2012-06-16, 12:46
Medlem
backmeisters avatar
hejsan!

jag har under den sista veckan undrat vad i hela friden som händer med min dator.. när jag kollar på en stream eller något flash innehåll så kaan jag se i ca 1 minut sen går min cpu usage upp till 100% och firefox dör av. kollar jag aktiviteshanteraren så använder Adobe flash 100% cpu. som sagt, 1 minut så börjar streamen lagga och sen hänger sig firefox i ca 10 sekunder sen får jag upp ett felmeddelande där det står att flash player har stängts av. jag har provat att installerat om det men det hjälpte inte.

jag provade även detta på min andra dator och det är samma problem på den datorn. har provat använda explorer men det är samma fel där. jag uppdaterade flash player och det är samma fel.

jag har en relatvit bra dator:
3.6ghz quad core
4gb ram
osv osv

är det någon annan som har detta problem ? vad kan jag göra ?
Citera
2012-06-16, 20:57
Tyvärr så är OSX och flash inga bra kompisar. Testat en annan webbläsare, t.ex Chrome?
Citera
2012-06-18, 16:17
Medlem
backmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratburst
Tyvärr så är OSX och flash inga bra kompisar. Testat en annan webbläsare, t.ex Chrome?

okej får testa det. dock har jag chrome på min sambos dator och det är samma där
Citera
2012-07-05, 09:07
Medlem
Chrome har flash inbyggt och uppdateras automatiskt, och det är i princip samma flashstöd som för de andra webbläsarna, men där får man installera flash separat. Senaste uppdateringen finns här. Om man tittar mycket på YouTube och vill undvika flash kan man aktivera HTML5 där, som gör att processorvänligare filmformat spelas upp. Läs mer här. Ett mer generellt alternativ är FlashToHTML5. Ofta körs flash i annonser eller på andra ställen, och har man flera flikar uppe kan flash ta processorn i anspråk utan att man märker och har nytta av det. Vad gäller annonser kan man använda AdBlock generellt (om man vill bli av med alla), men just flash kan man blockera i Safari genom tillägget ClickToFlash. Där kan man lägga till sajter som ska ladda flash, annars klickar man på en grå ruta där det står "flash".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in