Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Verkar vara en känslig fråga för "internetekonomer"
Som vanligt gapar du mot halmdockor. Det enda jag påpekar att det är en stor skillnad i akademiska kretsar mellan personer med grundläggande utbildning och disputerande. I många ämnen kan man inte räknas som en auktoritet på området om an inte doktorerat. Detta är fakta, vilka kunskaper en person än fått på egen hand spelar när det gäller expertstatusen.
Att beskriva Borg som någon sorts opolitisk expert är rent strunt.
Jag vet hur det fungerar i akademiska kretsar, vilket är någonting jag avskyr då jag mött på en mängd personer som faktiskt kan mer än professorer i ämnet bara ur ett rent genuint intresse av att läsa på om det. Universiteten är inte de enda stället folk kan lära sig på numera, men det har det för den delen aldrig varit. Finns ledande män inom industri och forskning som aldrig ens gick ut universitetet, eller för den delen som hatade skolan.
Jag har aldrig brytt mig om vem som tycker de själva räknas som en auktoritet, vi är alla män, vetenskap görs på empiri, fakta och teori. Det är bara det senare som intresserar mig.
Jag har inget förtroende för experter överhuvudtaget. Experter har haft så mycket fel genom historien i en mängd områden. För att veta vad som är god eller dålig vetenskap kan man inte referera till andra, man måste göra jobbet själv, eller så får man välja att helt enkelt inte veta.
Min poäng var dock inte att förkasta ditt teknokratiska stånd, utan att Borg har en gedigen yrkeskarriär som väger minst lika tung, i min mening faktiskt tyngre, än vad någon ensam doktorsexamen kan göra från något universitet. Att Borg skulle vara opolitisk har jag inte påstått, men jag är inte så dum att tro att det finns någon opolitisk expert överhuvudtaget i detta universum.