Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-19, 23:43
  #1
Medlem
apflickans avatar
Tänkte ta två brödskivor och fylla med ost och skinka, men jag har ingen sådan där praktisk smörgåsgrill. Kan man göra det i ugnen eller i stekpannan? Vilken värme ska man isåfall ha på ugnen? Och blir resultatet bra i stekpanna?

Någon som har någon erfarenhet av detta?
Citera
2012-06-19, 23:46
  #2
Medlem
napolitanas avatar
Mikron!osten smälter och lägg till en en skiva tomat med en klick senap de är mums.
Citera
2012-06-19, 23:52
  #3
Medlem
Keffastes avatar
Jag kör mina i ugnen på 200-225 grader i några min, håll koll efter 4min hur det ser ut. Börjar osten bli gyllenbrun på sina ställen så är det klart, för länge så blir hela mackan bränd och smakar skit!
Som föregående talare, tomat är ett måste! Senap även det gott.
Edit: La märke till en grej, jag kör mina med bara 1 bröd och sen på med grejerna och inte som en hamburgare som du tänkte så kan inte svara på hur länge du ska ha dina inne.
__________________
Senast redigerad av Keffaste 2012-06-19 kl. 23:57.
Citera
2012-06-20, 00:00
  #4
Medlem
Regina.Spektors avatar
Jag tycker det är godare att steka bröden i lite smör och sedan ha på osten på slutet så den börjar smälta men ändå stannar på brödet så att säga.
Citera
2012-06-20, 00:20
  #5
Medlem
dankars avatar
Vilket som går bra, jag älskar att steka mackor. Godast men dessvärre också det mest omständiga sättet. Ett tips om du väljer att steka är att riva osten innan så smälter den ordentligt.
Citera
2012-06-20, 00:38
  #6
Medlem
apflickans avatar
Tack för tipsen! Ska testa och se hur det går imorgon.
Citera
2012-06-20, 06:52
  #7
Medlem
Absintists avatar
I stekpanna tycker jag det är svårt att få alltihop genomvarmt, särskilt om du har stoppat ganska mycket i mackan eller om brödet är tjockt. Gör du det på tortilla- eller pitabröd så går det bättre att steka i pannan.

Ugn tar längst tid men blir helt klart bäst, med gyllenbrun, frasig ost. Mikro är helt värdelöst, allt blir mjukt och slemmigt.
Citera
2012-06-20, 07:06
  #8
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absintist
I stekpanna tycker jag det är svårt att få alltihop genomvarmt, särskilt om du har stoppat ganska mycket i mackan eller om brödet är tjockt. Gör du det på tortilla- eller pitabröd så går det bättre att steka i pannan.

Ugn tar längst tid men blir helt klart bäst, med gyllenbrun, frasig ost. Mikro är helt värdelöst, allt blir mjukt och slemmigt.
Det fixar du med ett lock.
Jag brukar steka mina på låg värme i hyfsat mycket smör, och rätt länge på varje sida.
Då blir det perfekt.

Som en sa micro funkar liksom inte mer än till smälta osten och värma tomaterna eller vad man nu har.
Kör man i ugnen så är det nästan bättre bara ha ett bröd, så får man härlig yta på osten.
Citera
2012-06-20, 12:51
  #9
Medlem
rfvs avatar
Här är ett bra tips.

http://www.youtube.com/watch?v=GaxyzK2mHqw
Citera
2012-06-20, 13:41
  #10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rfv
Här är ett bra tips.

http://www.youtube.com/watch?v=GaxyzK2mHqw

Det var som fan, jag har endast gjort det i mackjärn eller ugn. Där ser man, såg ju gott ut åxå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback