• 1
  • 2
2012-06-18, 13:13
Medlem
dartagnas avatar
Har en bostadsrätt som jag belånat mig till. Jag funderar dock på att inte amortera av lånet eftersom inflationen äter upp värdet långsiktigt. Samtidigt vet jag att ränteuppgifterna sjunker i takt med mindre lån så det har lett till att jag funderar på följande taktik som säkerligen är vanligt:

Jag har 15 000 kr till mitt förfogande att antingen amortera på lånet, eller investera i fonder och aktier. Aktier har ju historiskt sätt visat sig växa med ca 10 % per år och täcker således inflationen och samtidigt ger avkastning på satsat kapital. Om jag endast betalar ränta på lånet och investerar 15 000 kr i månaden på aktier och fonder parallellt vore det inte optimalt?

Är 10 % avkastning ett orealistiskt scenario?
Är riskerna med aktiesparande värda att ta om man tänker långsiktigt och inte chansar med nystartade bolag?
Är fonder ett bättre alternativ?
Citera
2012-06-18, 14:06
Medlem
Superslaskens avatar
10% avkastning på aktier är orealistiskt i dagsläget, det är en siffra som inte har tagit hänsyn till inflationen vilket i dagsläget är betydligt lägre än vad det har varit under de åren som 10% siffran bygger på. Generellt tror jag att avkastningen från aktiemarknaden är smått bättre än kostnaden för ett bostadslån, så långsiktigt är nog ditt sätt att föredra rent ekonomiskt. Jag hade spridit mina risker på aktiemarknaden så brett som möjligt, det har visat sig vara enormt svårt att slå marknaden konsekvent, så bäst chans tror jag du har i en indexfond.

Problemet är om du vill sälja bostaden i ett läge där marknaden har gått ner, har dina aktier tappat värde samtidigt som bostaden så kan du hamna i en situation där du inte har råd att sälja huset och lösa lånen, vilket är en enormt dålig sits att sitta i. Detta kan såklart hända även om du amorterar med dina pengar men är inte lika troligt.

TL;DR: Jag hade inte spekulerat på aktiemarknaden om jag var i dina skor, risken överväger den lilla ekonomiska nytta som jag tror du får långsiktigt. Hade jag gjort det så hade jag investerat i aktiefonder. Förvänta dig inte 10% så länge vi har låginflationsmål från riksbanken.
Citera
2012-06-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dartagna
Jag funderar dock på att inte amortera av lånet eftersom inflationen äter upp värdet långsiktigt.

inflationen äter inte upp lånet, det är bara en myt att det är så...
Citera
2012-06-18, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
inflationen äter inte upp lånet, det är bara en myt att det är så...

Du får gärna utveckla.
Citera
2012-06-18, 15:32
Medlem
klinger75s avatar
Jag anser att man ska ha en mix av sparande .

Dels i form av amorteringar , viss kontant buffert , sen kan ha aktier och fonder på toppen .
Citera
2012-06-18, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Du får gärna utveckla.

numera är inflationen ungefär 1 till 2 % per år.

under 70-talet kunde inflationen däremot vara runt 10% per år och då urholkades lånen eftersom löner steg i samma takt.

varför tror du att "inflationen äter upp värdet långsiktigt", har mäklaren sagt det?
Citera
2012-06-18, 16:44
Medlem
dartagnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superslasken
10% avkastning på aktier är orealistiskt i dagsläget, det är en siffra som inte har tagit hänsyn till inflationen vilket i dagsläget är betydligt lägre än vad det har varit under de åren som 10% siffran bygger på. Generellt tror jag att avkastningen från aktiemarknaden är smått bättre än kostnaden för ett bostadslån, så långsiktigt är nog ditt sätt att föredra rent ekonomiskt. Jag hade spridit mina risker på aktiemarknaden så brett som möjligt, det har visat sig vara enormt svårt att slå marknaden konsekvent, så bäst chans tror jag du har i en indexfond.

