2012-02-24, 22:23
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 41-Mosquitoes
Söker intressanta historieböcker om de sydeuropeiska ländernas historia, främst Spanien, Grekland och Italien. Jag ska inte skriva något arbete utan vill bara läsa då jag tycker det är intressant. Några tips?
Florentisk historia av en stora statsmannen Niccolo Macchiavelli, en otroligt läsvärd bok.
Hans verk ger en mycket intressant skildring av Italien efter romarrikets fall fram till renässansens.
Boken skildrar inte enbart Florens historia utan hela regionens historia.

"Med flödande berättarkonst skildrar Machiavelli i sin florentinska historia inte bara Florens och Toscanas historia utan i stor utsträckning hela Italiens under en period av tusen år – från romarrikets fall på 400-talet till Lorenzo de Medicis död år 1492. Den präglas av ett engagemang och en inlevelse som kan få läsaren att känna sig som ögonvittne till historiska händelser. Den karakteriseras också av Machiavellis stora politiska erfarenhet, främst från tiden 1498–1512, då han som sekreterare vid Andra kansliet ofta befann sig i händelsernas centrum.
Florentinsk historia är en rent politisk historia, och den skrevs under en tid då källforskning i vår mening inte existerade. I ett väsentligt hänseende är den en typisk produkt av renässansen och av bestående historiskt värde: Machiavelli redogör inte bara för händelsernas gång; han söker ständigt människan, individen bakom de politiska händelserna, ett problem av ständig aktualitet
."

http://www.atlantisbok.se/layout/detail.php?id=7594
Citera
2012-03-15, 01:36
Medlem
Zartazas avatar
Är det någon som kan tipsa mig om böcker där soldater har skrivit brev och liknande där de berättar om krigen de har deltagit i?
Citera
2012-03-15, 12:11
Medlem
Skarphedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Är det någon som kan tipsa mig om böcker där soldater har skrivit brev och liknande där de berättar om krigen de har deltagit i?
Har inget boktips men däremot kanske denna tråd kan ge något:
https://www.flashback.org/t1636370
Citera
2012-03-15, 15:01
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza

Jakob Walter, Fotsoldat i Napoleons armé: minnesanteckningar 1806-1813.

Soldaten Jakob Walter beskriver hur det är att strida under Napoleonkrigen. Boken innehåller också intressanta och förklarande fakta om författaren, dagböckerna och krigen. Den svenska översättningen är nog slutsåld sedan länge så du får leta på bibliotek och antikvariat.

http://libris.kb.se/bib/7664422
http://en.wikipedia.org/wiki/Jakob_Walter
Citera
2012-03-15, 16:46
Citat:
Ursprungligen postat av odalman
Det blir säkert bra.

Nu är det här väl egentligen ingen läxhjälpstråd men om jag hade varit du så hade jag dock antagligen bara ställt upp ett par faktorer och sedan redogjort för vad ett antal olika författare, för det första, säger om var och en av dessa faktorers betydelse för förfallet och, för det andra, hur de anser att samspelet mellan de olika faktorerna såg ut.

Om du vill utgå från Andersons förklaringsmodell skulle du t.ex kunna välja krisande slavekonomi, svällande statsapparat och tryck från omkringboende folk som dina faktorer. Anderson ser den första faktorn som grunden för nedgångsförloppet (och anser om jag minns rätt att de andra två problemen uppstod som en följd av slavekonomins problem) medan Heather koncentrerar sig mer på den tredje. En tredje bok, som jag inte har läst själv men som verkar intressant och som skulle kunna passa bra att ta med då den såvitt jag förstår lägger fokus på problemen inom statsapparaten, är Corruption and the Decline of Rome av Ramsay MacMullen. Så länge du motiverar varför du valt just dessa böcker och faktorer och varför du anser att just Andersons förklaring är mest trovärdig är jag rätt säker på att ett sånt här upplägg gott och väl skulle räcka för godkänt om det rör sig om en 5-poängskurs (eller nåt i den stilen).

Vill du vara ännu mer ambitiös skulle du exempelvis kunna lägga till avstannande territoriell expansion eller nåt liknande som en faktor och då även ta med någon av de författare som ser det som grundorsaken till nedgången i ditt arbete.

Noterat. Det hjälper mig otroligt mycket. Sitter i nuet och skriver på min rapport. Arbetet skall delas in i en faktadel och en analytiskdel. Det är den analytiskadelen jag lägger krutet på, men en faktadel är nödvändig för att läsaren (man skall utgå ifrån att läsaren inte har den minsta koll på romarriket) skall få en någorlunda klar bild över romarriket innan hon tar del av det analytiska. Således undrar jag; du har måhända inga förslag på viktiga "saker" inom romarriket som kan vara värt att ta upp? De saker jag beskriver just nu är uppdelningen mellan väst- och Östrom, samt den romerska statsapparaten, dels i form av senaten och dels i form av kejsardömet. Tänkte även beskriva den romerska armén och kristendomens intågande i Rom. Finns det några fler extra viktiga institutioner/händelser/personligheter som vara värda att beskriva?

