• 8
  • 9
2016-03-20, 12:35
Medlem
zoombos avatar
När jag ägde min första bil - långt före Internet så var OK den största leverantören av tredjepartsdelar - tillsammans med några postorderföretag.
Jag har faktiskt skrivit ett förslag till OKQ8 att dom, med sin geografiska täckning, logistik och ekonomiska styrka på allvar återigen skulle kunna bli Sveriges största leverantör av reservdelar till bilar och till priser som ingen annan kan matcha. Det är bara att alliera sig med en tysk, befintlig leverantör, portera deras websida (som bilderaronline24 m fl redan gjort), sätta upp ett primärlager i Sverige och sen börja kränga!
Men jag fick aldrig nåt svar.
Citera
2016-03-20, 12:49
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det finns en anledning till det: mellanhänderna i Sverige lägger på så att dom kräks bara för att flytta kartonger. Den enda som gynnas av detta är mellanhänderna själva och sånt vill vi få bort. Heja EU!

Notera också att även Biltema börjar bli dyra på slitdelar. För inte så länge sen kunde man köpa tändstift där för 15-20,- men nu vill man plötsligt ha det dubbla! Medan ett märkesstift fortfarande kostar 15-20,- i Tyskland.

Ja generellt kan det vara många mellanhänder innan en vara når kunden i Sverige men just Biltema köper ju sina delar direkt av tillverkaren i Kina och får dem förpackade i sina kartonger, sen tillkommer bara fraktkedjan.

Sen läste jag att priset på Lesjöfors-fjädrar på Bildelaronline24 är lägre än det priset Mekonomen ger när de köper fjädrarna direkt av Lesjöfors i Sverige.
Citera
2016-03-20, 22:19
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Däck är visserligen färskvara men det gäller från de datum dom ser dagens ljus och börjar nyttjas, förvaras dom svalt och mörkt så tar gummit ingen större skada. Men nästan 5 år var ändå rätt länge...

I min förra post så menar jag de mellanhänder som tar in varorna i landet, det är där det stora påslaget görs. Typ KG Knutsson. Mekonomen m fl lägger också på en del men inte så mycket som första ledet.
Både Pirelli och Michelin säljer iväg däck som är äldre än tre år som "beg/sekunda" till uppköpare som sedan säljer dom som nya via nätet. Så flera av dom stora väljer att inte skicka ut "gamla" däcken då dom inte kan stå för däckens egenskaper efter ett par år
Citera
2016-03-20, 22:51
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Ja generellt kan det vara många mellanhänder innan en vara når kunden i Sverige men just Biltema köper ju sina delar direkt av tillverkaren i Kina och får dem förpackade i sina kartonger, sen tillkommer bara fraktkedjan.

Sen läste jag att priset på Lesjöfors-fjädrar på Bildelaronline24 är lägre än det priset Mekonomen ger när de köper fjädrarna direkt av Lesjöfors i Sverige.

Ja Biltema ser numera också bara dollartecken och har glömt bort hur dom byggde upp sitt företag. Dom betalar givetvis pisspengar för mycket av det som importeras från Kina och sen blev dom alldeles till sig i brallan när dom insåg att även andra produkter går att importera därifrån så nu är bildelarna bara en liten del av deras verksamhet....girighet kallas det på svenska. Dom skulle kunna sälja många delar långt under tyskarna men gör det inte ... för att konkurrensen är för dålig. Och Någon borde sätta dem på plats.

Jag har sett TV-program om byggvaror och om hur du som konsument kan köpa en Bachonyckel, tillverkad i Eskilstuna, billigare på ett varuhus i Belgien än vad inköpspriset är för en butik i Sverige för samma produkt. Så jävla sjukt...