Problemet är om du vill sälja bostaden i ett läge där marknaden har gått ner, har dina aktier tappat värde samtidigt som bostaden så kan du hamna i en situation där du inte har råd att sälja huset och lösa lånen, vilket är en enormt dålig sits att sitta i. Detta kan såklart hända även om du amorterar med dina pengar men är inte lika troligt.

TL;DR: Jag hade inte spekulerat på aktiemarknaden om jag var i dina skor, risken överväger den lilla ekonomiska nytta som jag tror du får långsiktigt. Hade jag gjort det så hade jag investerat i aktiefonder. Förvänta dig inte 10% så länge vi har låginflationsmål från riksbanken.

Tack. Då är jag inte helt fel ute. Men är inte risken beroende av vilka företag du satsar dina pengar på? Jag menar, om börsen går ner borde det ju var god ide att investera i "säkra" bolag så som tex hm?

Citat:
numera är inflationen ungefär 1 till 2 % per år.

under 70-talet kunde inflationen däremot vara runt 10% per år och då urholkades lånen eftersom löner steg i samma takt.

varför tror du att "inflationen äter upp värdet långsiktigt", har mäklaren sagt det?

I mitt fall, 15 000 månaden ger 180 000 kr. Om inflationen äter upp 2 % vilket är Riksbankens mål, förlorar jag 3 600 kr nästa år.
Om jag lyckas amortera 1 000 000 kr tar inflationen 20 000 kr det året samtidigt som jag sparar in på räntan. Jag tjänar självklart på att betala mindre ränta men samtidigt kan jag tjäna ännu mer om jag investerar pengarna och på så sätt täcker inflationen.

Jag kan iofs skapa en graf med två kurvor där den ena är amortering kontra ränta och det andra investering med avlastning. Intressant att se vilken metod som lönar sig i längden sett till alla variabler, inkl risk. Men vad kan man förvänta sig för realistisk avkastning på aktier, aktiefonder etc?
Citera
2012-06-18, 16:55
Medlem
Citat:
I mitt fall, 15 000 månaden ger 180 000 kr. Om inflationen äter upp 2 % vilket är Riksbankens mål, förlorar jag 3 600 kr nästa år.
Om jag lyckas amortera 1 000 000 kr tar inflationen 20 000 kr det året samtidigt som jag sparar in på räntan.

jag förstår öht inte resonemanget...

Citat:
Men vad kan man förvänta sig för realistisk avkastning på aktier, aktiefonder etc?

om man tittar på indexfonder så har en typisk indexfond gått -10% på ett år och -15% på fem år...

jag tycker att denna avkastning är ganska klen jämfört med vad man vinner på att amortera på lån med en ränta på runt 4%...
Citera
2012-06-18, 20:53
Medlem
Goto10s avatar
Vad TS är ute efter är en inblick in i framtiden. Vad kommer löna sig mest, att amortera på bolånet eller investera på börsen? En omöjlig fråga att svara på.
Vad jag kan garantera är att banken alltid kommer kräva ränta på lånet. Det är alltså aldrig dåligt att amortera. Det kan vara bättre att satsa på börsen, men det kan också vara sämre. TS måste själv avgöra vad han vill göra med sina pengar.
Citera
2012-06-19, 07:07
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Tack. Då är jag inte helt fel ute. Men är inte risken beroende av vilka företag du satsar dina pengar på? Jag menar, om börsen går ner borde det ju var god ide att investera i "säkra" bolag så som tex hm?

Om jag lyckas amortera 1 000 000 kr tar inflationen 20 000 kr det året samtidigt som jag sparar in på räntan. Jag tjänar självklart på att betala mindre ränta men samtidigt kan jag tjäna ännu mer om jag investerar pengarna och på så sätt täcker inflationen.

Jag kan iofs skapa en graf med två kurvor där den ena är amortering kontra ränta och det andra investering med avlastning. Intressant att se vilken metod som lönar sig i längden sett till alla variabler, inkl risk. Men vad kan man förvänta sig för realistisk avkastning på aktier, aktiefonder etc?
- Du kan inte förvänta dig samma avkastning på lågriskaktier som på högriskaktier, just då lägre risk innebär lägre avkastning.

- Du kan inte jämföra 180 000 kr sparade pengar med 1 000 000 amorterat, snacka om att jämföra äpplen och päron! Och om du har amorterat, vad spelar inflationen på pengarna som redan är amorterat för roll?

- Jag förstår din tankebana, problemet är bara att du kan inte räkna med att du kommer att få X% i avkastning, då det är väldigt osäkert. Historiskt sett har aktier haft bra avkastning: http://www.aktiespararna.se/pagedir/..._2008_stor.jpg Men om du tittar på de senaste ca 10 åren så är det inte lika spännande. Sen kan man inte heller förvänta sig samma avkastning på en särskild aktie som på aktiemarknaden i helhet för det beror på företaget i sig.
Citera
2012-06-19, 08:19
Medlem
dartagnas avatar
Citat:
jag förstår öht inte resonemanget...

om man tittar på indexfonder så har en typisk indexfond gått -10% på ett år och -15% på fem år...

jag tycker att denna avkastning är ganska klen jämfört med vad man vinner på att amortera på lån med en ränta på runt 4%...

Ok det visste jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Vad TS är ute efter är en inblick in i framtiden. Vad kommer löna sig mest, att amortera på bolånet eller investera på börsen? En omöjlig fråga att svara på.
Vad jag kan garantera är att banken alltid kommer kräva ränta på lånet. Det är alltså aldrig dåligt att amortera. Det kan vara bättre att satsa på börsen, men det kan också vara sämre. TS måste själv avgöra vad han vill göra med sina pengar.

Jo det är överhängande risk att förlora mycket om man satsar stort. Vill på nåt sätt lära känna marknaden och sätta upp realistiska avkastningsmål som jag utgår från.

Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
- Du kan inte förvänta dig samma avkastning på lågriskaktier som på högriskaktier, just då lägre risk innebär lägre avkastning.

- Du kan inte jämföra 180 000 kr sparade pengar med 1 000 000 amorterat, snacka om att jämföra äpplen och päron! Och om du har amorterat, vad spelar inflationen på pengarna som redan är amorterat för roll?

- Jag förstår din tankebana, problemet är bara att du kan inte räkna med att du kommer att få X% i avkastning, då det är väldigt osäkert. Historiskt sett har aktier haft bra avkastning: http://www.aktiespararna.se/pagedir/..._2008_stor.jpg Men om du tittar på de senaste ca 10 åren så är det inte lika spännande. Sen kan man inte heller förvänta sig samma avkastning på en särskild aktie som på aktiemarknaden i helhet för det beror på företaget i

Inflationen spelar en väldigt liten roll i jämförelse med den ränta man sparar varje månad på att amortera, men samtidigt leder det inte till någon tillväxt eftersom pengarna står stilla.
Idealet borde följaktligen att ha få en avkastning som snabbare täcker räntan än vad amortering gör, men det är förknippat med risk.

Eftersom jag inte tänker bosätta mig under längre tid, utan istället sälja och gå med vinst, känns det bättre att ha pengarna satsade på börsen än som andelar i lägenhet. Räntevinsten blir ju inte särskilt stor om de ligger i lägenheten eftersom jag inte hinner spara särskilt mycket under 1,2,3 år.
Senast redigerad av dartagna 2012-06-19 kl. 08:21.
Citera
2012-06-20, 14:12
Medlem
Jag tycker att du ska amortera.

Testa att vända på resonemanget: Om du hade en betald bostad, skulle du då belåna upp den för att sätta pengarna på börsen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in