2012-06-19, 19:45
Medlem
Hej,

Imorgon kör ett schaktjobb igång på min tomt. Det är högsäsong för grävning just nu och större industrigrävningar är igång i närheten. Jag har försökt få kontakt med lite olika grävare som kunde köra privat vid sidan av, men det har inte gått. Så jag tog beslutet att köra schakten och skippa finliret och dräneringen den här gången. Planen är att få trädgården bra grässatt så att man slipper lermöljan ett år frammåt.

Men nu tycker jag att grävaren ser ut att vara lite i tunnaste laget. Det är en abelco 15-tonnare, bandare med rotor eller vad det heter.

Schakten som skall göras är ängsmark som jag skall ha ned 3-3,5 meter, så det blir jämt med övriga tomten. Det komer bli ett område med terass, dvs en mellannivå på ett område. Området som jag vill sänka helt är ca 200 m2, så tillkommer mellannivån på kanske 100 m2. Kanske 2/3 av massorna kan flyttas utan dumper och resterande med dumper <70 meter. Dumpern är en Volvo A25.

Att man kan få tag på en bättre deal om man har lite mer tålamod är ganska uppenbart. De kör vitt och jag får ge 800/timmen för grävaren och 700/timmen för dumpern.

Vad är prisnivåerna för ett sådant jobb, under ideala och under sämre förhållanden? Hur lång tid får det ta och kosta som värst?

Känns som jag inte så lätt avbryter nu, men hur mycket tycker ni han skall klara att få undan på en dag? Någonstans går ju ändå gränsen för oacceptabelt pris.
Citera
2012-06-19, 23:48
Medlem
Getings avatar
Svårt som fan att gissa efter din beskrivning, men timpengen ser helt ok ut. Får man plats med större maskin är det nästan alltid bättre, men eftersom du inte har möjlighet att vänta blev det väl 15-tonnaren som var ledig.
Tidsåtgången är återigen skitsvår att gissa ens när man är på platsen så det får någon annan ta. Betalar du per timme får du ju exakt vad du betalar för, annars får du nog vänta tills en större maskin är ledig.
Citera
2012-06-20, 20:38
Medlem
breakbabess avatar
Rimlig kostnad är svårt då du har tagit jobbet på timpeng. Antingen så kan du ha matjord/sand där det skall grävas. Eller så är det en helvetes massa storsten osv.

Så att beräkna tiden är kanske inte så lätt..
Citera
2012-06-20, 21:52
Medlem
Det har flutit på ganska bra idag, han verkar kunna köra grävaren med fingrarna som en van dataspelare. Kör lite mer med dumpern än vad jag tänkte innan. Fin jord med ganska mycket sten, men ingen större än en meter än så länge, så han har kunnat köra på. Som jag tänker nu blir det dumper en dryg halvdag till och sedan kanske grävaren själv i tre dagar till. I så fall håller det sig inom budget.
Senast redigerad av Andreas-yi 2012-06-20 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in