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Både Pirelli och Michelin säljer iväg däck som är äldre än tre år som "beg/sekunda" till uppköpare som sedan säljer dom som nya via nätet. Så flera av dom stora väljer att inte skicka ut "gamla" däcken då dom inte kan stå för däckens egenskaper efter ett par år

Kortsiktigt tänkt. Det står fortfarande deras namn på dem och det är alltid producenten som står för garantin på en produkt.
Senast redigerad av zoombo 2016-03-20 kl. 22:54.
Citera
2016-03-29, 22:40
Medlem
lobstoks avatar
Alla dessa är Wemax Group GmbH & Co.KG

Brukar välja 1 eller 2.

http://www.reservdelar24.se/vart-foretag.html
http://www.bildelaronline24.se/kontakta-oss
http://www.bildelar24.com/
http://www.reservdelarbutik.se/
http://www.topreservdelar.se (annat namn samma adress)
http://www.bildelarexpert.se/vart-foretag (samma lager?)
Senast redigerad av lobstok 2016-03-29 kl. 22:45.
Citera
2020-04-11, 18:25
Medlem
lighten-ups avatar
Som någon var typ inne på tidigare i tråden så är vissa av de svenskspråkiga webbshopparna faktiskt likvärdiga som de tyska webbshopparna och en del av samma (tyska) koncern. Därav är priserna i princip också ganska så likadana på dessa sidor.

Dock så kom jag över sidan www.trodo.se som säljer reservdelar till billigare pris än många andra och har dessutom billigare frakt än många andra återförsäljare (troligen för att de verkar ha sitt varulager i Sverige). Det jag brukar göra är att ta reda på vilka tillverkare som har troligen bäst kvalitet och sedan i första hand kolla vilket pris som Trodo har på de delarna.
Citera
2020-04-12, 02:00
Medlem
PeterNosters avatar
Frakbolagen verkar sko sig ordentligt.

Kollade priser på avgassystem. Skulle ha mellanröret. Det var billigast på någon
av de "svenska" sidorna men frakten skulle kosta 500:-.

Kollade på Mekonomen och där blev priset detsamma. Fick visserligen åka ett par
kilometer för att hämta det. De räknar ett rör som skrymmande.
Så var det inte före Postnord.
Citera
2020-04-13, 20:49
Medlem
Teleslingas avatar
Jag är ute efter ett bra märke på bromsdelar att beställa från exempelvis pkwteilde.de . Vill inte ha det allra billigaste skräpet, utan är ute efter kvalitet. Är det TRW som gäller?
Citera
2020-04-13, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Jag är ute efter ett bra märke på bromsdelar att beställa från exempelvis pkwteilde.de . Vill inte ha det allra billigaste skräpet, utan är ute efter kvalitet. Är det TRW som gäller?

ATE, Brembo, Aisin, Akebono, Meyle, Bosch, Valeo, Textar t.ex. är väl ett par andra som inte är skräp.

Lycka till.
Citera
2020-04-14, 19:44
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
ATE, Brembo, Aisin, Akebono, Meyle, Bosch, Valeo, Textar t.ex. är väl ett par andra som inte är skräp.

Lycka till.
Tackarr!
Citera
2020-04-14, 20:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Har själv upptäckt att reservdelar ifrån Tyskland är mycket billigare att köpa in och då är även frakten medräknad. Mekonomen n fl är ju svindyra vid en jämförelse! Ok Skruvat är lite billigare men deras bromsskivor misstänker jag är Kinagrejer och även där finns det billigare ifrån Tyska Ebay.

Exempel på reservdelar (frakt medräknad) till min bil Nissan Primera WP11 årsmodell 01 med motor SR20DE:

Yttre drivknut 2st Ebay.de: 900:- Mekonomen: 3800:-
Bromsskivor 2st + belägg Ebay.de 700:- Mekonomen: 1750:-
ABS-ring Ebay.de 180:- Mekonomen: 753:-

Har vi vant oss vid konstlade höga priser på reservdelar?

Köpte själv från http://www.mister-auto.se/sv/ 2st bromsskivor och bromsbelägg bak utav märket TRW som vad jag vet ska vara väldigt bra för 1012:- och då blev det levererat hem utav Fedex till dörren. Visserligen tog det 5 arb dgr innan jag hade grejerna men ändå!

Disskusionsunderlaget är varför det är så dyrt med reservdelar här i Sverige när priserna i Tyskland är bra mycket lägre? Ge gärna själv exempel på hutlöst dyra reservdelar som du råkat på i din jakt på att skära kostnader till din bil vid inköp utav detta.

Trots att Mekonomen tar ockerpriser så går bolaget/aktien halvknackigt!
Citera
2020-04-15, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf

Jag har köpt michelindäck från däckonline som bara var 5 veckor gamla enligt märkningen och det stank nytt gummi garaget. När jag rullade in dom över grusgången klistrade dom fast stenarna så dom såg ut som kokosbollar.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in