2016-03-18, 20:10
Medlem
Crow2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Vadå otrevlig kund? Jo, jag blev det till slut efter alla turer men när jag har sagt på ett artigt sätt, nej tack var god returnera mina pengar - vad är det då som var så svårt att förstå?? Läs tråden så ser du hur mycket tid och energi jag har lagt ner på den här, relativt okomplicerade affären. På deras hemsida så står det om den här s k "Säkra beställningen" och hur enkelt och okomplicerat det är om man vill returnera nåt.
Icke.
Det här är sen en av de större reservdelsföretagen i Tyskland så dom tjänar nog bra med pengar.
Men inte på mig igen.

Jo, men jag bad om ursäkt i inlägget ovanför ditt.
Senast redigerad av Crow2000 2016-03-18 kl. 20:12.
Citera
2016-03-18, 23:23
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det gör väl inget om den magnetiska oljepluggen är rosa? Du är väl inte rädd för att bilbesiktningen skall skratta ihjäl sig?

Sen huruvida man använder magnetiska oljepluggar eller ej beror lite på vad motorn är byggd i för material och om materialet är magnetiskt eller ej..

Dom där färgade pluggarna är ofta tillverkade i aluminium med limmad magnet som kan lossna om limningen är dålig, Har man då ett oljetråg i aluminium så kan man enkelt lista ut att magneten kommer åka iväg och fastna på olämpligt ställe.

Dom bra pluggarna är tillverkade i stål och det spelar ingen roll om magneten skulle bli lös då den sitter kvar ändå i pluggen om tråget är i aluminium.
Senast redigerad av svengöran 2016-03-18 kl. 23:25.
Citera
2016-03-19, 00:14
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crow2000
Jo, men jag bad om ursäkt i inlägget ovanför ditt.

Sorry, hann publicera detta innan jag såg ursäkten.
Citera
2016-03-19, 05:35
Medlem
Lillstarks avatar
Tillverkas det mycket piratdelar i Tyskland? Jag fick hem stötdämpare och hjullager av märket "NK" från bildelaronline24 och de har Germany samt Optoma AG instansat.
Jag trodde det var Kina-skräp jag köpte för det var så billigt.
Citera
2016-03-19, 06:42
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Tillverkas det mycket piratdelar i Tyskland? Jag fick hem stötdämpare och hjullager av märket "NK" från bildelaronline24 och de har Germany samt Optoma AG instansat.

Hjullagret är av märket Stark Germany och stötdämparna Optimal, inte Optoma.
Citera
2016-03-19, 10:21
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Har inte köpt så mycket reservdelar från Tyskland. Främst motorolja (Mobil 1 New Life 0W-40) som kostat lite drygt 1.200 kronor inkl frakt för 4 * 5liter = 20 liter vilket gör lite drygt 60 kronor/liter och det är ju inte helt fel. Likaså har jag köpt MC-batterier från Tyskland som legat under Biltemapris inkl frakt. Och då snackar vi märkesbatterier typ VARTA osv.
Det mest förvånande är att leverans från Tyskland via DHL till Sverige gått snabbare (vanligtvis kortare än 3 dagar) än om jag skulle beställt i Sverige och fått leverans med Posten.
Citera
2016-03-19, 10:38
Medlem
zoombos avatar
Citat:

Rent generellt så kan man säga att tyskarna är rätt kräsna på kvalitén på bildelar så det som är skräp rensar bort sig själv.
Sen har jag köpt många, många delar av tyskt märke (Bosch, Mann, Continental etc) till priser som inte ens Biltema kan matcha.
Det finns ett stort företag som jag inte kommer på namnet på just nu som tillverkar massor av delar både till bilfabrikanterna själva men även samma delar i annan förpackning under eget namn.
Citera
2016-03-20, 00:12
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bocken.Bruse
Det mest förvånande är att leverans från Tyskland via DHL till Sverige gått snabbare (vanligtvis kortare än 3 dagar) än om jag skulle beställt i Sverige och fått leverans med Posten.

Ja det går snabbt, nackdelen är bara att de inte ringer innan de kommer utan utgår från att alla alltid är hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Rent generellt så kan man säga att tyskarna är rätt kräsna på kvalitén på bildelar så det som är skräp rensar bort sig själv.
Sen har jag köpt många, många delar av tyskt märke (Bosch, Mann, Continental etc) till priser som inte ens Biltema kan matcha.
Det finns ett stort företag som jag inte kommer på namnet på just nu som tillverkar massor av delar både till bilfabrikanterna själva men även samma delar i annan förpackning under eget namn.

Ok, Tyskland är ju också en väldigt stor marknad med en stor inhemsk bilindustri men det är ändå förvånande att det kan vara så stor prisskillnad.

T ex. bromsskiva fram till V70:

Kina-skiva från Biltema: 399kr.
Bosch-skiva från bildelaronline24: 354kr.
Citera
2016-03-20, 09:52
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ok, Tyskland är ju också en väldigt stor marknad med en stor inhemsk bilindustri men det är ändå förvånande att det kan vara så stor prisskillnad.

T ex. bromsskiva fram till V70:

Kina-skiva från Biltema: 399kr.
Bosch-skiva från bildelaronline24: 354kr.

Det finns en anledning till det: mellanhänderna i Sverige lägger på så att dom kräks bara för att flytta kartonger. Den enda som gynnas av detta är mellanhänderna själva och sånt vill vi få bort. Heja EU!

Notera också att även Biltema börjar bli dyra på slitdelar. För inte så länge sen kunde man köpa tändstift där för 15-20,- men nu vill man plötsligt ha det dubbla! Medan ett märkesstift fortfarande kostar 15-20,- i Tyskland.
Citera
2016-03-20, 10:18
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Är för tillfället inblandad i slutfrakten av kompletta hjul som kommer från Tyskland via en större nätsida, bara för skoj skull så kollar jag tilkverkningsdatum på däcken, det färskaste jag har hittat var tillverkat v.47 2011. Den kunden hade betalat 1350 euro för sina 17 tums hjul.
Citera
2016-03-20, 12:23
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Är för tillfället inblandad i slutfrakten av kompletta hjul som kommer från Tyskland via en större nätsida, bara för skoj skull så kollar jag tilkverkningsdatum på däcken, det färskaste jag har hittat var tillverkat v.47 2011. Den kunden hade betalat 1350 euro för sina 17 tums hjul.

Däck är visserligen färskvara men det gäller från de datum dom ser dagens ljus och börjar nyttjas, förvaras dom svalt och mörkt så tar gummit ingen större skada. Men nästan 5 år var ändå rätt länge...

I min förra post så menar jag de mellanhänder som tar in varorna i landet, det är där det stora påslaget görs. Typ KG Knutsson. Mekonomen m fl lägger också på en del men inte så mycket som första ledet.
Citera
2016-03-20, 12:25
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag brukar köpa reservdelar från Tyskland. Tycker att det fungerar riktigt smidigt och bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in