Citat:
Ursprungligen postat av TheBoringMan
Mmmm, du kanske har nåt boktip eller länk till dina alternativa historieteorier.
Du vet bara för att man lägger fram något som skiljer sig från det du sett i Band of Brothers så betyder inte det att det måste vara en "alternativ" historieteori.
Hursom så anser jag att det är på ditt ansvar att utbilda dig själv, så det får du faktiskt sköta för egen maskin såsom jag själv har gjort. Jag är inte lärare och det är inte mitt jobb att utbilda dig.
Men för sakens skull så kan jag retoriskt fråga dig: Tror du på fullaste allvar att "historien" när den presenteras från populistiska källor alltid skulle vara sant?
Tror du att så fort något står i en skolas "historiebok" så är det sanning? Isåfall så skulle jag råda dig att ta en titt på olika länders historieböcker. Ta gärna exemplar från länder som befunnit sig på två olika sidor i ett krig (andra världskriget går utmärkt bra, men man behöver inte stanna endast vid andra världskriget) och såg varandra som motståndare.
Tro mig när jag säger att skillnaderna i hur historien presenteras i de olika verken kommer att vara jävligt slående.
Citat:
Du som vet så mycket mer om det vi populärhistorier inte vet så kanske du kan sammanfatta lite lätt vad som är fel och vad som är rätt.
Det har jag redan gjort. Sammanfattningsvis så är den här bilden att andra världskriget skulle vara "ett krig mot ondskan" en felaktig myt. Andra världskriget bedrevs av precis samma anledningar som alla andra krig har bedrivits såväl idag som tidigare i människans historia: maktspel, ekonomiska skäl, militär dominans, enskilda individers ambitioner etc.
Och inte ens de "onda" i konflikten var egentligen så pass oförståeligt "onda" som eftervärldens populistiska teorier påstår. Du kan ju te.x ta en titt på vad hela Tyskland och det tyska folket utsattes för i och med Versaillesfördraget efter FÖRSTA världskriget.
Tyskland startade inte första världskriget, faktum är att de var inte mer aggressiva än någon annan fraktion i den konflikten. Ändå var det tyskarna som fick finna sig i att vara de allra största förlorarna när första världskriget tog slut.
Ska man uttala sig om tyskarnas uppvisade "ondska" under andra världskriget så är man fullkomligt korkad om man inte ens inbegriper kontexten som första världskriget och dess slut utgör.
Citat:
Vad för koncentrationsläger menar du att dem allierade hade under WWII ? USA hade läger för japaner men så vitt jag vet avrättade man inte dessa japaner.
Du måste inte medvetet avrätta någon i ett läger för att det ska vara ett koncentrationsläger. Inte ens alla tyska koncentrationsläger var "avrättningsläger".
Och det var långt ifrån enbart i tyska koncentrationsläger som fångarna var oskyldiga till brott, svalt ihjäl, dog i sjukdom, utnyttjades som slavarbetare och i allmänhet behandlades illa och omänskligt av sina fångvaktare.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ternment_camps