2012-06-21, 08:54
Medlem
NattaLinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tovatuva
Det är fan skrämmande det dom säger "Vi visste redan om att hon var död så då fick hon ligga kvar där inne bland vargarna och bli ännu mer vargmat". Det är ju ungefär så dom säger. Jag blir helt chockad. Hade det varit min dotter så även om hon varit stendöd så inte fan vill man att dom ska äta upp henne ännu mer oavsett om hon är död. Vad är det för jävla tankegång? "Vi konstaterade att hon var död så då fick hon ligga kvar där inne i 2 timmar". Det verkar vara både Kolmården och räddningstjänsten som har resonerat såhär. Skrämmande! En människa ska alltid komma före ett djur. Oavsett hur död man är.

Håller inte med dig. "Ett djur ska alltid gå före en människa". Varför? Förstår att det är hemskt för familjen, men å andra sidan vet jag att skulle exempelvis min mamma blivit dödad på samma sätt, hade det kvittat för henne om hon sedan blev vargmat i 2 timmar eftersom hon redan skulle vara död och är en enorm djurvän. Kan tänka mig att djurskötaren skulle ha tänkt i ungefär samma tankar, hellre så som det blev nu än att dom sköt ihjäl hennes vargar.

Dessutom var det nog högt säkerhetstänk dom hade. Dom ville inte göra fel och skjuta vargarna, samtidigt som det var för riskabelt att bara plundra in dit.
Citera
2012-06-21, 08:57
Medlem
När kollegorna och chefen hittade henne varför drog dom då inte ut henne direkt? Innan räddningstjänsten och polisen kom? Varför var dom tvungna att vänta på räddningstjänsten? Varför offrade sig inte chefen till exempel. Hon var ju hans anställd och hans ansvar. Det var han som indirekt hade skickat in henne där. Dom hade kunnat bildat det där drevet redan direkt kl. 11.11 när dom hittade henne med hjälp av alla anställda och gjort allt dom kunnat för att få ut kroppen. Är dom rädda för sina egna djur? Varför gick inte dom anställda tillsammans in allihopa direkt när dom hittade henne och drog ut kroppen? Något hade dom väl haft att skydda sig med? Djuren är deras ansvar och går det illa så får dom väl offra sig!! Dom kan inte vara rädda för sina egna djur. Dom kan inte bara skita i det om det går illa med några djur och vänta på räddningstjänst. Hur ska det bli när en besökare attackeras?
Citera
2012-06-21, 09:07
Medlem
NattaLinds avatar
Citat:
När kollegorna och chefen hittade henne varför drog dom då inte ut henne direkt? Innan räddningstjänsten och polisen kom? Varför var dom tvungna att vänta på räddningstjänsten? Varför offrade sig inte chefen till exempel. Hon var ju hans anställd och hans ansvar. Det var han som indirekt hade skickat in henne där. Dom hade kunnat bildat det där drevet redan direkt kl. 11.11 när dom hittade henne med hjälp av alla anställda och gjort allt dom kunnat för att få ut kroppen. Är dom rädda för sina egna djur? Varför gick inte dom anställda tillsammans in allihopa direkt när dom hittade henne och drog ut kroppen? Något hade dom väl haft att skydda sig med? Djuren är deras ansvar och går det illa så får dom väl offra sig!! Dom kan inte vara rädda för sina egna djur. Dom kan inte bara skita i det om det går illa med några djur och vänta på räddningstjänst. Hur ska det bli när en besökare attackeras?

Låter jävligt osmart att hennes chef eller kolleger skulle springa in och gå exakt samma öde till mötes. Skulle du ha sprungit in till en garanterat säker död?

Att dom är rädda för vargarna är rätt självklart i mina ögon efter en sådan incident.
Senast redigerad av NattaLind 2012-06-21 kl. 09:09.
Citera
2012-06-21, 09:07
Medlem
De har vapen med skarp ammunition, borde de inte ha vapen med gummikulor också? Då skulle de kunna få iväg vargarna utan att behöva döda dem i stundens hetta. Skötarna kanske också borde ha vapen med gummikulor, en ensam skötare hinner nog inte skjuta så mycket men om de vore två kanske de hade kunnat avvärja attacken. Om det nu blev någon attack alls med två skötare i hägnet.
Citera
2012-06-21, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strutsamma
Kanske ett mord. Ett snitt av oannoserad gäst. Vargarna är dom enda vittnena. Förövaren lämnar skadad kropp i hänget, tar sig ut. Kastar tillbaks nycklar i hänget. Vargarna med instinkt tar hand om eventuella spår. 60 minuter att "försvinna" från platsen, in bland vanliga besökare.

K*rolina gick in i hängnet en timme innan parken öppnat, så det är högst osannolikt. Eller så var du bara ironisk. Bravo i så fall.
Citera
2012-06-21, 09:14
Medlem
Där sitter tre djurparkschefer och säger ungefär "Vi hade inte en aning om att det här kunde hända vi förstår ingenting". Menar dom på allvar att dom inte har tagit med i kalkylen att lejon, tigrar, björnar, vargar, vad det nu än är, kan äta upp en människa? Är dom chefer för en djurpark och dom vet inte om det här? Dom verkar helt förvirrade över att det kunnat hänt. Dom verkar inte förstå någonting.

