• 1
  • 2
2012-06-18, 12:55
Medlem
j0sephin3s avatar
Hej hej!

För ett tag sen så var det tema gay på en krog som inte kändes allt för seriös.
Då kom jag på idén att vad fan, man borde öppna en gaykrog. Det behövs i en småstad där antalet intresserade finns.

Hur går man vidare för att få igenom idén? Ska man gå till någon krögare och fråga om man får låna lokalen en gång? Säga att de får ölpenningen och man behåller pengarna för inträdet? (typ femtio kr eller så, man får börja smått.) Bland annat för se och förverkliga intresset.

Sätta upp affischer, social media. Några andra tankar? Hur mycket pengar bör man avsätta för detta?
Citera
2012-06-18, 12:57
Medlem
storytellers avatar
Ring runt till några krogägare i staden och lansera konceptet. Jag skulle tro att det kan funka att köra gayklubb i en mindre stad t.ex. en fredag i månaden. Att ha klubben varje helg fungerar nog bara i de tre storstäderna.
Citera
2012-06-18, 13:02
Medlem
KallePaHedens avatar
Om du har ett stort nätverk av människor så kan du ju hitta en lämplig festlokal i staden och ha en privatfest med gaytema. På det sättet kan du sälja alkohol utan tillstånd (måste bara ha lista på alla som är där) och slipper ge bort vinsten. Sen kan du ju testa hur det funkar några utspridda helger innan du tar stora klivet och öppnar permanent krog...
Citera
2012-06-18, 13:02
Moderator
Borde funka, finns en och annan krog/uteställe som kör open-minded en gång i månaden. Har inte varit där men det fortsätter med konceptet så det borde gå rätt bra ( är ett rätt populärt ställe i vanliga fall, vet inte hur dessa kvällar ser ut men tror det är fortsatt samma då).

Vill du hålla i det eller vill du att ett uteställe ska göra det? Tror ifall det blir aktuellt att de vill ha pengarna själva :/
Citera
2012-06-18, 13:22
Medlem
johanness avatar
till att börja med behöver du utskänkningstillstånd -- ingen kommer vilja gå på en alkoholfri gaybar. om du googlar "utskänkningstillstånd" hittar du massor med nyttig info.

ah, nu ser jag att du tänkte på ett smartare sätt. prova dig fram och var envis. ge inte upp bara för att framgången inte kommer på en gång. problemet i småstäder är att gayklubbar oftast drar fler heterosexuella som vill känna sig häftiga än homos och bin, som i stora delar kommer att tappa intresset.
Senast redigerad av johannes 2012-06-18 kl. 13:25.
Citera
2012-06-18, 13:24
Medlem
j0sephin3s avatar
Egentligen hade jag velat hålla i det själv, men eftersom man inte har jobb (så man inte kan ansöka om lån.)

eller är ekonomisk oberoende så kan jag själv inte öppna upp något själv, så försöker komma på något som tar mig dit. :/
men hyra lokal som tidigare skrev lät som en bra idé!
Citera
2012-06-18, 13:45
Medlem
Nu ska jag inte vara sån, men skulle det ens vara lagligt? Jag menar i mesSverige får man ju inte avvisa folk för deras sexuella läggning. Får man ha en bar med "Just Gay people"? I så fall måste ju även hetro vara tillåtet och då försvinner ju hela idén.
Skulle man öppna en bar med "Bara Hetro" så skulle det ju bli liv som fan.

Mvh
Citera
2012-06-18, 14:24
Medlem
j0sephin3s avatar
Din dumhet är så slående att jag inte ens känner för att svara.
Citera
2012-06-18, 14:29
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOak
Nu ska jag inte vara sån, men skulle det ens vara lagligt? Jag menar i mesSverige får man ju inte avvisa folk för deras sexuella läggning. Får man ha en bar med "Just Gay people"? I så fall måste ju även hetro vara tillåtet och då försvinner ju hela idén.

Mvh
poängen med en gaybar är inte att avvisa heterosexuella utan att locka gayfolk. det finns inga rättsliga hinder mot det, lika lite som det skulle vara ett rättsligt problem att många barer runtom i landet är väldigt lockande för heterosexuella och inte särskilt lockande alls för någon annan. upplysningsvis har gaybarer funnits i västvärlden i drygt hundra år (eller ännu längre -- det finns noteringar om bögbarer i london på 1700-talet) utan att någon kommit på tanken att driva diskrimineringsmål mot dem.
Senast redigerad av johannes 2012-06-18 kl. 14:33.
Citera
2012-06-18, 14:36
Medlem
johanness avatar
som blivande klubbvärdinna bör du förstås försöka bekanta dig med målgruppen och dess behov. har det funnits gaybarer på orten förut? finns det någon (förutom strejta tonårsbrudar) som vill gå på en gaybar i orten? osv. fråga runt bland dina homobekanta. och se till att skrapa ihop en grupp dödligt snygga bartenders, det hjälper businessen.
Citera
2012-06-18, 15:53
Medlem
j0sephin3s avatar
Jag har ett brett nätverk inom denna målgruppen och det har ej existerat en liknande eller "sådan" krog där. Staden är rätt stor utåt trots det är en småstad, väldigt många åker dit samt passerar.

Det finns väldigt många som jag vet skulle dra dit så intresset finns.
Jag är rent ut sagt förvånad att det inte är någon som slagit upp något tidigare, men är väll just för ingen vågar ta plats i just den branschen. Eller för latheten eller som i mitt fall, pengar.
Citera
2012-06-18, 17:42
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOak

Mvh

Ehm, det är väl klart att du får glida in på en gaybar som straight, men vem fan skulle vilja det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in