att köpa en etta på 25 kvadrat än att vara inneboende. Självklart ska han göra en noggrann analys av marknadspriserna innan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in