Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-03-07, 17:37
Medlem
Hispers avatar
Finns det några kalligrafintresserade eller kanske tom utövande kalligrafer här på FB?

Jag har hållit på i ganska många år till och från, periodvis väldigt mycket till och lika mycket ifrån....

Vad har ni för inspirationskällor, inköpsställen mm
Citera
2005-03-08, 01:31
Medlem
Bademjoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Finns det några kalligrafintresserade eller kanske tom utövande kalligrafer här på FB?

Jag har hållit på i ganska många år till och från, periodvis väldigt mycket till och lika mycket ifrån....

Vad har ni för inspirationskällor, inköpsställen mm

Hej. Jag ägnade mig år kalligrafi ett bra tag... men så började jag plugga - och var tvungen att lägga denna trevliga, och högst avslappnande hobby åt sidan. Kan tilläggas att jag i stort sett endast ägnade mig åt persisk kalligrafi... jag tycker att det ser fruktansvärt läckert ut.

Jag vet inte hur Du känner - men för mig handlar det till stor del om att stänga av allt... man måste vara väldigt avslapnad och lugn för att det ska bli bra.

Vad gäller inspiration kan jag säga Internet. Det finns oändligt mycket kalligrafier på nätet man kan inspireras av -> i mitt fall var det t.o.m. så att nätet var en förutsättning med tanke på att jag inte talar flytande persiska. Då är det skönt om ngn redan gjort en kalligrafi, som man kan "ta över" och göra än finare... fast på sitt sätt.

Ja, jag vet inte om Du fick ut ngt av ovanstående - men klockan är mycket, jag trött.
Citera
2005-03-08, 01:51
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bademjoon
Hej. Jag ägnade mig år kalligrafi ett bra tag... men så började jag plugga - och var tvungen att lägga denna trevliga, och högst avslappnande hobby åt sidan. Kan tilläggas att jag i stort sett endast ägnade mig åt persisk kalligrafi... jag tycker att det ser fruktansvärt läckert ut.

Jag vet inte hur Du känner - men för mig handlar det till stor del om att stänga av allt... man måste vara väldigt avslapnad och lugn för att det ska bli bra.

Vad gäller inspiration kan jag säga Internet. Det finns oändligt mycket kalligrafier på nätet man kan inspireras av -> i mitt fall var det t.o.m. så att nätet var en förutsättning med tanke på att jag inte talar flytande persiska. Då är det skönt om ngn redan gjort en kalligrafi, som man kan "ta över" och göra än finare... fast på sitt sätt.

Ja, jag vet inte om Du fick ut ngt av ovanstående - men klockan är mycket, jag trött.

Klockan är mycket och jag är för trött att för att ge ett "riktigt" svar på ditt inlägg. Men jag håller helt med dig om att det är en förutsättning som också är behaglig att stänga av omgivningen när man håller på med sitt skrivande.

För mig är vägen fram till resultatet nästan det roligaste, när ett alster är klart så är det mer eller mindre ointressant. Det är planerandet och skapandet som är roligt.

Jag återkommer i ämnet
Citera
2005-03-08, 12:17
Medlem
Hispers avatar
Intressant med persisk kalligrafi. Jag har bara sett små exempel på vad jag tror vara den typen av kalligrafi. Så nu måste jag avslöja mina okunskaper och fråga om det finns skillnader mellan persisk kalligrafi och andra termer jag sett vid sökningar på nätet av typen "muslimsk kalligrafi" och "arabisk kalligrafi"?

JAg har själv huvudsakligen sysslat med kalligrafi av vänsterländsk kalligrafi, dvs med latinska bokstäver etc. Men jag har även fuskat lite med kinesisk kalligrafi. Och en stor skillnad mellan dessa grupper är att ju att "finare" en skrift är i den västerländska skolan ju mer invecklad är den. Medan det nästan är det omvända i kinesisk kalligrafi, ju mer förenklad och abstrakt den är desto "finare", men fortfarande mycket reglerad. Hur är det inom den arabiska/persiska kalligrafin? Vad är utmärkande?

För de som letar efter bra site för att läsa på och lära sig mer om kalligrafi i alla dess former så rekommenderar jag: http://www.cynscribe.com/
Citera
2005-03-08, 17:24
Medlem
StorMammas avatar
Jag har sysslat med kalligrafi mycket, för bättre handledsövningar får man leta efter. Precis som du så har jag koncentrerat mig på västerlandets bokstäver.
Det är också väldigt avkopplande, och mycket, mycket vackrare än ett " datorkalligraferat" kort, till exempel.

En annan sak där jag har haft mycket nytta av det är i min glas / porslinsmålning, då jag har haft uppdrag som efternamnsskyltar och annat.

Jag skulle rekommendera alla att iallafall försöka, det är bra att kunna basformer, även om man som jag, har en hemsk handstil.

Jag köper inte " färdiga" kalligrafipennor, utan det ingår i ritualen när jag använder papper att jag också river det tusch jag vill använda själv, ifrån klassiska stänger. Hade tur och hittade en butik i sthlm som har dessa tillbehör. Visserligen avsedda för kinesisk kalligrafi, men iallafall. Och sedan doppa pennan med utvalt stift i det hela...Och börja....
Citera
2005-03-08, 17:56
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Jag har sysslat med kalligrafi mycket, för bättre handledsövningar får man leta efter. Precis som du så har jag koncentrerat mig på västerlandets bokstäver.
Det är också väldigt avkopplande, och mycket, mycket vackrare än ett " datorkalligraferat" kort, till exempel.

