• 1
  • 2
2012-06-17, 16:51
Medlem
Hejsan, jag har fått en faktura ifrån ett företag där dem anklagar mig att ha beställt grejer för 1700kr. När jag fick detta brev ringde jag givetvis upp dem omedelbart och beklagade över att det inte var min faktura. Då sa dem att jag skulle polisanmäla det.

Då undrar jag, behöver jag verkligen polisanmäla det? Räcker det inte med att bara säga att jag vägrar betala det, och sedan hota dem med en polisanmälan för försök till bedrägeri ifall det hör av sig till mig igen.

Nu kommer vi dock till det största problemet. Efter att jag hade ringt, så kom jag på att min kompis faktiskt beställde detta hem till mig. För att han bodde hemma och inte ville få detta hemskickat till sig. Då var det även jag som hämtade ut paketet. I december eller november 2011. Fick fakturan den tolfte juni 2012.

Min kompis som beställde paketet är inte den kompis jag trodde han var, då det står på fakturan att han som kontoinnehavaren till konton på Paypal - där han skulle betala igenom - har bestridit betalningen. Jag tog upp detta med honom direkt när jag kom på vad det handlade om, och han vägrar betala det. Jag vill då inte betala hans räkning för han är dum i huvudet, så snälla hjälp mig så snabbt som möjligt! Dröjsmålsräntan är på 24% och bara 10dagar kvar! Vad ska jag göra då jag inte heller har inte enda krona i närheten av det beloppet just nu. Hjälp mig, snälla.

Tack på förhand
Med vänlig hälsning, den allt för stolta nyktra Pundaren85.
Citera
2012-06-17, 16:57
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Din kompis har alltså utan din vetskap beställt varor i ditt namn för att inte få hem varorna till sig? Varför betalar han nu inte för varorna, när de väl anlänt?
Citera
2012-06-17, 16:57
Medlem
contemptuss avatar
Har du get honom grejerna då?
Citera
2012-06-17, 16:58
Medlem
lustigpersons avatar
Reklamera varorna eller polisanmäl polarN
Citera
2012-06-17, 17:02
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pundaren85
Hejsan, jag har fått en faktura ifrån ett företag där dem anklagar mig att ha beställt grejer för 1700kr. När jag fick detta brev ringde jag givetvis upp dem omedelbart och beklagade över att det inte var min faktura. Då sa dem att jag skulle polisanmäla det.

Då undrar jag, behöver jag verkligen polisanmäla det? Räcker det inte med att bara säga att jag vägrar betala det, och sedan hota dem med en polisanmälan för försök till bedrägeri ifall det hör av sig till mig igen.

Nu kommer vi dock till det största problemet. Efter att jag hade ringt, så kom jag på att min kompis faktiskt beställde detta hem till mig. För att han bodde hemma och inte ville få detta hemskickat till sig. Då var det även jag som hämtade ut paketet. I december eller november 2011. Fick fakturan den tolfte juni 2012.

Min kompis som beställde paketet är inte den kompis jag trodde han var, då det står på fakturan att han som kontoinnehavaren till konton på Paypal - där han skulle betala igenom - har bestridit betalningen. Jag tog upp detta med honom direkt när jag kom på vad det handlade om, och han vägrar betala det. Jag vill då inte betala hans räkning för han är dum i huvudet, så snälla hjälp mig så snabbt som möjligt! Dröjsmålsräntan är på 24% och bara 10dagar kvar! Vad ska jag göra då jag inte heller har inte enda krona i närheten av det beloppet just nu. Hjälp mig, snälla.

Tack på förhand
Med vänlig hälsning, den allt för stolta nyktra Pundaren85.

Var är sakerna?
Citera
2012-06-17, 17:48
Medlem
Jag trodde ju givetvis att han hade betalt grejerna så jag gav honom paketet, då detta hände i vintras och jag fick ju inte reda på att han inte hade betalt förrens några dagar sedan.

Nej, inte utan min vetskap. Utan bara att jag hade glömt att han hade tagit hem ett paket i mitt namn, då det var så länge sen. Nu får jag panik, vill inte få problem hos kronofogden för sån här skit. Må han - min "kompis" - brinna i helvetet.
Citera
2012-06-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pundaren85
Jag trodde ju givetvis att han hade betalt grejerna så jag gav honom paketet, då detta hände i vintras och jag fick ju inte reda på att han inte hade betalt förrens några dagar sedan.

Nej, inte utan min vetskap. Utan bara att jag hade glömt att han hade tagit hem ett paket i mitt namn, då det var så länge sen. Nu får jag panik, vill inte få problem hos kronofogden för sån här skit. Må han - min "kompis" - brinna i helvetet.

