• 2
  • 3
2012-07-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoringMan
"We have no Great War. No Great Depression. Our great war is a spiritual war. Our great depression is our lives."

Ja, s sger ju Tyler i filmen fight club, och jag glmmer det aldrig. Jag tnker en del p det hr i perioder, nr livet knns speciellt meningslst. Fr det hr r ju sant...
.................................................. .................................................. ......................................
Du valde en mycket fin rubrik, verkligen. Men sedan brjar du bara gnlla om dagens depression, om andra vrldskriget och att vr generation inte dyger mm. Jag tycker, att du skall hlla dig till temat du valt och bertta fr oss, vad r meningen med denna "war" och hur denna "spirituala war" skall fras. Och varfr skall den verhuvudtaget fras, vad r mlet? Vad sger Tyler/filmen om det?
Jag hller inte alls med med dig, att vr generation inte duger, jag trffar hela tiden visa, upplysta och spirituella mnniskor, som inte fanns s mnga tidigare.
Vill du kanske utveckla lite det som str i rubriken?

Ja du, borde vl egentligen starta en annan trd fr en annan diskussion.

Jag str fast vid att livet generellt r mycket enklare fr vstvrlden nu n frr, och jmfrt med tredje vrlden lever vi knappt i verkligheten alls.

Men fr att vara sann rubriken som du efterfrgar, man kanske kan sga att livet fr oss r s tomt p livshotande utmaningar att nr man ser bortom all bedvande njeskultur s finns endast en knsla av tomhet. I denna tomhet mter vi oss sjlva och kanske brjar delar av vr generation d inse mer av vad vi r som mnniskor och vad vi kan vara. Det r en annan vinkel p vad jag sa tidigare att det r en lyx vi i vst har att kontemplera/gnlla ver vr existens.
Citera
2012-07-10, 13:10
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Du glorifierar ju tidigare generationer ngot enormt. Det r inget nytt med det. Ska vi vara kritiska r det hela mnskligheten du br klaga p, inte bara folk i ett visst ldersspann. Tro mig, gamlingar klagar p i-landsproblem de ocks.
Samt att Tyler gr det sjlv rejlt. Har dock bara sett filmen, men den kan vl ses som en satir ver en krisande manlighet.

Sdr en 13 r senare s har den inte ldrats med vrdighet.

Jag skulle vilja sga att det r typiskt att kalla det fr en krisande manlighet. Fr det r s att alla har ftt det svrare att f arbete, jmfrt med hur det var frr. Massa polissekreterare fick g utan ett pip till deras frsvar, fr de var ju inte mn.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in