2012-06-21, 14:44
Medlem
Orkos avatar
Du r helt enkelt alienerad, som Marx sa. Ls Det kommunistiska manifestet s kommer saker och ting att klarna och du kommer ha en god kamp att utkmpa.
Citera
2012-06-23, 05:11
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoringMan
Tankar ?

Att du r en naiv mupp som tror att andra vrldskriget skulle vara ett sorts "krig mot ondska".

Alla inblandade parter i andra vrldskriget var lika ondskefulla. Det r bara det att i alla krig s r det segraren som skriver de historiska redogrelserna kring hndelsefrloppet och naturligtvis framstller de sig sjlva som "hjltar" och frlorarna som "ondskefulla" i konflikten.

Det r ingen som helst skillnad p dagslget och dtiden i den bemrkelsen. Alla nationer, alla vpnade styrkor och alla regenter var precis lika moraliskt grfrgade som de r idag, och deras intressen och aktiviteter likas.

Den dr bilden av att andra vrldskriget skulle vara en "kamp mot ondskan" r bara en populrkulturell myt, helt och hllet prglad av segrarnas vinklade redogrelse kring hndelsefrloppet.

Det var inte bara tyskarna som torterade och mrdade mnniskor i koncentrationslger. Och bde Churchill och Roosevelt visste precis hur tyskarna behandlade judarna men deras anledningar till kriget hade inte ett jvla dugg med att "rdda judarna" att gra. Det r en efterkonstruktion.

Och nej, jag r inte heller nynazist eller ngot hgerspke innan ngon frgar. Jag r bara desillusionerad och allmnt trtt p folks naiva och romantiska vanfrestllningar om andra vrldskriget...
Citera
2012-06-23, 10:19
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Dessutom om TS vill ha ngot att kriga fr, rent fysiskt, s str de honom fritt att ska tjnst iAfghanistan eller i vrsta fall bli Legoosldat. Men han vill hellre sitta trygg i sitt "meningslsa" liv och gnlla. En del mnniskor r dumma i huvudet.
Citera
2012-06-23, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Dessutom om TS vill ha ngot att kriga fr, rent fysiskt, s str de honom fritt att ska tjnst iAfghanistan eller i vrsta fall bli Legoosldat. Men han vill hellre sitta trygg i sitt "meningslsa" liv och gnlla. En del mnniskor r dumma i huvudet.

Du borde nog lsa igenom det jag skrivit igen, s kanske du inser att det r en del andra mnniskor som r dumma i huvudet.

edit: eftersom du inte uppfattar innebrd i text s bra s tydliggr jag hr att med "end del andra" s menar jag dig.
Senast redigerad av TheBoringMan 2012-06-23 kl. 14:35.
Citera
2012-06-23, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Att du r en naiv mupp som tror att andra vrldskriget skulle vara ett sorts "krig mot ondska".

Alla inblandade parter i andra vrldskriget var lika ondskefulla. Det r bara det att i alla krig s r det segraren som skriver de historiska redogrelserna kring hndelsefrloppet och naturligtvis framstller de sig sjlva som "hjltar" och frlorarna som "ondskefulla" i konflikten.

Det r ingen som helst skillnad p dagslget och dtiden i den bemrkelsen. Alla nationer, alla vpnade styrkor och alla regenter var precis lika moraliskt grfrgade som de r idag, och deras intressen och aktiviteter likas.

Den dr bilden av att andra vrldskriget skulle vara en "kamp mot ondskan" r bara en populrkulturell myt, helt och hllet prglad av segrarnas vinklade redogrelse kring hndelsefrloppet.

Det var inte bara tyskarna som torterade och mrdade mnniskor i koncentrationslger. Och bde Churchill och Roosevelt visste precis hur tyskarna behandlade judarna men deras anledningar till kriget hade inte ett jvla dugg med att "rdda judarna" att gra. Det r en efterkonstruktion.

Och nej, jag r inte heller nynazist eller ngot hgerspke innan ngon frgar. Jag r bara desillusionerad och allmnt trtt p folks naiva och romantiska vanfrestllningar om andra vrldskriget...

Lter som en typisk frintelsefrnekande judehatare tycker jag.

Du kan inte befoga att sga att nazismen inte var ondska. Oavsett andra staters intentioner i inblandning i kriget s var det en bekmpning av Hitlers nazist tyskland. Fr vrigt s pratade jag om enskilda soldater och hur dessa formades som mnniskor inte om 40 talets vrldspolitik.
Citera
2012-06-23, 19:50
Medlem
Citat:
Du verkar inte frst vad jag sger, och jag orkar inte frklara det fr dig.
Jag frstr vad du menar, jag behver ju inte hlla med till fullo fr det. Orkar du inte svara r det bttre du lter bli, ha ett bra liv.
Citera
2012-06-23, 19:55
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Lter som en typisk frintelsefrnekande judehatare tycker jag.

D har du tydligen inte lst hela mitt inlgg din idiot.

Citat:
Du kan inte befoga att sga att nazismen inte var ondska. Oavsett andra staters intentioner i inblandning i kriget s var det en bekmpning av Hitlers nazist tyskland.

Som sagt du r en naiv mupp som r jvligt dligt informerad.

Kom tillbaka nr du har lst p lite och grunda inte hela din sndagsfilosofi p vinklad populrkultur. Det fr dig bara att se jvligt ljlig ut...
Citera
2012-06-23, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
D har du tydligen inte lst hela mitt inlgg din idiot.

Som sagt du r en naiv mupp som r jvligt dligt informerad.

Kom tillbaka nr du har lst p lite och grunda inte hela din sndagsfilosofi p vinklad populrkultur. Det fr dig bara att se jvligt ljlig ut...

