Citat:
Ursprungligen postat av Superslasken
10% avkastning på aktier är orealistiskt i dagsläget, det är en siffra som inte har tagit hänsyn till inflationen vilket i dagsläget är betydligt lägre än vad det har varit under de åren som 10% siffran bygger på. Generellt tror jag att avkastningen från aktiemarknaden är smått bättre än kostnaden för ett bostadslån, så långsiktigt är nog ditt sätt att föredra rent ekonomiskt. Jag hade spridit mina risker på aktiemarknaden så brett som möjligt, det har visat sig vara enormt svårt att slå marknaden konsekvent, så bäst chans tror jag du har i en indexfond.
Problemet är om du vill sälja bostaden i ett läge där marknaden har gått ner, har dina aktier tappat värde samtidigt som bostaden så kan du hamna i en situation där du inte har råd att sälja huset och lösa lånen, vilket är en enormt dålig sits att sitta i. Detta kan såklart hända även om du amorterar med dina pengar men är inte lika troligt.
TL;DR: Jag hade inte spekulerat på aktiemarknaden om jag var i dina skor, risken överväger den lilla ekonomiska nytta som jag tror du får långsiktigt. Hade jag gjort det så hade jag investerat i aktiefonder. Förvänta dig inte 10% så länge vi har låginflationsmål från riksbanken.
Tack. Då är jag inte helt fel ute. Men är inte risken beroende av vilka företag du satsar dina pengar på? Jag menar, om börsen går ner borde det ju var god ide att investera i "säkra" bolag så som tex hm?
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
numera är inflationen ungefär 1 till 2 % per år.
under 70-talet kunde inflationen däremot vara runt 10% per år och då urholkades lånen eftersom löner steg i samma takt.
varför tror du att "inflationen äter upp värdet långsiktigt", har mäklaren sagt det?
I mitt fall, 15 000 månaden ger 180 000 kr. Om inflationen äter upp 2 % vilket är Riksbankens mål, förlorar jag 3 600 kr nästa år.
Om jag lyckas amortera 1 000 000 kr tar inflationen 20 000 kr det året samtidigt som jag sparar in på räntan. Jag tjänar självklart på att betala mindre ränta men samtidigt kan jag tjäna ännu mer om jag investerar pengarna och på så sätt täcker inflationen.
Jag kan iofs skapa en graf med två kurvor där den ena är amortering kontra ränta och det andra investering med avlastning. Intressant att se vilken metod som lönar sig i längden sett till alla variabler, inkl risk. Men vad kan man förvänta sig för realistisk avkastning på aktier, aktiefonder etc?