2012-06-19, 21:51
Medlem
Tjenare.
Jag går i "köpa dator"-tankar och en kompis har erbjudit sig att köpa den till mig genom sitt företag, en enskild firma som jobbar inom media. Avskrivningen görs, som jag förstått det, på ett år.Kort sagt så får jag köpa en dator utan moms.

Vilka för och nackdelar har folk upplevt/kan folk tänka sig kan uppstå genom att köpa en dator för eget bruk genom eget ELLER annans företag?

Jag kan tänka mig att den enda fördelen är just att det blir billigare. dra av 20% på inköpspriset?
ex. 9 600 för en dator istället för 12 000.

Nackdelar som jag kan tänka mig -
Om det händer något med datorn, exempelvis att den blir stulen eller går sönder så måste man gå genom firman och få kompisen att göra felanmälan? Och om det händer något, kan jag då inte dra den på självrisken på min hemförsäkring/allförsäkring?

Garantiärenden så måste jag visa upp kvitton och om jag köper den genom firman så ska kvittot lämnas till firmans revisor (vet inte om min kompis har en revisor eller sköter det själv, visserligen)

/ Jonis

(P.S Om den här tråden hamnade i fel forum så får någon gärna flytta den)
Citera
2012-06-19, 21:57
Medlem
Regina.Spektors avatar
De för-/nackdelar du listat upp är väl en bra summering av läget. Fundera på om du tror din kompis kommer vara tillgänglig och villig att hjälpa ifall något garantiärende skulle dyka upp under de kommande månaderna. Är det värt att vara beroende av din kompis ifall något skulle hända, för att spara ett par tusenlappar?

Sannolikt får du ju en fullt fungerande dator, men personligen skulle jag gärna betala mer och ha min integritet intakt.
Citera
2012-06-19, 22:04
Medlem
Det är en rätt nära vän så jag tror inte det är några problem i sig att ställa upp. Kanske snarare om det blir mycket pappersarbete eller något extra meckigt eftersom det är via företaget.

Det gäller också olika regler gällande reklamation och sådant när man köper via företag, väl?

Funderar på en mac air (förmodligen med applecare som i sin tur köps från USA, då dollarn är lägre) eller någon form av ultrabook... Hade jag hat någon usa resa inbokad, eller en kompis som skulle dit och hem igen, så kunde jag bett de köpa en mac air där eftersom det blir billigt och inköpsstället inte gör någon skillnad gällande garanti på macar, såvitt jag vet. Iaf var det inte så 2008 när jag köpte min i Usa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in