2008-04-04, 10:14
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alekto
jo det vet jag, vill helst ha en i silver.
men nu va det mer märket jag undrade över
cheers

Seiko är utan tvekan det märke som ger mest klocka för pengarna.
Citera
2008-04-04, 12:17
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennyVsSpenny
En välgjord kopia kan vara minst lika bra som ett original om vi pratar om Omega. Rolex gör sina urverk själva och håller därför en helt annan kvalitet. En ny omega speedmaster, månklocka, what have you, håller däremot i regel max 5 - 10 år. Efter det måste den in på "service". Servicen går ut på att klockan skickas och får hela sitt skitta asiatiska urverk utbytt mot ett nytt sådant så den kan ticka i max 10 år till. Frågan är hur länge man orkar hålla på så här utan att märket Omega tar ordentlig skada? Ska du hitta en bra kronograf Omega får du gå tillbaka till innan 1973 för att vara på den säkra sidan. Det är tyvärr med många av de gamla "finare" märkena som med allting annat i den tid vi lever i, löpandebandet system och billiga produktionskostnader lockar klockmakar lika mycket som vilken masstilverkare som helst. Haussade priser hjälper till att hålla märket igång, men det är nog bara en tidsfråga innan Omegas skitproduktioner kommer ikapp dem.

Aldrig mer Omega.

Har inte Omega gjort ganska stor affär av att just Speedmaster Pro har samma urverk som ursprungsmodellen, tillverkas med samma delar för ett halvsekel sedan etc. Och att den ska hålla "en livstid". Eller har jag bara gått på säljsnacket?

En annan fråga: vad är rimligt att betala för en JLC Master Date med några år på nacken?

Edit: standardutförande, inget fancy guld eller så.
Citera
2008-04-05, 14:15
Medlem
KennyVsSpennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
Har inte Omega gjort ganska stor affär av att just Speedmaster Pro har samma urverk som ursprungsmodellen, tillverkas med samma delar för ett halvsekel sedan etc. Och att den ska hålla "en livstid". Eller har jag bara gått på säljsnacket?

En annan fråga: vad är rimligt att betala för en JLC Master Date med några år på nacken?

Edit: standardutförande, inget fancy guld eller så.

Seriösa klockförsäljare jag snackat med verkar vara överrens om att man betalar för märket när man köper en Omega och inte mycket mer. Synd, jag gillar egentligen märket men till det priset vill man ju ha nånting som håller och där hela innanmätet inte behöver bytas ut.
Citera
2008-04-05, 15:10
Medlem
Upprclss_drpouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennyVsSpenny
Seriösa klockförsäljare jag snackat med verkar vara överrens om att man betalar för märket när man köper en Omega och inte mycket mer. Synd, jag gillar egentligen märket men till det priset vill man ju ha nånting som håller och där hela innanmätet inte behöver bytas ut.

Vilka seriosa klockforsaljare utrycker sig sa? Later valdigt markligt i mina oron.

Omegas koaxialverk ar ett av de mer hallbara verken i den prisklass de befinner sig. Rekommenderat serviceintervall ar dubbelt sa langt som for konkurrerande verk i samma prisklass.
Citera
2008-04-05, 20:50
Medlem
Angryrodents avatar
KennyVsSpenny vilka Omega äger du?

Jag vet dom slänger ut fler "limited editions" än dom borde.. men vilken kaliber är det du säger din urmakare pratar om?
Citera
2008-05-19, 01:20
Medlem
Är dessa äkta?

http://www.blocket.se/vi/15945389.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/15593962.htm?ca=11_s
Citera
2008-05-19, 11:27
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Är dessa äkta?

http://www.blocket.se/vi/15945389.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/15593962.htm?ca=11_s

Klockan på bilden ser ok ut men jag tvivlar på att klockan som är till salu är det. För det första är det ju samma bild på båda annonserna fastän det är olika modeller som säljs.

Citat:
komplett med låda och cerifikat. klockan är fabriksny, aldrig använd och plasten kvar.
Rolex world-wide garanti
Jo tjena... Varför är det ingen plast kvar på bilderna då? Varför finns inget foto på klockan i lådan med cert och alltihop...?

Citat:
Rolexhandlare kan verifiera klockans äkthet och utfärda värderingsintyg.
Naturligtvis är klockan äkta/original
Ja, de kan de om klockan vore äkta... Notera att han inte skriver att affären med fördel kan göras upp hos en auktoriserad Rolexhandlare. Frågan är vad man får för svar om man frågar honom om man kan mötas upp hos Nymans Ur?

Jag skulle inte köpa av denna killen. Om priset är för bra för att vara sant så är det oftast också på det viset. Varför i helvete skulle man sälja en helt ny Platty för 51.500?
Citera
2008-05-19, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Jag skulle inte köpa av denna killen. Om priset är för bra för att vara sant så är det oftast också på det viset. Varför i helvete skulle man sälja en helt ny Platty för 51.500?
Nej, hela annonsen känns suspekt. Nu vet jag inte hur vanligt det är att Rolex-klockor säljs på Blocket, men ändå.
Citera
2008-05-19, 13:41
Medlem
nja, tror nog faktiskt att de är äkta. Plasten sitter visst kvar, det syns inte så väl men är tydligt på länkfästet t ex, att det är samma bild kan vara ett missta eller så är han lat, klockorna ser ju likadana ut.

Priset är inte heller anmärkningsvärt lågt, snarare lite dyrt:

http://www.blocket.se/li?ca=11_s&q=yachtmaster&cg=0&w=3

Den killen säljer mycket på blocket.se, vad jag hört är han "legit", dock ej köpt något själv av honom. Som vanligt så är det "caveat emptor" som gäller, och är man osäker så är det inte svårare än att gå och ordna äkthetsintyg ju.

Folk har en övertro på att fejkrollarna skulle vara så fruktansvärt bra... jag har inte sett en enda som lyckats lura mig iaf... men det krävs ju att man verkligen vet vad man ska titta efter.
Citera
2008-05-19, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dingusmcphoo
men det krävs ju att man verkligen vet vad man ska titta efter.
Vad ska man leta efter? Finns det något specifikt som särskiljer en kopia från en äkta?
Citera
2008-05-19, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Vad ska man leta efter? Finns det något specifikt som särskiljer en kopia från en äkta?

Köp endast klockor med alla certifikat och låt en handlare spana in den före affär, väldigt simpelt. Då blir du inte blåst.
Citera
2008-05-19, 14:24
Medlem
Kuggarns avatar
Frågan är väl varför man presenterar så usla bilder om klockan är ok? Varför inte fota klockan i lådan med alla grejor? Tycker inte snubben ger ett trovärdigt intryck. Om de är fabriksnya kan de lika gärna komma från rånet för ett tag sedan känns det som...

Som alltid så handlar det om att köpa säljaren snarare än klockan. I mina ögon så ger inte denne figur ett tillräckligt bra intryck för att jag skall bli intresserad.

När det gäller hur man kan avslöja fakes så finns det ju en del tips i den här tråden som är fullt tillräckliga för att spotta i stort sett alla fakes som finns ute på marknaden. Annars så finns det ganska många sidor på nätet som även påvisar skillnaderna med bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in