• 1
  • 2
2012-06-17, 19:48
Medlem
Du lär få betala, det du kan göra om du inte har pengar är att ringa företaget och förklara att du inte kan betala, ofta går de med på en betalningsplan istället för att det ska gå till kronofogden och de inte får ett öre.
Citera
2012-06-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Du har knappast något annat val än att betala fakturan. Företaget är ju helt oskyldiga till den uppkomna situationen. Ditt leg scannas när du hämtar ut försändelsen om du har hämtat ut den från någon av Postens partner och behövt visa legitimation.
Är du rädd för din fd kompis eller varför är du så ovillig att kräva in skulden från honom?
Att hans mamma är polis är nog snarare än fördel. Om du gör en polisanmälan så lär hennes arbetskamrater få reda på det och det lär hon vilja förhindra i det längsta så hon lär hon trycka på sonen att göra rätt för sig. Risken är väl att grabben kommer att neka till att ha med beställningen att göra så du bör kanske först ringa honom och spela in samtalet så att du kan styrka din version. Det är tillåtet att spela in samtal där man själv medverkar.
Jag tycker att det är lite för mycket pengar för att man skulle se mellan fingrarna och ta smällen själv.

Jag är inte ovillig att kräva in skulden, men han är ju fattigare än den fattigaste zigenaren.

Nej, det är ju klart att mammsen inte vill det, men jag är helt 100% säker på att han kommer neka det till fullo. Då försvinner det sista hopp som finns att han betalar tillbaks pengarna vid en senare tillfälle. När han är lite ekonomisk stadgad, fast det är ju inte troligt det heller.

Det stämmer, det är verkligen för mycket pengar att se mellan fingrarna. Men jag som person är för snäll för att göra någon annan något ont, då jag själv inte varit den mest älskade personen. Varför behandla någon annan som du själv inte vill bli behandlad? Känns jävligt onödigt.
Stark följare av den gyllene lagen.

"I lycka och lidande, i glädje och sorg bör vi se på alla varelser som vi ser på oss själva och bör därför avstå från att tillfoga andra sådana skador som vi inte önskar tillfoga oss själva."

- Pundaren 85
Citera
2012-06-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalkning
Du lär få betala, det du kan göra om du inte har pengar är att ringa företaget och förklara att du inte kan betala, ofta går de med på en betalningsplan istället för att det ska gå till kronofogden och de inte får ett öre.

Det låter lovande, något jag skall tänka över. Tack!
Citera
2012-06-18, 00:20
Medlem
contemptuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erich.Honecker
Vad får dig att tro att det rör sig om köp av en eller flera getter?

Ja, lida får man fan göra om man är för vass på tangenterna.
Citera
2012-06-18, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pundaren85
Joo, jag är inte dum du. Förstod detta, det jag frågar är ifall man kan undvika det ändå.
Då jag inte har några pengar så vill jag inte åka till kronofogden för jag gav min tillit till en kompis. Ack, vad jag ångrar det.
Men säljaren har ju inte en aning om vad som har hänt, så går det inte undvika kulan på något sätt?

Kanske göra så som jag skrev i mitt första inlägg - hota för att dem försöker pressa mig på pengar eller något dylikt. Fast förmodligen funkar ju inte det, men någon utväg förutom den rätta måste det väl finnas?

Såg även nu att någon hade förslagsvis sagt åt mig att polisanmäla personen i fråga. Men även om det är rätt av mig att göra det, så vill jag inte det. Jag vill inte förstöra någon annans liv på något sätt som helst, vilket kommer hända ifall han åker dit på något sånt här, då det inte kommer att vara hans första gången han har problem med polisen.

Jag är ledsen om du uppfattade det som att jag tycker eller tror att du är dum. Jag förstår fortfarande inte hur du menar med att det skulle gå att undvika det. Förklara gärna hur du tänker.
Citera
2012-06-18, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BV56
Jag är ledsen om du uppfattade det som att jag tycker eller tror att du är dum. Jag förstår fortfarande inte hur du menar med att det skulle gå att undvika det. Förklara gärna hur du tänker.

Jag personligen vet inte hur, men enligt "kompis" så kan man bara säga att man inte ha gjort något. Att det inte är mitt paket, aldrig sett ett sådant paket. Det var så eller något liknande. Men ord från honom är något man ska ta med en nypa salt, iaf jag, från och med nu. Det första han sa när jag ringde honom och pratade med honom om detta var "Det är betalt". Så jag tvivlar honom "lite", hehe.

Nej, jag uppfattade inte det som att du trodde jag var dum. Utan skrev det bara för sakens skull, för egentligen så borde jag(han) betala.
Senast redigerad av pundaren85 2012-06-18 kl. 11:14.
Citera
2012-06-18, 19:43
Bannlyst
"Efter att jag hade ringt, så kom jag på att min kompis faktiskt beställde detta hem till mig."
"Då var det även jag som hämtade ut paketet."

Du har blivit blåst. "Officiellt" är det du som beställt och hämtat ut grejorna, och det är du som är betalningsskyldig. Det är bara att bita ihop och fixa det på något sätt, och sedan klämma tillbaka stålarna från din (före detta) polare om det går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in