Har får ni länk till en intressant krönika om skillnader och likheter mellan vargar och hundar, samt varför Kolmårdens arbetssätt var aningen riskabelt. Det är en väldigt lång text, och jag citerar nedan några intressanta områden.
Man balanserade på en knivsegg
Citat:
...
Första gången jag besökte vargarna i Kolmården var 1988, då i egenskap av reporter på Vestmanlands Läns Tidning, VLT.
Tillsammans med en fotograf träffade jag zoologen Mats Amundin och några tama vargar som var uppfödda hemma hos anställda vid djurparken... – Tyvärr är björnarna ute så vi kan inte gå ur bilen och hälsa
….
Vargarna är ofarliga men björnarna kan man aldrig lita på, sa Mats Amundin i artikeln som publicerades i VLT lördagen den 11 juni 1988
...
Det är med en lätt rodnad om kinderna som jag idag läser texten på nytt, en text så naiv att den utan tvekan skulle platsa på Svenska Rovdjursföreningens hemsida.
Citat:
Genom verksamheten vid Kolmården har stora grupper av människor vilseletts att tro att vargen bara är en ovanligt stor, mysig hund. Fördumningen har varit förödande.
På några av avgrundskramarna hemsidor kan man exempelvis läsa om att "det varit den största stunden i mitt liv" när en varg slickade vederbörande i ansiktet.
Många av besökarna tror sig då vara "älskade" av vargen därför att de inte förstår att vargens slickande i första hand är ett aggressionshämmande beteende.
Vargen säger inte "jag älskar dig, jag älskar dig" utan "skada mig inte, skada mig inte" när den slickar besökaren.
Ett överdrivet hälsande kan exempelvis hos en hund till och med vara ett tecken på en social osäkerhet som snabbt kan slå om i aggression
Citat:
Ett allmänt framträdande drag hos socialt levande djur som hunden/vargen är en strävan att hela tiden klättra uppåt i den sociala hierarkin.
Det är en drift som vi genom avel har dämpat hos våra hundar men som trots årtusenden av avelsarbetet finns kvar, mer eller mindre, hos olika individer eller olika raser.
Hos vargen är däremot strävan att klättra uppåt mycket stark och det är i huvudsak det som är skillnaden mellan hund och varg
...
Om vi vänder på begreppen och tar hunden som norm kan vi säga att en varg är en feg hund med bristfällig nervkonstitution men med en stark drift att klättra socialt.
Citat:
Enligt zoologen Mats Höggren på Kolmården hade man inte lärt in något "kommando" som man kunde bryta ett beteende med hos den aktuella vargflocken.
Det betyder, menar jag, att hela verksamheten då balanserade på en tunn knivsegg. Om någonting oförutsett skulle inträffa så hade man inte en "stoppknapp".
Jag skulle personligen aldrig komma på tanken att släppa in okända människor i en grupp med exempelvis helt odresserade schäferhundar.
Citat:
...
En annan anledning till att hunddjur kan angripa är när det handlar om jakt efter ett byte. Det är då inte frågan om ett angrepp drivet av aggression utan av djurets bytesdrift. Det är viktigt att förstå att aggression inte finns med i bilden då ett rovdjur tar ett byte. Jaktsituationen är alltså den situationen som Mats Amundin talade om i artikel från 1988 när han menar att människa inte är något naturligt byte för vargen, något som säkert är riktigt.
Men det behövs väldigt lite för att den till synes respektingivande människan ska förvandlas till "byte" i vargen ögon.
För ett rovdjur kan det räcka med att människa vänder och flyr för att förvandlas till "byte" och därmed utlösa ett jaktbeteende. Det är exempelvis något vi ofta använder vid skyddshundsträningen för att få hunden att angripa.
Citat:
En god vän till mig, en mycket erfaren hundmänniska både med bruks- och jakthundar och därtill erfaren jägare och biolog, räknar med att den första människa som dödas av vilda vargar i Sverige blir en ung flicka på häst.
Scenariot han skissat på handlar om att när hästen får vittring på vargarna kastar den om och flyr samtidigt som flickan faller av och släpar med ett stycke innan hon blir liggande medvetslös och blödande. Har vargarna satt efter den flyende hästen är det högst sannolikt att den flickan inte kommer hem levande.
Jag rekommenderar att läsa hela texten, även om JoJs hemsida bitvis är lite seg (i synnerhet om man vill se kommentarerna till artiklarna). Segheten ska tydligen bero på dålig kodning, jag är dock inte webbutvecklare så exakt vad som är skrutt vet jag inte.