2012-06-19, 18:28
Medlem
Hej. Jag har en fråga som jag undrar om någon datorkunnig person skulle kunna tänka sig att ta sig tid att svara på. Jag är extremt okunnig i datorkunskap, så ni får ursäkta min bristande användning av datorterminologi.

Jo det är nämligen så att jag under senaste tiden överfört en del gamla VHS-band till datorn med hjälp av programmet Ulead VideoStudio. Tyvär verkar det dock som filerna som skapas vid dessa överföringar är av ett sådant slag att man endast kan titta på filmerna med mycket liten bildskärm utan att bildkvalitén blir dålig. Förstorar man bilden till datorskärmens fulla storlek blir bilden extremt suddig och vag. Och jag som hade tänkt att jag någon gång i framtiden skulle köpa utrustning för att kunna koppla datorn till TV:n så att jag skulle kunna titta på mina VHS-filmer i full storlek även om någonting skulle hända med originalbanden... men så som dom de digitaliserade versionerna av filmerna ser ut nu så kan jag inte ens föreställa mig hur dålig bilden skulle bli på en stor TV-skärm...

Filerna är för närvarande av typen "VLC media file (.avi)". För att ge ett exempel på hur stora de är kan jag nämna en film av längden 2 timmar och 44 minuter är 37,2 MB och har en så kallad "Bitrate" på 1536 kbps (själv har jag i ärlighetens namn ingen aning om vad detta innebär, datorspråk är rena grekiskan för mig).

Så min fråga är nu alltså: Vad ska jag göra för att få filer som är av sådan kvalité att de kan tittas på på en dator och/eller TV-skärm och visa samma skärpa som originalbanden?

Tack på förhand för eventuella svar!
Citera
2012-06-19, 18:34
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiaotzu
Så min fråga är nu alltså: Vad ska jag göra för att få filer som är av sådan kvalité att de kan tittas på på en dator och/eller TV-skärm och visa samma skärpa som originalbanden?

Den bitrate du anger innebär att det med största sannolikhet är "Video CD" som skapas, som för konvertering från VHS är helt okej ärligt talat. Du kan säkert få _lite_ bättre kvalitet om du kan säga åt programmet att du vill göra en DVD-inspelning eller liknande.

Men det är ju som såhär att en VHS-inspelning i PAL har en effektiv upplösning på 720x288 vilket gör att om du har en modern datorskärm så blir det skit. Vill du undvika detta så krävs komplicerad (och dyr) utrustning och mjukvara för att göra "upscaling" till 720p eller liknande.
Senast redigerad av EckiEcki 2012-06-19 kl. 18:48.
Citera
2012-06-19, 19:08
Medlem
sommarlovs avatar
Bäst är förstås om du sparar filen okomprimerad till hårddisken, klipper början och slutet, och sedan konverterar till ett vettigt format, som .mkv med mpeg4-codec...
Citera
2012-06-19, 19:08
Medlem
ormtjusarens avatar
Hej.Jag änvänder en Deltaco-TV 58 usb video grabber .den kostade mig 200 Sek för nått år sedan. Visserligen kan jag föra över vhs till en massa olika format men kvaliten blir inte bättre än vad Pal/secam ger i orginal. men jag kan kolla i full upplösning på både tv och dataskärmen. Vad du än gör köp aldrig Pinnacles skräp, ty du får bara problem med kompabilitet i windows & måste dessutom registrera dig .PS: Det går att lämna bort vhs-kassetter till firmor som kan ordna lite bättre kvalitet,men det kostar ochså
Citera
2012-06-19, 19:15
Medlem
ormtjusarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormtjusaren
Hej.Jag änvänder en Deltaco-TV 58 usb video grabber .den kostade mig 200 Sek för nått år sedan. Visserligen kan jag föra över vhs till en massa olika format men kvaliten blir inte bättre än vad Pal/secam ger i orginal. men jag kan kolla i full upplösning på både tv och dataskärmen. Vad du än gör köp aldrig Pinnacles skräp, ty du får bara problem med kompabilitet i windows & måste dessutom registrera dig .PS: Det går att lämna bort vhs-kassetter till firmor som kan ordna lite bättre kvalitet,men det kostar ochså
Glömde skriva att jag kan föra över till följande format.Mpeg4,mp3, Avi.wmv,wma,vcd,dvd,svcd,. .Kör jag in en 30 minuters vhs i wmv-format blir den Ca 1 gbite
Citera
2012-06-19, 20:14
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Har själv en Canopus ADVC-55 som överför ren dv över firewire. Dvs råkomprimering med interlacing. Går inte att skilja ifrån originalet. Bitraten ligger på rufft 4 MB/s.

