Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
Har också alltid velat lära mig vackra skrivstilar, men visste inte ens att det hade ett namn. Särskilda pennor och papper också? Vart får man tag på detta, exempel på fina, olika stilar osv?
Det här kräver research, folk har alltid klagat över att jag skriver så fult och barnsligt.
Kalligrafi är en fantastisk "materialsport". Det finns en oändlig uppsjö av olika typer av pennor, bläck, tusch, papper, stilar, osv osv osv
Bara med en ett vanliga kollegieblock, några pennor så är man igång och sedan kan man göra det hur dyrt och komplicerat som helst med pennor för tusentals kronor och papper för flera hundra kronor styck.
En bra svensk site att börja med:
www.kalligrafi.com
En svensk förening:
www.kalligrafi.net
En jättesite med info om det mesta:
www.cynscribe.com
En bra nybörjarbok/referensbok: Från A till Ö av Kerstin Ankers. Kan vara svår att hitta i bokhandeln, man kanske hitta på antikvariat
Pennor, enklast och billigast att börja med är filtpennor med rakt skuren spets. Brukar finnas i de flesta boklådor, pappersaffärer eller kontorstillbehörsaffärer. Finns ofta styckvis i många färger eller i set om 3 st i olika bredder, 2,3 och 5 mm.
Papper: Vanligt skissblock eller ritblock går utmärkt, olinjerat är viktigt
Linjal, 30 eller 40 cm lång, gärna en vinkelhake också
Blyertspenna: gärna en hård 3H, 4H för att linjera papperet med
Jag skall vid tillfälle lägga ut en del bra länkar