Citat:
Ursprungligen postat av Apefirmativeaction
Jag slås gång på gång av hur effektivt det svenska etablissemangets propagandamaskin har varit. När man talar med den genomsnittlige fyrtiotalisten, eller kanske femtiotalisten om invandring och mångkultur så känns det som att tala med en vägg. Argumentet är i stor set alltid, "Amen det är vår skyldighet att hjälpa andra människor, hela världen ska få komma hit, du är en hemsk rasist, jag vill att en neger gifter sig med min dotter, bla, bla.
Denna generation framstår som indoktrinerade och lobotomerade nordkoreaner. Det märks att detta är generationer utan internetvanor som har exponerats för ensidig statsmedia.
I Sovjetunionen lyckades de trots sin omfattande propagandaapparat oftast mycket sämre med att trycka ned etniska spänningar, vilken syntes synnerligen tydligt i Kaukasus. Där flammande våldsamma etniska kravaller och små inbördeskrig upp många gånger redan innan Sovjetunionens fall.
Har jag rätt i mina tankegångar? Har svensk etablissemangspropaganda varit effektivare än propaganda i många kommuniststater? Varför då i sådana fall? Hur skiljer sig svensk propaganda jämfört med kommunistpropaganda?
Jag är sextiotalist, och vet mer om "internet" än du. Du tror antagligen att "internet" föddes på 90-talet...

Bara för att man lärde ut internationalism och "förståelse" i skolorna på den tiden (40, 50, 60-talet) så ska du inte tro att alla gick på det. Jag tycker snarare att de är de yngre generationerna som är aningslösa och går på all skit. Webben (som kom ungefär trettio år efter internet) innehåller mycket bra information, för den som vill lära sig saker och kan skilja på fakta och propaganda. Men om man inte har en bra kunskapsbas att stå på så sväljer man allt som står på den första google-träffen. Du ska inte tro att du är så välinformerad bara för att du har många källor (som säger samma sak) om du inte kan bedöma vars och ens trovärdighet. Jag gissar att du är ungefär trettio år och tror att du vet allt.