Citat:
Ursprungligen postat av Lermontov
Jag har fått ett jobb i Vasastan i Stockholm. Mitt nya jobb börjar till hösten och jag tjänar inte särskilt bra; det är några tusenlappar över 20,000. Det är bra tider och bra arbetsuppgifter.
Jag har varit ganska lite i Stockholm och kan stan ganska dåligt. Nu är det så att jag gärna skulle vilja flytta till Stockholms innerstad men har ganska dålig koll på bostadsmarknaden. Jag kan det mest övergripande om vilka som bor på Söder och Östermalm och allt det där. Och att det är dyrt.
Nu till mina centrala funderingar.
Ska jag satsa på hitta ett rum att hyra i Vasastan eller ska jag leta i någon annan statsdel där jag kan få ett rum mycket billigare? Jag vill dock inte ha alltför långt till jobbet. Jag bor hellre litet och nära än stort i någon förort långt bort från jobbet. Jag har inte några problem med att bo väldigt litet, men vill samtidigt inte betala onödigt mycket (vilket givetvis är relativt, det fattar jag).
Finns det kanske till och med en eventuell ekonomisk vinning att försöka köpa en liten etta och sedan sälja den efter något eller några år när jag har börjat få högre lön på andra jobb? Eller är det kanske bättre att hyra en etta de första åren och spara pengar? Jag är praktiskt taget skuldlös trots mina studier och jag har ungefär runt 200,000 på banken.
Som ni märker har jag ganska noll koll. All vägledning och råd uppskattas.
Om du har 200k så borde du helt klart överväga att köpa en etta på en gång.
Jag vet inte vad du har för andra planer med dina pengar. Men om du har bestämt dig för att bo i Stockholm på permanent basis så borde bostad prioriteras högt.
Sen ska du inte fastna vid Vasastan. Det kommer bli svårt att enbart söka i det området.
Bor du i Stockholm så antar jag att du skaffar SL kort? Då kan du bo vart som helst innanför tullarna. Eller precis utanför tullarna är inte heller något fel.
Om du vill hyra ett rum så kolla på Blocket. Det bästa brukar vara att själv lägga upp en annons där du efterfrågar bostad. En bra bild på dig själv hjälper väldigt mycket.