Vad ska dom göra den dagen ett barn av misstag hamnar inne hos tigrarna? Vänta på räddningstjänsten, stå helt chockade bredvid i 2 timmar och titta på och säga "Vad är det här för nåt? Det här kan ju inte hända".

Jag kommer aldrig mer besöka en djurpark. Jag trodde att dom skulle skydda en om något händer och hade en plan för om något händer och inte bara sitta och säga ungefär "Vi förstår ingenting".
Citera
2012-06-21, 09:23
Medlem
Auronisms avatar
Och i Bulgarien så dödade en flock med hundar en 80 åring.

Djur i flock är inte att lita på..precis som med kickers som går på stan en kväll.

Sluta disskutera hurvida man skall döda vargar eller inte, vill ni döda vargar kan ni lika gärna skriva 300 sidor om alla rovdjur som är farliga för människan och har/kommer kanske anfalla i framtiden.
Citera
2012-06-21, 09:31
Medlem
Tycker det är bedrövligt att ingen offrade sig för Karolinas skull. Chefen borde ha gått in hos sina egna vargar och burit ut sin egen anställd på sina armar!! Man låter inte en människa, en människa som hade ett liv, ligga kvar inne hos vargar i timmar bara för att hon är död. "Vi konstaterade att hon var död". Vad spelar det för roll? Så gör man inte. När djuren attackerar då flyr chefen och dom andra anställda. Då verkar man få klara sig helt på egen hand. Jag tror att någon kommer bli åtalad efter det här.
Citera
2012-06-21, 09:33
Medlem
Citat:
Tycker det är bedrövligt att ingen offrade sig för Karolinas skull. Chefen borde ha gått in hos sina egna vargar och burit ut sin egen anställd på sina armar!! Man låter inte en människa, en människa som hade ett liv, ligga kvar inne hos vargar i timmar bara för att hon är död. "Vi konstaterade att hon var död". Vad spelar det för roll? Så gör man inte. När djuren attackerar då flyr chefen och dom andra anställda. Då verkar man få klara sig helt på egen hand. Jag tror att någon kommer bli åtalad efter det här.
Hade chefen gått in för att hämta kroppen hade det troligtvis slutat med två döda istället för en.
Citera
2012-06-21, 09:44
Medlem
Mycket intressant läsning, speciellt kapitlet "How to save a person from an attack".

http://www.google.se/books?id=VL8rMP4Wk18C&printsec=frontcover&dq=Man+a nd+Wolf+%E2%80%93+Advances,+Issues+and+Problems+in +Captive+Wolf+Research&lr=&ei=xc7iT_iuOIuuzAS6soh-&hl=sv&output=html_text&cd=1

Bland annat avråder författaren starkt från att kela med vargarna genom stängslet eftesom det gör det mycket svårt för personen att komma loss om vargen biter. Någon postade tidigare en bild på skötaren när hon klappade(?) ett lejon genom stängslet. Något en erfaren skötare borde veta, kan man tycka.

Dessutom pratar författaren om de "prövningar" som vargarna gör både sinsemellan och mot människor för att testa den sociala rangordningen. Det handlar inte om lek, som Kolmårdens skötare i youtubeklippen hävdar. Dessutom ska man ta sig ut ur hängnet om sådant inträffar enligt boken. Kolmårdens skötare hävdar motsatsen eftersom "de då har vunnit" enligt artikel från AB.

Det känns som att det är mycket snett med Kolmårdens varghantering
Citera
2012-06-21, 09:45
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NattaLind
Håller inte med dig. "Ett djur ska alltid gå före en människa". Varför? Förstår att det är hemskt för familjen, men å andra sidan vet jag att skulle exempelvis min mamma blivit dödad på samma sätt, hade det kvittat för henne om hon sedan blev vargmat i 2 timmar eftersom hon redan skulle vara död och är en enorm djurvän. Kan tänka mig att djurskötaren skulle ha tänkt i ungefär samma tankar, hellre så som det blev nu än att dom sköt ihjäl hennes vargar.

Dessutom var det nog högt säkerhetstänk dom hade. Dom ville inte göra fel och skjuta vargarna, samtidigt som det var för riskabelt att bara plundra in dit.

Nej det kvittar inte om hon vargmat i 2 timmar. En död medmänniska är viktigare än djuret som äter på henne. En mänska går alltid före ett djur. Det gäller både ur religiös och evolutionistisk synvinkel.

Vad de borde ha gjort är att snarast ta sig in med den beväpning och med det våld som krävs. Och snarast betyder genast. Allt annat är undermåligt arbte.
Citera
2012-06-21, 10:00
Medlem
NattaLinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Nej det kvittar inte om hon vargmat i 2 timmar. En död medmänniska är viktigare än djuret som äter på henne. En mänska går alltid före ett djur. Det gäller både ur religiös och evolutionistisk synvinkel.

Vad de borde ha gjort är att snarast ta sig in med den beväpning och med det våld som krävs. Och snarast betyder genast. Allt annat är undermåligt arbte.

Jag är av en helt annat åsikt. Däremot kan jag tycka att de borde ha kunna söva dom eller liknande, men nu fanns ju inte detta till hands.

Alla tycker vi olika och kommer så alltid att göra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in