2012-06-19, 22:21
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajkenMajken
"Dold information"?

"Medicinsk undersökning"?

"Hettan"? Det var typ 20 grader varmt som mest i Kolmården i söndags http://www.temperatur.nu/stromsfors-1vecka.html

"Svimmat av (troligtvis) utmattning" - hur kan de ens veta detta innan (eller ens efter?) alla sorters undersökningar är gjorda om det inte finns några vittnen till händelsen?

Det var vid 10-tiden på söndagsförmiddagen då temeraturen var sådär 10-12 grader.
Knappast att hon svimmat av utmattning. Har hon insjuknat har det skett fort (hjärnblödning, stroke etc).
Citera
2012-06-19, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Effe81
Det är 6 st som kan avliva djuren, och är rätt säker på att de har samma regler som Skånes djurpark har, dvs att en av dem måste alltid vara i tjänst, skulle tro att det till och med alltid där 2 kanske till och med 3 personer som måste vara i tjänst.

Att han med linbanan har den befogenheten kan vi bara spekulera men antagligen kan det bero på att han tidigare var driftchef för Kolmården (http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0007/17/nalle.html) Söker man på honom så verkar han även ha jobbat med vargarna i Kolmården http://hem.passagen.se/arindel/biologi/vargar.html

Att ha ansvariga rovdjursguider och djurskötare som inte har kompetens, utbildning, förtroende eller ens möjlighet att skydda sig själva eller andra är konstigt och tyder på en speciell kultur och kan förklara varför alla står och tittar på när deras kollega blir uppäten.

Det är som att ha badvakter som inte kan simma.

Att inte en enda tjej har kompetens eller tillåtelse att skydda sig själv, kollegor eller besökare är ännu konstigare. Skulle inte förvåna mig om Kolmården har en speciell kultur där vissa chefer glider omkring som små kungar och "kan tala med djuren" och anställer unga tjejer som brinner för att jobba med djur och ser upp till dom.

"Ring mig om det blir problem, jag tar helg nu"

Finns det inte en dockusåpa om Kolmården som gick för några år sen? Hmm, man kanske ska ladda ned den.
Senast redigerad av UrbanWarfare 2012-06-19 kl. 22:26.
Citera
2012-06-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Att ha ansvariga rovdjursguider och djurskötare som inte har kompetens, utbildning, förtroende eller ens möjlighet att skydda sig själva eller andra är konstigt och tyder på en speciell kultur och kan förklara varför alla står och tittar på när deras kollega blir uppäten.

Det är som att ha badvakter som inte kan simma.

Att inte en enda tjej har kompetens eller tillåtelse att skydda sig själv, kollegor eller besökare är ännu konstigare. Skulle inte förvåna mig om Kolmården har en speciell kultur där vissa chefer glider omkring som små kungar och "kan tala med djuren" och anställer unga tjejer som brinner för att jobba med djur och ser upp till dom.

"Ring mig om det blir problem, jag tar helg nu"

Jo men nu rör det sig om skjutvapen och där vill man minimera antalet som får använda dem då det finns viss form av fara för allmänheten, är säker på att djurskötarna har något tillgängligt med men inte skarpladade vapen vid akut nödsituation.
Citera
2012-06-19, 22:32
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mappmannen
Även personen i detta klipp skulle kunna vara offret? Skötaren som ylar till vänster.

http://www.youtube.com/watch?v=hqlvhTT-0uk

Här är en annan; http://www.youtube.com/watch?v=B_bSlJGfuo8&feature=related - är det hon?
Citera
2012-06-19, 22:33
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo sant men som redan sagts. Inget vidare säljargument för barnfamiljer men kosing kan de göra. Men detta är Kolmården = det är för barnfamiljer främst och dvs inget som är aktuellt. Inte heller är det aktuellt utifrån vad Kolmården velat med hela projektet att visa att vargar inte är så farliga. Visst pengar har säkert styrt där också men själva andemeningen blir ju helt annorlunda med att se men inte röra mördarvargarna. Dvs de får då problem från vargkramarna istället

Så nej ser ingen vinst alls med att behålla dessa vargar. Förutom nu om de är villiga att betala de mille det kommer krävas att bara låta det ha sin gång, att de får leva kvar i det anonyma. Med alla risker detta kan innebära. Med att skötare inte vågar sig i närheten, ökad bevakning osv.

