2012-06-20, 12:14
Medlem
Hej!

Igår körde min sambo för fort och polisen om hände tog körkortet på plats.
Han körde 125km/h på en 90 väg.
Alltså 35km/h för fort.

Hur länge kan han väntas bli av med körkortet? Alltså hur länge tar det tills han får tillbaks det igen?
2012-06-20, 12:34
Medlem
am00ks avatar
polaren körde 30+ och blev haffad på en kamera, han fick vänta ca 6 månader innan han fick tillbaks det, förutsatt att han inte har kvar sin prövotid, då är det längre plus att han måste ta om det.
jag är inte en lagens man så jag är inte 100% på detta, hoppas det hjälper dock.

GL HF
2012-06-20, 12:36
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nasiin
Hej!

Alltså 35km/h för fort.

Hur länge kan han väntas bli av med körkortet? Alltså hur länge tar det tills han får tillbaks det igen?

Vet du inte om det hände? det stavas omhändertog.

Spärrtiden skiljer från fall till fall, och det finns flera faktorer som påverkar, exempelvis tidigare trafikförseelser.

Under förutsättning att han inte har några tidigare trafikförseelser så är det vanligt med 1-3 månader, och det kan vara en fördel att hävda att han är i behov av bil inom arbetet (kräver intyg)
2012-06-20, 14:42
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nasiin
Hej!

Alltså 35km/h för fort.

Jag körde 129 km/h på 90-väg och blev av med det i två månader. Fick egentligen tre månader, men en av dessa efterskänktes p g a att jag endast hade ringa trafikbrott tidigare (ett antal hastighetsöverträdelser som endast gav böter).
2012-06-20, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Vet du inte om det hände? det stavas omhändertog.

Spärrtiden skiljer från fall till fall, och det finns flera faktorer som påverkar, exempelvis tidigare trafikförseelser.

Under förutsättning att han inte har några tidigare trafikförseelser så är det vanligt med 1-3 månader, och det kan vara en fördel att hävda att han är i behov av bil inom arbetet (kräver intyg)

Ja klart jag vet. Ursäkta mitt stavfel då om vi nu ska vara så petiga!
2012-06-20, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Jag körde 129 km/h på 90-väg och blev av med det i två månader. Fick egentligen tre månader, men en av dessa efterskänktes p g a att jag endast hade ringa trafikbrott tidigare (ett antal hastighetsöverträdelser som endast gav böter).

Ok. Ja hoppas verkligen han blir av med kortet max 2 månader.
Han har haft en hastighetsöverträdelse för ca 3-3,5 år sedan som endast gav böter runt 2 tusen kronor. Han har även förra sommaren kört avställd bil (om det har någon betydelse) och fick böta för det.

Jag har just börjat övningsköra med honom och hoppas därför han inte blir av med lappen i mer än 3 mån för OM det skulle vara så får jag inte köra med honom förrän efter 3 år?! Om jag fattat körkortsportalen rätt. 3 mån eller mindre så får man vara handledare.
2012-06-21, 01:00
Medlem
TS: Jag tycker du ska hitta dig en bättre sambo. Vill du verkligen övningsköra med en kriminell person? Finns bättre människor att se upp till.
2012-06-21, 08:05
Medlem
En jag känner körde 119 på en 70 väg, Vart maxböter, Dvs 3k böter och sen fick han 3 månader indraget.
2012-06-21, 10:54
Medlem
KiaWs avatar
En och annan tråd finns i ämnet: https://www.flashback.org/sok/Indraget+körkort?f=26

Tråd låst
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in