Mmmm, du kanske har nt boktip eller lnk till dina alternativa historieteorier. Du som vet s mycket mer om det vi populrhistorier inte vet s kanske du kan sammanfatta lite ltt vad som r fel och vad som r rtt.

Vad fr koncentrationslger menar du att dem allierade hade under WWII ? USA hade lger fr japaner men s vitt jag vet avrttade man inte dessa japaner.
Citera
2012-06-24, 15:16
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Mmmm, du kanske har nt boktip eller lnk till dina alternativa historieteorier.

Du vet bara fr att man lgger fram ngot som skiljer sig frn det du sett i Band of Brothers s betyder inte det att det mste vara en "alternativ" historieteori.

Hursom s anser jag att det r p ditt ansvar att utbilda dig sjlv, s det fr du faktiskt skta fr egen maskin ssom jag sjlv har gjort. Jag r inte lrare och det r inte mitt jobb att utbilda dig.

Men fr sakens skull s kan jag retoriskt frga dig: Tror du p fullaste allvar att "historien" nr den presenteras frn populistiska kllor alltid skulle vara sant?

Tror du att s fort ngot str i en skolas "historiebok" s r det sanning? Isfall s skulle jag rda dig att ta en titt p olika lnders historiebcker. Ta grna exemplar frn lnder som befunnit sig p tv olika sidor i ett krig (andra vrldskriget gr utmrkt bra, men man behver inte stanna endast vid andra vrldskriget) och sg varandra som motstndare.

Tro mig nr jag sger att skillnaderna i hur historien presenteras i de olika verken kommer att vara jvligt slende.

Citat:
Du som vet s mycket mer om det vi populrhistorier inte vet s kanske du kan sammanfatta lite ltt vad som r fel och vad som r rtt.

Det har jag redan gjort. Sammanfattningsvis s r den hr bilden att andra vrldskriget skulle vara "ett krig mot ondskan" en felaktig myt. Andra vrldskriget bedrevs av precis samma anledningar som alla andra krig har bedrivits svl idag som tidigare i mnniskans historia: maktspel, ekonomiska skl, militr dominans, enskilda individers ambitioner etc.

Och inte ens de "onda" i konflikten var egentligen s pass ofrsteligt "onda" som eftervrldens populistiska teorier pstr. Du kan ju te.x ta en titt p vad hela Tyskland och det tyska folket utsattes fr i och med Versaillesfrdraget efter FRSTA vrldskriget.

Tyskland startade inte frsta vrldskriget, faktum r att de var inte mer aggressiva n ngon annan fraktion i den konflikten. nd var det tyskarna som fick finna sig i att vara de allra strsta frlorarna nr frsta vrldskriget tog slut.

Ska man uttala sig om tyskarnas uppvisade "ondska" under andra vrldskriget s r man fullkomligt korkad om man inte ens inbegriper kontexten som frsta vrldskriget och dess slut utgr.

Citat:
Vad fr koncentrationslger menar du att dem allierade hade under WWII ? USA hade lger fr japaner men s vitt jag vet avrttade man inte dessa japaner.

Du mste inte medvetet avrtta ngon i ett lger fr att det ska vara ett koncentrationslger. Inte ens alla tyska koncentrationslger var "avrttningslger".

Och det var lngt ifrn enbart i tyska koncentrationslger som fngarna var oskyldiga till brott, svalt ihjl, dog i sjukdom, utnyttjades som slavarbetare och i allmnhet behandlades illa och omnskligt av sina fngvaktare.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ternment_camps
Citera
2012-06-27, 20:33
Medlem
[quote=TheBoringMan]"We have no Great War. No Great Depression. Our great war is a spiritual war. Our great depression is our lives."

Ja, s sger ju Tyler i filmen fight club, och jag glmmer det aldrig. Jag tnker en del p det hr i perioder, nr livet knns speciellt meningslst. Fr det hr r ju sant...
.................................................. .................................................. ......................................
/QUOTE]
Du valde en mycket fin rubrik, verkligen. Men sedan brjar du bara gnlla om dagens depression, om andra vrldskriget och att vr generation inte dyger mm. Jag tycker, att du skall hlla dig till temat du valt och bertta fr oss, vad r meningen med denna "war" och hur denna "spirituala war" skall fras. Och varfr skall den verhuvudtaget fras, vad r mlet? Vad sger Tyler/filmen om det?
Jag hller inte alls med med dig, att vr generation inte duger, jag trffar hela tiden visa, upplysta och spirituella mnniskor, som inte fanns s mnga tidigare.
Vill du kanske utveckla lite det som str i rubriken?
Senast redigerad av irit 2012-06-27 kl. 20:36.
Citera
2012-06-28, 07:57
Medlem
Folkess avatar
Jag hller med TS om att det finns ngot verkligt i det akuta hotet mnskligheten stod infr under WW2 och att utmaningar idag har en annan karaktr. Prvningar sker inte upp oss p samma stt som kriget gjorde, men de finns ju dr om man knner att det r s man vill spendera sitt liv. Det r upp till en sjlv att frstta sig i svra situationer fr att hjlpa andra. Bli hjlparbetare i en krigszon s lovar jag dig att du inte blir besviken.
Citera
2012-06-28, 10:48
Medlem
strategasiats avatar
r det ngon som r spirituellt och politiskt medvetena s r det vl den nya generationen, kolla bara p occupy rrelsen, det r nstan uteslutande ungdomar. Tidigare generationer har inte vart i nrheten av att syna bluffar i samma utstckning som vi gr eftersom vi lever i snt informations verfld, ett globalt nytt medvetande kommer vxa fram, det handlar bara om kunskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in