2012-06-19, 22:56
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Hej. Jag var och besiktigade min golf 4 -00, 1.6L igår och den gick inte igenom besiktningen pga dåliga avgasvärden. Tänkte kolla här om någon kunde ge en bra gissning på vad det kan vara och om man ska räkna med en tom plånbok efter.

Värdena såg ut så här.
Gränsvärden inom parantes
CO 0,3 (0,5) Så den var lugn.
CO 2500 1,9 (0,3) här gick det sämre
HC 255 (100) Inte heller bra
Lambda 0,94 (0,97-1,03) Inte heller bra.
Vad tror ni det kan vara som är felet här?
Citera
2012-06-19, 23:08
Medlem
Det kan vara en hel rad källor, men skulle gissa att det vanligaste är lambdasonden som är kass, alternativt luftmassemätaren, dessa ligger väl på någon tusing styck, kanske något mer. Väsentligt lägre om du kan få tag på begagnade delar.
Gör en service (stift, olja, filter) samt kolla ovan grejer så bör du kunna hysa ganska stora förhoppningar att lösa problemet.
CO-halten kan man väl annars fuska ner genom att tanka sprit i tanken, fast det är ju en kortsiktig lösning förstås.
Citera
2012-06-19, 23:14
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Så förhoppningsvis under kanske 5000kr?
Citera
2012-06-19, 23:35
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost-Division
Så förhoppningsvis under kanske 5000kr?

de dyra delarna är lamdasensor ca 2000kr och katalysator 4000 borde finnas gott om begagnat

börja med att göra en service och slå lite sprit i tanken och hoppas på det bästa
Citera
2012-06-24, 18:29
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
de dyra delarna är lamdasensor ca 2000kr och katalysator 4000 borde finnas gott om begagnat

börja med att göra en service och slå lite sprit i tanken och hoppas på det bästa
Vart får man tag på delarna begagnat?
Kan man hoppas på att det går på under 10 000kr med jobb och delar?
Citera
2012-06-24, 19:02
Medlem
klinger75s avatar
begagnade dela kan du hitta på laga.se , jag skulle skickat in bilen på diagnos så får de ge prisförslag .
Citera
2012-06-24, 19:20
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
begagnade dela kan du hitta på laga.se , jag skulle skickat in bilen på diagnos så får de ge prisförslag .
Jag ska lämna in den till Vag på onsdag. Gissar på att vag säkert är dyrare än många andra ställen. Dock var de närmast. När de väl säger vad felet är så ska jag kolla runt lite på vad andra tar för att fixa det. Kanske borde ta ett annat ställe såsom mekonomen istället? En fördel med vag var ju också att de kan besiktiga bilen efter. Tar ett tag att få tider ibland annars.
Senast redigerad av Ghost-Division 2012-06-24 kl. 19:23.
Citera
2012-06-27, 15:05
Medlem
MrRasks avatar
Jag hade i princip samma fel på min golf 1.6 2002, hade väldigt höga värden på både HC och CO och det berodde på läckage i avgassystemet.

Hade råkat köra ner i en grop i ganska så hög hastighet så "metalstrumpan" efter grenröret fick en skada så det läckte där, kan även påtala att det var inget ljud som hördes.

Så kolla detta innan du köper ny lamda och annat, det är väldigt viktigt att avgassystemet håller tätt annar kommer avgasvärdena gå i taket..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in