Citat:
Ursprungligen postat av TheBoringMan
Mmmm, du kanske har nt boktip eller lnk till dina alternativa historieteorier.
Du vet bara fr att man lgger fram ngot som skiljer sig frn det du sett i Band of Brothers s betyder inte det att det mste vara en "alternativ" historieteori.
Hursom s anser jag att det r p ditt ansvar att utbilda dig sjlv, s det fr du faktiskt skta fr egen maskin ssom jag sjlv har gjort. Jag r inte lrare och det r inte mitt jobb att utbilda dig.
Men fr sakens skull s kan jag retoriskt frga dig: Tror du p fullaste allvar att "historien" nr den presenteras frn populistiska kllor alltid skulle vara sant?
Tror du att s fort ngot str i en skolas "historiebok" s r det sanning? Isfall s skulle jag rda dig att ta en titt p olika lnders historiebcker. Ta grna exemplar frn lnder som befunnit sig p tv olika sidor i ett krig (andra vrldskriget gr utmrkt bra, men man behver inte stanna endast vid andra vrldskriget) och sg varandra som motstndare.
Tro mig nr jag sger att skillnaderna i hur historien presenteras i de olika verken kommer att vara jvligt slende.
Citat:
Du som vet s mycket mer om det vi populrhistorier inte vet s kanske du kan sammanfatta lite ltt vad som r fel och vad som r rtt.
Det har jag redan gjort. Sammanfattningsvis s r den hr bilden att andra vrldskriget skulle vara "ett krig mot ondskan" en felaktig myt. Andra vrldskriget bedrevs av precis samma anledningar som alla andra krig har bedrivits svl idag som tidigare i mnniskans historia: maktspel, ekonomiska skl, militr dominans, enskilda individers ambitioner etc.
Och inte ens de "onda" i konflikten var egentligen s pass ofrsteligt "onda" som eftervrldens populistiska teorier pstr. Du kan ju te.x ta en titt p vad hela Tyskland och det tyska folket utsattes fr i och med Versaillesfrdraget efter FRSTA vrldskriget.
Tyskland startade inte frsta vrldskriget, faktum r att de var inte mer aggressiva n ngon annan fraktion i den konflikten. nd var det tyskarna som fick finna sig i att vara de allra strsta frlorarna nr frsta vrldskriget tog slut.
Ska man uttala sig om tyskarnas uppvisade "ondska" under andra vrldskriget s r man fullkomligt korkad om man inte ens inbegriper kontexten som frsta vrldskriget och dess slut utgr.
Citat:
Vad fr koncentrationslger menar du att dem allierade hade under WWII ? USA hade lger fr japaner men s vitt jag vet avrttade man inte dessa japaner.
Du mste inte medvetet avrtta ngon i ett lger fr att det ska vara ett koncentrationslger. Inte ens alla tyska koncentrationslger var "avrttningslger".
Och det var lngt ifrn enbart i tyska koncentrationslger som fngarna var oskyldiga till brott, svalt ihjl, dog i sjukdom, utnyttjades som slavarbetare och i allmnhet behandlades illa och omnskligt av sina fngvaktare.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ternment_camps