2012-06-21, 14:44
Medlem
Orkos avatar
Du är helt enkelt alienerad, som Marx sa. Läs Det kommunistiska manifestet så kommer saker och ting att klarna och du kommer ha en god kamp att utkämpa.
Citera
2012-06-23, 05:11
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoringMan
Tankar ?

Att du är en naiv mupp som tror att andra världskriget skulle vara ett sorts "krig mot ondska".

Alla inblandade parter i andra världskriget var lika ondskefulla. Det är bara det att i alla krig så är det segraren som skriver de historiska redogörelserna kring händelseförloppet och naturligtvis framställer de sig själva som "hjältar" och förlorarna som "ondskefulla" i konflikten.

Det är ingen som helst skillnad på dagsläget och dåtiden i den bemärkelsen. Alla nationer, alla väpnade styrkor och alla regenter var precis lika moraliskt gråfärgade som de är idag, och deras intressen och aktiviteter likaså.

Den där bilden av att andra världskriget skulle vara en "kamp mot ondskan" är bara en populärkulturell myt, helt och hållet präglad av segrarnas vinklade redogörelse kring händelseförloppet.

Det var inte bara tyskarna som torterade och mördade människor i koncentrationsläger. Och både Churchill och Roosevelt visste precis hur tyskarna behandlade judarna men deras anledningar till kriget hade inte ett jävla dugg med att "rädda judarna" att göra. Det är en efterkonstruktion.

Och nej, jag är inte heller nynazist eller något högerspöke innan någon frågar. Jag är bara desillusionerad och allmänt trött på folks naiva och romantiska vanföreställningar om andra världskriget...
Citera
2012-06-23, 10:19
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Dessutom om TS vill ha något att kriga för, rent fysiskt, så står de honom fritt att söka tjänst iAfghanistan eller i värsta fall bli Legoosldat. Men han vill hellre sitta trygg i sitt "meningslösa" liv och gnälla. En del människor är dumma i huvudet.
Citera
2012-06-23, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Dessutom om TS vill ha något att kriga för, rent fysiskt, så står de honom fritt att söka tjänst iAfghanistan eller i värsta fall bli Legoosldat. Men han vill hellre sitta trygg i sitt "meningslösa" liv och gnälla. En del människor är dumma i huvudet.

Du borde nog läsa igenom det jag skrivit igen, så kanske du inser att det är en del andra människor som är dumma i huvudet.

edit: eftersom du inte uppfattar innebörd i text så bra så tydliggör jag här att med "end del andra" så menar jag dig.
Senast redigerad av TheBoringMan 2012-06-23 kl. 14:35.
Citera
2012-06-23, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Att du är en naiv mupp som tror att andra världskriget skulle vara ett sorts "krig mot ondska".

Alla inblandade parter i andra världskriget var lika ondskefulla. Det är bara det att i alla krig så är det segraren som skriver de historiska redogörelserna kring händelseförloppet och naturligtvis framställer de sig själva som "hjältar" och förlorarna som "ondskefulla" i konflikten.

Det är ingen som helst skillnad på dagsläget och dåtiden i den bemärkelsen. Alla nationer, alla väpnade styrkor och alla regenter var precis lika moraliskt gråfärgade som de är idag, och deras intressen och aktiviteter likaså.

Den där bilden av att andra världskriget skulle vara en "kamp mot ondskan" är bara en populärkulturell myt, helt och hållet präglad av segrarnas vinklade redogörelse kring händelseförloppet.

Det var inte bara tyskarna som torterade och mördade människor i koncentrationsläger. Och både Churchill och Roosevelt visste precis hur tyskarna behandlade judarna men deras anledningar till kriget hade inte ett jävla dugg med att "rädda judarna" att göra. Det är en efterkonstruktion.

Och nej, jag är inte heller nynazist eller något högerspöke innan någon frågar. Jag är bara desillusionerad och allmänt trött på folks naiva och romantiska vanföreställningar om andra världskriget...

Låter som en typisk förintelseförnekande judehatare tycker jag.

Du kan inte befoga att säga att nazismen inte var ondska. Oavsett andra staters intentioner i inblandning i kriget så var det en bekämpning av Hitlers nazist tyskland. För övrigt så pratade jag om enskilda soldater och hur dessa formades som människor inte om 40 talets världspolitik.
Citera
2012-06-23, 19:50
Medlem
Citat:
Du verkar inte förstå vad jag säger, och jag orkar inte förklara det för dig.
Jag förstår vad du menar, jag behöver ju inte hålla med till fullo för det. Orkar du inte svara är det bättre du låter bli, ha ett bra liv.
Citera
2012-06-23, 19:55
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Låter som en typisk förintelseförnekande judehatare tycker jag.

Då har du tydligen inte läst hela mitt inlägg din idiot.

Citat:
Du kan inte befoga att säga att nazismen inte var ondska. Oavsett andra staters intentioner i inblandning i kriget så var det en bekämpning av Hitlers nazist tyskland.

Som sagt du är en naiv mupp som är jävligt dåligt informerad.

Kom tillbaka när du har läst på lite och grunda inte hela din söndagsfilosofi på vinklad populärkultur. Det får dig bara att se jävligt löjlig ut...
Citera
2012-06-23, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Då har du tydligen inte läst hela mitt inlägg din idiot.

Som sagt du är en naiv mupp som är jävligt dåligt informerad.

Kom tillbaka när du har läst på lite och grunda inte hela din söndagsfilosofi på vinklad populärkultur. Det får dig bara att se jävligt löjlig ut...