Ber om ursäkt för att jag tar det i denna tråden för övrigt, men det är ändå någorlunda relevant, samt att det känns lite onödigt att skapa en helt egen tråd endast för detta.
Citera
2012-03-16, 22:04
Medlem
odalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Således undrar jag; du har måhända inga förslag på viktiga "saker" inom romarriket som kan vara värt att ta upp? De saker jag beskriver just nu är uppdelningen mellan väst- och Östrom, samt den romerska statsapparaten, dels i form av senaten och dels i form av kejsardömet. Tänkte även beskriva den romerska armén och kristendomens intågande i Rom. Finns det några fler extra viktiga institutioner/händelser/personligheter som vara värda att beskriva?
Har inga direkta förslag men tycker inte att du ska ta allt för allvarligt på instruktionerna om att utgå från att läsarna aldrig hört talas om romarriket. Själv tycker bara att du ska försöka hålla bakgrundsdelen så kort och saklig som möjligt.
Citera
2012-03-26, 07:19
Medlem
saftad_burks avatar
Söker övergripande historisk facklitteratur med fokus på olika länder, folk och världsdelar. Som exempel på vad som söks kan jag nämna de i min bokhylla ännu olästa Slavarnas Kust, Det västliga Hellas och Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee - Erövringen av vilda västern ur indianernas perspektiv.
Kraven är att de ska vara allmänbildande, välskrivna och så gärna utan några PK-budskap. "Vi måste ta hit miljontals negrer bara för att några som har samma hudfärg som oss var elaka mot dem". Jag vill ha det så objektivt som möjligt. Inte så att man förminskar eller utelämnar vissa detaljer (ex. att araberna köpte långt fler slavar än europeerna eller att det oftast var afrikaner själva som tog dem tillfånga och sålde dem), utan att man gör sitt bästa för att ge läsaren hela bilden.
Även om antisemitism, om så finnes.

Hälsningar
Citera
2012-03-26, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Söker övergripande historisk facklitteratur med fokus på olika länder, folk och världsdelar. Som exempel på vad som söks kan jag nämna de i min bokhylla ännu olästa Slavarnas Kust, Det västliga Hellas och Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee - Erövringen av vilda västern ur indianernas perspektiv.
Kraven är att de ska vara allmänbildande, välskrivna och så gärna utan några PK-budskap. "Vi måste ta hit miljontals negrer bara för att några som har samma hudfärg som oss var elaka mot dem". Jag vill ha det så objektivt som möjligt. Inte så att man förminskar eller utelämnar vissa detaljer (ex. att araberna köpte långt fler slavar än europeerna eller att det oftast var afrikaner själva som tog dem tillfånga och sålde dem), utan att man gör sitt bästa för att ge läsaren hela bilden.
Även om antisemitism, om så finnes.

Hälsningar

Jag vill tipsa om John Chrispinssons Den glömda historien (Bokus) som behandlar svenskars historiska verksamhet i Baltikum och Finland. Det innebär att man får en överblick från vikingarna, genom medeltiden och stormaktstiden samt, efter förlusten av områdena, kvarvarande svenskars verksamhet i ett nytt sammanhang. Betoningen ligger på slutet av 1800-talet och framåt. För dessa delar stöder sig författaren, journalisten John Chrispinsson, huvudsakligen på samtida tidningsmaterial.

Något enstaka faktafel förekommer, och Chrispinssons analyser är ibland något bristfälliga. Överlag är boken ändå en förvånansvärt saklig, välgrundad, lättfattlig och övergripande genomgång av en del av Sveriges historia.
Citera
2012-03-26, 23:31
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombadillius
Jag vill tipsa om John Chrispinssons Den glömda historien (Bokus) som behandlar svenskars historiska verksamhet i Baltikum och Finland. Det innebär att man får en överblick från vikingarna, genom medeltiden och stormaktstiden samt, efter förlusten av områdena, kvarvarande svenskars verksamhet i ett nytt sammanhang. Betoningen ligger på slutet av 1800-talet och framåt. För dessa delar stöder sig författaren, journalisten John Chrispinsson, huvudsakligen på samtida tidningsmaterial.

Något enstaka faktafel förekommer, och Chrispinssons analyser är ibland något bristfälliga. Överlag är boken ändå en förvånansvärt saklig, välgrundad, lättfattlig och övergripande genomgång av en del av Sveriges historia.
Låter helt klart läsvärt, så jag tackar och bockar för det finfina tipset!
Citera
2012-04-05, 00:11
Medlem
fchansas avatar
Intresserade av militärhistoria? Rekommenderar starkt "SMB" (Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek). www.smb.nu där jag varit medlem flera år.

Kanonböcker från alla epoker och krig som inte går att få tag i någon annanstans. För er som gillar 2:a världskriget rekommenderas Guy Sajers "Den glömde soldaten" som en bra start......
Citera
2012-04-05, 07:35
Medlem
Beatricedenforstas avatar
Mikael Norbergs Den dynamiska medeltiden är läsvärd.
Frans G Bengtssons Karl den tolfte är en klassiker.
Allt av Peter Englund.
Är personligen svag för allt av Alf Henriksson då han även har ett vackert språk
Citera
2012-04-17, 14:47
Medlem
GurkhakrigareNs avatar
Jag vill tipsa om Stormaktens sista krig: Sverige och stora nordiska kriget 1700-1721 av Olle Larsson. Den har säkerligen varit uppe i denna tråd förut men tänkte att jag nämner den ändå. Den passar sig väl för dem som vill lära sig mer om det stora nordiska kriget men inte orkar tugga sig igenom någon allt för stor och ambitiös bok med fem miljoner sidor. Olle Larsson skriver på ett väldigt behagligt sätt och boken är indelad i små underrubriker i varje kapitel vilket gör att man lätt kan läsa lite, sen lägga boken åt sidan, och sen fortsätta läsa lite som man vill. En riktig dassbok med andra ord!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in