En annan sak där jag har haft mycket nytta av det är i min glas / porslinsmålning, då jag har haft uppdrag som efternamnsskyltar och annat.

Jag skulle rekommendera alla att iallafall försöka, det är bra att kunna basformer, även om man som jag, har en hemsk handstil.

Jag köper inte " färdiga" kalligrafipennor, utan det ingår i ritualen när jag använder papper att jag också river det tusch jag vill använda själv, ifrån klassiska stänger. Hade tur och hittade en butik i sthlm som har dessa tillbehör. Visserligen avsedda för kinesisk kalligrafi, men iallafall. Och sedan doppa pennan med utvalt stift i det hela...Och börja....

Om du går in på www.kallgrafi.com (svensk site) så hittar du många tips på hur du gör egen tusch, egna pennor osv osv
Citera
2005-03-08, 18:41
Medlem
Bademjoons avatar
Exempel på arabisk kalligrafi...

http://www.exoticindia.com/artimages/geometry_sm.jpg

http://www.geocities.com/martinkramerorg/pics/Millennium/Calligraphy.jpg -- en gubbe...

Fint.
Citera
2005-03-10, 11:19
Medlem
Har också alltid velat lära mig vackra skrivstilar, men visste inte ens att det hade ett namn. Särskilda pennor och papper också? Vart får man tag på detta, exempel på fina, olika stilar osv?
Det här kräver research, folk har alltid klagat över att jag skriver så fult och barnsligt.
Citera
2005-03-10, 12:22
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
Har också alltid velat lära mig vackra skrivstilar, men visste inte ens att det hade ett namn. Särskilda pennor och papper också? Vart får man tag på detta, exempel på fina, olika stilar osv?
Det här kräver research, folk har alltid klagat över att jag skriver så fult och barnsligt.

Kalligrafi är en fantastisk "materialsport". Det finns en oändlig uppsjö av olika typer av pennor, bläck, tusch, papper, stilar, osv osv osv

Bara med en ett vanliga kollegieblock, några pennor så är man igång och sedan kan man göra det hur dyrt och komplicerat som helst med pennor för tusentals kronor och papper för flera hundra kronor styck.

En bra svensk site att börja med: www.kalligrafi.com
En svensk förening: www.kalligrafi.net
En jättesite med info om det mesta: www.cynscribe.com

En bra nybörjarbok/referensbok: Från A till Ö av Kerstin Ankers. Kan vara svår att hitta i bokhandeln, man kanske hitta på antikvariat

Pennor, enklast och billigast att börja med är filtpennor med rakt skuren spets. Brukar finnas i de flesta boklådor, pappersaffärer eller kontorstillbehörsaffärer. Finns ofta styckvis i många färger eller i set om 3 st i olika bredder, 2,3 och 5 mm.
Papper: Vanligt skissblock eller ritblock går utmärkt, olinjerat är viktigt
Linjal, 30 eller 40 cm lång, gärna en vinkelhake också
Blyertspenna: gärna en hård 3H, 4H för att linjera papperet med

Jag skall vid tillfälle lägga ut en del bra länkar
Citera
2005-03-10, 15:28
Medlem
Flus avatar
Tack för länkar och tips!
Jag har hållit på från och till i ett par år och brukar använda reservoarpennor vid träning. Jag använder Lamy Joy från tyska Lamy, finns att köpa på Ordning & Reda tror jag. Ett tips är att skriva på millimeterpapper i a3-format vid övning.
Ett bra ställe att köpa stålstift från tycker jag är Blam design i Stockholm.
Citera
2005-03-13, 11:18
Medlem
Åh, jag bara nämnde namnet kalligrafi så kom min godhjärtade moder hem med en present dagen efter. Hon har alltid uppmuntrat mitt konstintresse, men att köpa prylar är inte likt henne. En "riktig" kalligrafipenna med massa olika stift och färger. Jag blev så glad så glad. Finns den nån mer precis länk där massa olika stilar presenteras som man kan skriva ut och träna med? Scrollade igeom länkarna som en tok men det är ju så MYCKET...
Citera
2005-03-13, 21:51
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
Åh, jag bara nämnde namnet kalligrafi så kom min godhjärtade moder hem med en present dagen efter. Hon har alltid uppmuntrat mitt konstintresse, men att köpa prylar är inte likt henne. En "riktig" kalligrafipenna med massa olika stift och färger. Jag blev så glad så glad. Finns den nån mer precis länk där massa olika stilar presenteras som man kan skriva ut och träna med? Scrollade igeom länkarna som en tok men det är ju så MYCKET...

Här hittar du ett par "standardmeningar" att testa din handstil på, "Lazy dog...." och "Flygande bäckasine....". Dessa båda innehåller alla bokstäverna i engelska resp svenska alfabeten

Här en sammanställning av ett antal olika online-kurser

Men som du konstaterar det finns MYCKET att välja mellan. Men här finns det en del av intresse. Förvisso på franska men långt ned på den sidan finns det bilder att ladda ned för att skriva ut.

Jag skall vi tillfälle gå titta lite noggrannare på kurserna på Cynscribes site och se om det finns någon som är riktigt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in