Mmmm, du kanske har nåt boktip eller länk till dina alternativa historieteorier. Du som vet så mycket mer om det vi populärhistorier inte vet så kanske du kan sammanfatta lite lätt vad som är fel och vad som är rätt.

Vad för koncentrationsläger menar du att dem allierade hade under WWII ? USA hade läger för japaner men så vitt jag vet avrättade man inte dessa japaner.
Citera
2012-06-24, 15:16
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Mmmm, du kanske har nåt boktip eller länk till dina alternativa historieteorier.

Du vet bara för att man lägger fram något som skiljer sig från det du sett i Band of Brothers så betyder inte det att det måste vara en "alternativ" historieteori.

Hursom så anser jag att det är på ditt ansvar att utbilda dig själv, så det får du faktiskt sköta för egen maskin såsom jag själv har gjort. Jag är inte lärare och det är inte mitt jobb att utbilda dig.

Men för sakens skull så kan jag retoriskt fråga dig: Tror du på fullaste allvar att "historien" när den presenteras från populistiska källor alltid skulle vara sant?

Tror du att så fort något står i en skolas "historiebok" så är det sanning? Isåfall så skulle jag råda dig att ta en titt på olika länders historieböcker. Ta gärna exemplar från länder som befunnit sig på två olika sidor i ett krig (andra världskriget går utmärkt bra, men man behöver inte stanna endast vid andra världskriget) och såg varandra som motståndare.

Tro mig när jag säger att skillnaderna i hur historien presenteras i de olika verken kommer att vara jävligt slående.

Citat:
Du som vet så mycket mer om det vi populärhistorier inte vet så kanske du kan sammanfatta lite lätt vad som är fel och vad som är rätt.

Det har jag redan gjort. Sammanfattningsvis så är den här bilden att andra världskriget skulle vara "ett krig mot ondskan" en felaktig myt. Andra världskriget bedrevs av precis samma anledningar som alla andra krig har bedrivits såväl idag som tidigare i människans historia: maktspel, ekonomiska skäl, militär dominans, enskilda individers ambitioner etc.

Och inte ens de "onda" i konflikten var egentligen så pass oförståeligt "onda" som eftervärldens populistiska teorier påstår. Du kan ju te.x ta en titt på vad hela Tyskland och det tyska folket utsattes för i och med Versaillesfördraget efter FÖRSTA världskriget.

Tyskland startade inte första världskriget, faktum är att de var inte mer aggressiva än någon annan fraktion i den konflikten. Ändå var det tyskarna som fick finna sig i att vara de allra största förlorarna när första världskriget tog slut.

Ska man uttala sig om tyskarnas uppvisade "ondska" under andra världskriget så är man fullkomligt korkad om man inte ens inbegriper kontexten som första världskriget och dess slut utgör.

Citat:
Vad för koncentrationsläger menar du att dem allierade hade under WWII ? USA hade läger för japaner men så vitt jag vet avrättade man inte dessa japaner.

Du måste inte medvetet avrätta någon i ett läger för att det ska vara ett koncentrationsläger. Inte ens alla tyska koncentrationsläger var "avrättningsläger".

Och det var långt ifrån enbart i tyska koncentrationsläger som fångarna var oskyldiga till brott, svalt ihjäl, dog i sjukdom, utnyttjades som slavarbetare och i allmänhet behandlades illa och omänskligt av sina fångvaktare.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ternment_camps
Citera
2012-06-27, 20:33
Medlem
[quote=TheBoringMan]"We have no Great War. No Great Depression. Our great war is a spiritual war. Our great depression is our lives."

Ja, så säger ju Tyler i filmen fight club, och jag glömmer det aldrig. Jag tänker en del på det här i perioder, när livet känns speciellt meningslöst. För det här är ju sant...
.................................................. .................................................. ......................................
/QUOTE]
Du valde en mycket fin rubrik, verkligen. Men sedan börjar du bara gnälla om dagens depression, om andra världskriget och att vår generation inte dyger mm. Jag tycker, att du skall hålla dig till temat du valt och berätta för oss, vad är meningen med denna "war" och hur denna "spirituala war" skall föras. Och varför skall den överhuvudtaget föras, vad är målet? Vad säger Tyler/filmen om det?
Jag håller inte alls med med dig, att vår generation inte duger, jag träffar hela tiden visa, upplysta och spirituella människor, som inte fanns så många tidigare.
Vill du kanske utveckla lite det som står i rubriken?
Senast redigerad av irit 2012-06-27 kl. 20:36.
Citera
2012-06-28, 07:57
Medlem
Folkess avatar
Jag håller med TS om att det finns något verkligt i det akuta hotet mänskligheten stod inför under WW2 och att utmaningar idag har en annan karaktär. Prövningar söker inte upp oss på samma sätt som kriget gjorde, men de finns ju där om man känner att det är så man vill spendera sitt liv. Det är upp till en själv att försätta sig i svåra situationer för att hjälpa andra. Bli hjälparbetare i en krigszon så lovar jag dig att du inte blir besviken.
Citera
2012-06-28, 10:48
Medlem
strategasiats avatar
Är det någon som är spirituellt och politiskt medvetena så är det väl den nya generationen, kolla bara på occupy rörelsen, det är nästan uteslutande ungdomar. Tidigare generationer har inte vart i närheten av att syna bluffar i samma utstäckning som vi gör eftersom vi lever i sånt informations överflöd, ett globalt nytt medvetande kommer växa fram, det handlar bara om kunskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in