2012-06-17, 17:24
Medlem
Doktor-Deranges avatar
Har precis fått arbete efter ett par års arbetslöshet och sitter med skulder till släkt och vänner på cirka 95 000 spänn. Har nu ett jobb igen och har ut 14 000 på kontot skattat och klart varje månad. Överenskommelsen var att jag skulle leva med budget och pynta av stora delar av skulderna (8-10 tusen i månaden) men tydligen skall jag bli farsa i januari och därför måste jag fokusera på att lägga undan en summa varje månad, skaffa ett boende igen etc.

Jag har en betalningsanmärkning som blev betald och klar för drygt ett år sedan (men som fortfarande hänger efter mig ett par år till) så jag räknar inte med att de stora bankerna kan hjälpa mig... däremot funderar jag på att ta ett högräntelån på 100.000, betala av skulderna, och landa på en månadskostnad på 950-1100 i månaden i 15 år och på så sätt iallafall få kontroll över situationen igen. Har ett tidigare lån kvar sedan innan arbetslösheten på 750/mån (som jag sköter igen) samt studieskulder på 550/mån (som jag sköter igen), inga dyra vanor och inga andra räkningar så den sammanlagda bördan skulle bli cirka 2250 spänn i månaden...

Har någon varit i en liknande situation och har lite tips? Vilka banker skulle kunna ge ett lån till någon i min situation?

Mvh. Derange
Citera
2012-06-17, 21:35
Medlem
Måste du ersätta alla lånen med ett enda? Snacka med dina släktingar och vänner om en betalningsplan. Sätt upp månatliga överföringar till alla. Oavsett om de vill ha ränta för att lånat ut pengar till dig, så är den säkerligen lägre än vad ett finansinstitut skulle ta för att låna ut till dig. Ett tips om du sätter upp månatliga överföringar är att sätta summor så att alla lån tar slut exakt samtidigt. Annars är det bara drygt att behöva hålla koll på vilka som ska stoppas när. Alternativt lägger du upp en givet antal överföringar (men det blir en del... t ex 10 överföringar på 10 pers blir 100 överföringar du ska lägga in i internetbanken).
Citera
2012-06-18, 00:08
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Derange
Har nu ett jobb igen och har ut 14 000 på kontot skattat och klart varje månad. Överenskommelsen var att jag skulle leva med budget och pynta av stora delar av skulderna (8-10 tusen i månaden)
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Derange
inga dyra vanor och inga andra räkningar så den sammanlagda bördan skulle bli cirka 2250 spänn i månaden...
Har du inga utgifter? Vad lever du egentligen på? Du måste väl ändå betala någon form av hyra och äta åtminstone ett mål mat om dagen...?
Citera
2012-06-21, 12:51
Medlem
Doktor-Deranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Måste du ersätta alla lånen med ett enda? Snacka med dina släktingar och vänner om en betalningsplan. Sätt upp månatliga överföringar till alla. Oavsett om de vill ha ränta för att lånat ut pengar till dig, så är den säkerligen lägre än vad ett finansinstitut skulle ta för att låna ut till dig. Ett tips om du sätter upp månatliga överföringar är att sätta summor så att alla lån tar slut exakt samtidigt. Annars är det bara drygt att behöva hålla koll på vilka som ska stoppas när. Alternativt lägger du upp en givet antal överföringar (men det blir en del... t ex 10 överföringar på 10 pers blir 100 överföringar du ska lägga in i internetbanken).

Ursäkta att jag svarade lite sent, kom hem till datorn igår kväll igen. Riktigt bra tips där, tack!! Jag skall göra precis som du säger och lägga upp överföringar, det är 4 personer jag är skyldig lite varierande summor men förhoppningsvis blir alla lugna om jag visar att jag tar ansvar direkt och lägger upp avbetalningsplan

Tack för hjälpen!
Citera
2012-06-21, 12:52
Medlem
Doktor-Deranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Har du inga utgifter? Vad lever du egentligen på? Du måste väl ändå betala någon form av hyra och äta åtminstone ett mål mat om dagen...?

Jag reser i mitt arbete hela veckorna och har veckans mesta kost och logi gratis! Det tillkommer klart över helgerna, men min veckobudget ligger på 350 kr för mat, kläder, telefon etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in