2012-06-16, 01:28
Medlem
PorrKentas avatar
Hej jag har två diskar som varit radie diskar alltså dom har speglat varandra men den ena disken får jag ingen kontakt med men den andra har två portioner och den ena har jag inga problem att komma in i men den andra disken som var speglad med den andra hd kan jag inte komma in i det står bara att det är fel på ext4 fil system så jag undrar går det att fixa på något sett. disken som har fel på fel systemet låg förut under radie md0 men den heter sda1
Citera
2012-06-16, 10:12
Medlem
sommarlovs avatar
2 meningar med så mycket text...

Vad vill du uppnå?
Filerna kommer du väl åt om de är speglade?
Vill du bara kunna använda den andra disken?
Citera
2012-06-16, 18:41
Medlem
PorrKentas avatar
Sorry för meckat text. Vad jag vill är är att reparera fil systemet på din disk som fungerar för nu står det bara att det är fel fil format men portionen etc. finns kvar.
Citera
2012-06-16, 23:05
Medlem
sommarlovs avatar
Om diskarna är speglade, varför inte bara börja om?
Citera
2012-06-17, 18:21
Bannlyst
Har diskarna varit speglade i raiden? Gör en dd på disken , sedan finns program på nätet som kan återskapa data. Men lek inte skarpa diskar, utan gör en kopia först.
Citera
2012-06-17, 23:50
Medlem
PorrKentas avatar
Det är så att den ena speglade disken är helt paj och den andra när jag ska starta den så startas dator bara om och om, alltså Ubuntu börjar aldrig att ladda, så jag tänkte går det inte att köra en live skiva och sen köra fsck /dev/sda1 fast med kommando för att fixa fil formatet som är ext4.

kör jag en live skiva kommer jag att partion 2 på hd men partion1 står det något i still med fel fil format
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in