Vågar Kolmården framstå som enbart ekonomiskt vinstdrivande företag (vilket de är)?
Vargarna är ju desamma som de var förra veckan, liksom faran.
Det är ju endast vårt sätt att se på dem som förändrats..
(uteslut mig, har aldrig känt något behov i att klappa vargar)
Citera
2012-06-19, 22:41
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
KB har tydligen enligt tidigare info varit med och flaskmatat tre av de varghanar som nu blev hennes öde.
Intressant i sammanhanget är följande brevväxling (publicerad på en blogg och nu ligger den på Facebook) mellan en barnläkare/psykolog/tillika ledamot av Svenska Kennelklubbens Centralstyrelse och chefen för Kolmården angående tre vargvalpar som visades i det svenska TV-programmet "Djursjukhuset" 2009. Kanske samma tre vargvalpar (hanar) som KB nappade upp samma år?

Från bloggen 1:
Kritik mot varguppfödning:
http://ulvus.bloggplatsen.se/2012/06/18/8106309-kritik-mot-varguppfodning/

Från bloggen 2:
Svaret från Kolmården:
http://ulvus.bloggplatsen.se/2012/06/19/8111073-svaret-fran-kolmarden/

Intressant läsning. Bra av läkaren att uppmärksamma detta. Tyvärr gav det inga sunda reaktioner från KM.
Citera
2012-06-19, 22:43
Medlem
TonysKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Vågar Kolmården framstå som enbart ekonomiskt vinstdrivande företag (vilket de är)?
Vargarna är ju desamma som de var förra veckan, liksom faran.
Det är ju endast vårt sätt att se på dem som förändrats..
(uteslut mig, har aldrig känt något behov i att klappa vargar)

Jag skulle, cyniker som jag är, tro att de väntar en stund. Då alla journalister åkt hem så åker bössan fram. Journaliserna lär dra inför midsommarhelgen. Så de aktuella vargarna ligger nog ganska risigt till för att skåda en ny vecka...
Senast redigerad av TonysKusin 2012-06-19 kl. 22:46.
Citera
2012-06-19, 22:53
Medlem
Har en teori kring denna vargattack som jag lade i konspirationsteorier (flytta gärna om det är fel)

Men ni som annars är sugna på en annan vinkel (som antagligen redan finns men jag hittar den inte )
av denna tragiska händelse, titta på www.flashback.org/t1898312.
Citera
2012-06-19, 22:59
Medlem
apeofspaces avatar
klart inte kolmården vill ha djurskötare med vapen inne bland vargarna , då försvinner affärsiden med att umgås med "snälla" vargar . Blåsta tjejer som tror vargarna är deras små gulliga bebisar passar bättre in i bilden de vill marknadsföra. I den bilden passar det bättre med naiva djurskötare som "litar" på vargarna och det är därför de nu sitter och gråter för att de inte förstår nånting alls.
Vad är det som är svårt att förstå egentligen ?
Förhoppningsvis är det inte vargarna som kommer granskas utan hela yrkesutbildningen djurskötare , och samtliga djurparker och cirkusar där man håller djur för att tjäna pengar på dem.
Citera
2012-06-19, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonysKusin
Jag skulle, cyniker som jag är, tro att de väntar en stund. Då alla journalister åkt hem så åker bössan fram. Journaliserna lär dra inför midsommarhelgen. Så de aktuella vargarna ligger nog ganska risigt till för att skåda en ny vecka...

.......ju mer jag tänker på det...ju mer förbannad blir jag....
Citera
2012-06-19, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Vad är skillnaden mellan lejon och varg ? Min gissning är att experterna på Kolmården anser lejon ungefär lika farliga som getingar, hästar eller vargar.

Och skulle dom någonsin få problem med lejon som djurskötarna inte klara att hantera så är deras bakup-plan antagligen att ringa driftchefen för linbanan.
Tyvärr kanske han hade sovmorgon i söndags.

Tyvärr inte ett ovanligt scenario i dagens sverige. Oj nu gjorde jag en jämförelse med annat, det fick man tydligen inte göra.
Citera
2012-06-19, 23:30
Avslutad
Det finns ett engelskt uttryck:"freak accident" och det innebär att man råkar ut för ngt så osannolikt eller en kombination av händelser som var för sig egentligen "inte ska kunna hända".
Det låter ganska sannolikt om man tar i beaktande, hur många år,ggr det här har pågått även i andra länder med miljoner? människor som klappat vargar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in