Fördelen med att ha en tämligen oförstörd infil är att man har mer att ta av när man skall redigera.
Samt att dv stöds av i stort sett alla program utan att behöva omkomprimeras.

Kostade runt 2000 spänn när jag köpte den för ett par år sedan.
Citera
2012-06-20, 00:24
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Har själv en Canopus ADVC-55 som överför ren dv över firewire. Dvs råkomprimering med interlacing. Går inte att skilja ifrån originalet. Bitraten ligger på rufft 4 MB/s.

Fördelen med att ha en tämligen oförstörd infil är att man har mer att ta av när man skall redigera.
Samt att dv stöds av i stort sett alla program utan att behöva omkomprimeras.

Kostade runt 2000 spänn när jag köpte den för ett par år sedan.
Hur är det med ljudet då?
Citera
2012-06-21, 10:39
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Hur är det med ljudet då?

48 khz, 16 bit stereo. Okomprimerad pcm ström.
Har hittils inte stött på några vhs/s-vhs band med hifi ljud, men den dagen jag gör det så är dv-modulen beredd...!
Citera
2012-06-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiaotzu
<borttagen text>

Filerna är för närvarande av typen "VLC media file (.avi)". För att ge ett exempel på hur stora de är kan jag nämna en film av längden 2 timmar och 44 minuter är 37,2 MB och har en så kallad "Bitrate" på 1536 kbps (själv har jag i ärlighetens namn ingen aning om vad detta innebär, datorspråk är rena grekiskan för mig).

Någåt är uppenbart fel i det programmet du använder... en nära 3 timmar lång film ska inte vara 37MB... inte konstigt att du får tvärkass kvalitet då.. är du säker på att programmet inte gör en "minipreview"???

http://en.wikipedia.org/wiki/PAL
Citera
2012-06-22, 18:36
Medlem
Nervcells avatar
När du digitaliserar VHS-band, ska du definitivt använda MPEG-2 (DVD). Leta efter en inställning i ditt program som heter DVD-PAL eller MPEG-2 (PAL). VHS-PAL och DVD-PAL är direkt kompatibla och du får maximalt utnyttjande av standarden. Se till att inställningen är "interlaced" (som VHS-PAL alltid är) så behåller du nästan all kvalitet. Stäng av "deinterlace", "noise reduction" och alla andra filter vid digitaliseringen. Sätt "bitraten" till cirka 8 Mbps om det går. Ställ in ljudet till Dolby Digital 2.0, 192 kbps (alternativt PCM 16-bit, 48 kHz).

Med dessa inställningar kan du sedan i lugn och ro bränna över dina filer till DVD-skivor och spela upp dem i din DVD-spelare.
Citera
2012-11-18, 21:31
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nervcell
När du digitaliserar VHS-band, ska du definitivt använda MPEG-2...

Det kan dock vara trevligt om man redigerar dem först, då är mpeg-2 snarare ett hinder än ett hjälpmedel. Ju högre bitrate desto bättre, dv, raw eller okomprimerat är att föredra. Mer av färgerna behålls och man blandar inte ihop bildrutorna.

För övrigt finns det inga VHS-band med hifi ljud (över 22 khz) eller dolby digital.

Sen är det såklart inte nödvändigt att bränna allt till dvd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in