Har du låtit kompisen beställa varor i ditt namn så är det bara för dig att betala. Hur du sen gör upp med honom har inget med säljaren att göra.
Citera
2012-06-17, 18:10
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contemptus
Har du get honom grejerna då?
Vad får dig att tro att det rör sig om köp av en eller flera getter?
Citera
2012-06-17, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BV56
Har du låtit kompisen beställa varor i ditt namn så är det bara för dig att betala. Hur du sen gör upp med honom har inget med säljaren att göra.

Joo, jag är inte dum du. Förstod detta, det jag frågar är ifall man kan undvika det ändå.
Då jag inte har några pengar så vill jag inte åka till kronofogden för jag gav min tillit till en kompis. Ack, vad jag ångrar det.
Men säljaren har ju inte en aning om vad som har hänt, så går det inte undvika kulan på något sätt?

Kanske göra så som jag skrev i mitt första inlägg - hota för att dem försöker pressa mig på pengar eller något dylikt. Fast förmodligen funkar ju inte det, men någon utväg förutom den rätta måste det väl finnas?

Såg även nu att någon hade förslagsvis sagt åt mig att polisanmäla personen i fråga. Men även om det är rätt av mig att göra det, så vill jag inte det. Jag vill inte förstöra någon annans liv på något sätt som helst, vilket kommer hända ifall han åker dit på något sånt här, då det inte kommer att vara hans första gången han har problem med polisen.
Senast redigerad av pundaren85 2012-06-17 kl. 18:16.
Citera
2012-06-17, 18:24
Moderator
v50s avatar
Du gör nog bäst i att betala denna faktura så du inte får en betalningsanmärkning förmodligen har du fått legitimera dig när du hämtat ut paketet alternativt skrivit på något papper och via dessa uppgifter går det att styrka att du faktiskt hämtat ut paketet personligen.

Ta det som dyra läropengar helt enkelt även om det suger, det du kan göra gentemot din så kallade kompis är att hälsa på hos honom och ta tex hans dator som pant tills han betalat, dock är risken att han då anmäler dig för stöld så det är knappast att rekommendera.
Citera
2012-06-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Du gör nog bäst i att betala denna faktura så du inte får en betalningsanmärkning förmodligen har du fått legitimera dig när du hämtat ut paketet alternativt skrivit på något papper och via dessa uppgifter går det att styrka att du faktiskt hämtat ut paketet personligen.

Ta det som dyra läropengar helt enkelt även om det suger, det du kan göra gentemot din så kallade kompis är att hälsa på hos honom och ta tex hans dator som pant tills han betalat, dock är risken att han då anmäler dig för stöld så det är knappast att rekommendera.

Jag skulle betala denna fakturan direkt när dem kom om jag hade pengarna. Nu är tyvärr inte läget så. Jag visade upp mitt leg, inga papper påskrivna vad jag kommer ihåg. Sen kan ju mitt legitimation blivit stulet, fast det kanske är lite långsökt.

Jag vill helst inte hälsa på honom även om jag vet att han inte skulle polisanmäla det, men hans mamma är polis. Sen så föredrar jag att inte sjunka så pass lågt att gå hem och in till någon o inbjuden och ta något för en sån här trivial sak. Jag får hitta någon som lånar ut pengar helt enkelt.

Men om någon vet en eller flera bra idéer för att slippa betala, så står jag fortfarande öppen för förslag. Hatar att låna pengar, jävla piss skit. Hatar denna sitsen han har satt mig i också.

Tack för hjälpen jag har fått, uppskattar det! Skulle uppskatta er ännu mer ifall ni finner en genialisk plan som får mig att slippa betala utan några risker what so ever.

- Pundaren 85
Senast redigerad av pundaren85 2012-06-17 kl. 19:20.
Citera
2012-06-17, 19:45
Medlem
Du har knappast något annat val än att betala fakturan. Företaget är ju helt oskyldiga till den uppkomna situationen. Ditt leg scannas när du hämtar ut försändelsen om du har hämtat ut den från någon av Postens partner och behövt visa legitimation.
Är du rädd för din fd kompis eller varför är du så ovillig att kräva in skulden från honom?
Att hans mamma är polis är nog snarare än fördel. Om du gör en polisanmälan så lär hennes arbetskamrater få reda på det och det lär hon vilja förhindra i det längsta så hon lär hon trycka på sonen att göra rätt för sig. Risken är väl att grabben kommer att neka till att ha med beställningen att göra så du bör kanske först ringa honom och spela in samtalet så att du kan styrka din version. Det är tillåtet att spela in samtal där man själv medverkar.
Jag tycker att det är lite för mycket pengar för att man skulle se mellan fingrarna och ta smällen själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in