Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-16, 10:14
  #1
Medlem
Imaginatiors avatar
Tjena.

Jag är inne på en sån här skapa din egen skjorta-site och ska gå loss lite. Men för att bli helt säker på att jag får bra grejor vill jag veta vilket material som är det mest bekväma kombinerat med stilrena. Det skall helst också gå o stryka. Alla material kostar tydligen lika mycket, så naturligtvis tar jag det bästa! Kan säga att skjortan kommer användas till kostym på kontor.

Alternativen är:

100% Silk
100% Polyester
100% Viscose
Silk/Cotton
76% Cotton/24% Silk
80% Cotton/20% Silk
100% Cotton
100% Linen
Cotton Twofold
Cotton Stretch
Cotton Linen
Cotton Polyester
Egyptian Cotton

Vad ska jag välja för material?


Sen även vad standard-måttet (i cm) för storleken Large på handleder är?



Jag får tacka så mycket!
Citera
2012-06-16, 11:16
  #2
Medlem
ShogunAssasins avatar
Det är väldigt många fler aspekter som spelar in. Bomullsfibrer är av olika längd och olika tjockhet, ju längre fibrerna är, desto högre är kvaliteten på bomullen (nästan), ju tunnare fibrerna är, desto "finare" blir tyget, men inte alltid slitstarkare.

Generellt står det mellan "Egyptian Cotton" och "Cotton Twofold".
Twofold betyder att bomullstråden är dubbeltvinnad, en dubbeltvinnad tråd är mycket slitstarkare och gör tyget det vävs av mycket hållbarare.
Egyptisk bomull är känd för att ha en väldigt hög kvalitet men om den egyptiska tråden är lika billig som polyester så är det mycket som talar för att tråden är av dålig kvalitet och säkerligen enkeltvinnad.

Mitt omdöme säger att hur du än gör så kommer skjortan bli av skitkvalitet, köp hellre en högkvalitativ konfektionsskjorta eller använd den MTM-tjänst som många herrekiperingar erbjuder om du vill ha skjortan kroppsanpassad.

Spana in Tråden om klassiska skjortor i klassiska forumet om du vill ha tips och guidning om högkvalitativa skjortor.
Citera
2012-06-16, 14:45
  #3
Medlem
Imaginatiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Råd


Jag lyfter på hatten för det tipset, ska kika i den tråden!
Citera
2012-06-16, 17:25
  #4
Medlem
Roxanas avatar
Naturmaterial är alltid att föredra.


Är materialet i skjortan blandat ska det ändå vara övervägande naturligt.
Citera
2012-06-17, 01:30
  #5
Medlem
Niggerss avatar
Bästa skjortan är m/59 skjortan.. Förut såg man den på nästan varje byggjobbare, nu har den blivit sällsynt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback