• 1
  • 2
2012-06-15, 20:46
Medlem
Tnkte dela med mig av en uppsats jag skrev nyligen. Vore kul o hra andras tankar om sjlva koncepten jag lgger fram. Att kritisera sakliga fel som i sig inte raserar hela synsttet r dock inte vlkommet utan tyder bara p att man missat pongen med hela texten. =)

1. Inledning
Etiska modeller? Praktisk filosofi? r det verkligen mjligt att etablera en struktur som vger in tillrckligt mnga parametrar fr att anses vara verlgsen en annan? r inte tiden nu mogen att vi brjar tnka utanfr ldan? Borde inte varje mening sluta i ett frgetecken? Nog mste vi vl nd frst ska en klar indikation p vilka vi r och vad sjutton vi faktiskt gr hr innan vi reflekterar ver frgor om vad vad som vore rtt eller fel?
Freligger det verkligen en distinktion mellan teoretisk respektive praktisk filosofi eller resulterar denna grnsdragning snarare i att ideologi pltsligt framstlls som mer objektiv? Saknar vr orientering i livet metafysiska aspekter? Kan pragmatik rent av vara av hgre vrde n kall rationalitet i vissa avseenden? Gr det att mellan rationalitet och fantasi faktiskt finna gemensamma berringspunkter?

Processen att frst experimentera och observera fr att sedan analysera resultaten r vad vi betraktar vara ett vetenskapligt tillvgagngsstt. En teori i vilken en potentiell orsak till dessa uppmrksammade verkningsmekanismer formuleras sedan vilken i hgsta mjliga mn frvntas vara fri frn frutfattade meningar, ta hnsyn till s mnga parametrar som mjligt och beskriva den metodik man anvnt fr att detta ska kunna terupprepas och p s vis bekrftas.
I kontrast till vetenskapen har vi d vidskeplighet vilket beskriver tendensen att direkt utifrn observationer dra en frhastad slutsats.
r det mjligt att en vetenskapens pionjr i kampen mot tidigare dogmers inskrnkthet och vidskeplighet faktiskt sjlv drar subjektiva associationer och frhastade slutsatser d denne utstts fr regelrtt frfljelse och det regnar spott och spe frn alla hll? En sdan milj borde vl starkt inverka p en mnniskas objektivitet?

Det r bedrvligt att vetenskap idag institutionaliserats efter samma mnster som dess fregngare s som kristendomen. D var det frmst prsten i kyrkan, idag primrt professorer i akademiska frelsningssalar. Gemensamt fr de tv r dock det latinska sprket p vilket lrorna ofta frmedlas till dess anhngare.
n idag frs ett kompromisslst krig dem sinsemellan och i avsikt att frljliga allt fienden representerar skyr respektive doktrins frkunnare inga medel.
All stigmatisering och alla tabun resulterar i att man inom vetenskapen frljligas vid rena spekulationer kring hgre aspekter av verkligheten n det rent materiella till och med nu nr vetenskapens egna observationer verkligen starkt indikerar fr en sdan aspekt vger tolkningens relation till dogmen hgre n dess verkliga trovrdighet. P andra sidan av slagfltet indoktrineras trosbeknnare att knna skuld och skam ver blott sin existens och allt det som anses vara ofrenligt med lran frkastas eller betraktas som en Guds prvning.

r det verkligen rimligt att definiera identitet utifrn massproducerade svar eller r de frgor vi stller en mer korrekt indikator i skandet efter jaget? Speglar konflikten mellan andlighet och rationalitet ngot naturlagsbundet eller r det snarare en till synes ndls global associationslek? Medvetandet r magnetiskt s till vida att motpoler s som objektivt respektive subjektivt skiftar utefter infallsvinkel. Det r inte fel att fascineras av de sagolikt vackra koncept vi konstruerar genom fantasins grnslst kreativa frmga.
Avstndet frn kreativ till kreatur r dock inte lngre n frn fascinerad till trollbunden. Vi har ett val. Antingen lter vi modeller kontrollera oss i handling och avgrnsa vrt synflt eller s ppnar vi slutligen gonen och manvrerar sjlva genom konceptens abstrakta verklighet. r vi redo att myndighetsfrklara oss sjlva? Vgar vi ta det evolutionra steget ut ur vr mentala bostad och vlkomna paradigmskiftet med ppna armar?

We can easily forgive a child who is afraid of the dark,
the real tragedy of life is when men are afraid of the light.
- Platon
Citera
2012-06-15, 20:47
Medlem
2. Existensen
Vad r meningen med tillvaron och livet? r dden det definitiva slutet fr vr existens? De urldriga frgorna betrffande livets trd trnger sig djupt ned i sjlvaste essensen av samtliga s kallade discipliner. nd tycks de frukter vi plockar frn kunskapens trd och stter tnderna i sllan resultera i ngon varaktig mttnadsknsla. Varje frukt har en mngd krnor och varje krna som sedan planteras och vattnas har potential att i sin tur vxa till ett storslaget trd, mhnda s grandiost att det till och med verskuggar hela sitt ursprung.
Att ett resultat vertrffar sitt ursprung r i sig hgst positivt och rent av en frutsttning fr all form av evolution. Samtidigt mste vi precisera vad positivt i det hr avseendet beskriver. Adjektiv kan praktiskt taget betraktas vara synonymt med relativ varfr d positiv i bemrkelse av frndring eller utveckling alltid mste relateras till kedjans frankring. Har vr verklighet en sdan frankring och r det i s fall mjligt att drur deducera en eventuell avsikt eller plan fr bde verklighetens som vr egen existens?

The irrationality of a thing is no argument against its existence, rather a condition of it.
- Friedrich Nietzsche

Evolution
Begreppet memetik r etymologiskt hrledd ur grekiskans mimos som verstts till imitera och introducerades av Richard Dawkins, ateist och en av vetenskapens mest prominenta missionrer. Memer r beteckningen fr kulturella enheter vilka motsvaras av gener som biologiska enheter och memetiken avser hri ska en gemensam berringspunkt med evolution och naturligt urval enligt Darwinistisk modell.
Sjlva grundtanken har uppmrksammats frr av exempelvis Platon. Richard Dawkins ansvarar fr dess infrlivning i naturvetenskapen men idn i sig r allts mycket gammal. Darwinistiska koncept s som de starkas verlevnad p de svagas bekostnad anses enligt memetiken ligga till grund fr hur verlgsna koncept s som ideologier, doktriner och lror vinner fretrde framfr sina mer primitiva motparter. De av Carl Jung introducerade arketyperna skulle av Dawkins nog betraktas vara memetikens mer primitiva motpart men att doktriner i konflikt resulterar i att parallella modeller beskriver en och samma funktion tycks ganska oundvikligt.

Robert Chambers, en till Darwin samtida vetenskapsman freslog att evolution sker i etapper snarare n gradvis. Man kan d tnka sig att biosfren utstts fr en slags regelbunden uppgradering. ven hos den ryske filosofen Peter Kropotkin finner vi ett alternativt perspektiv dr kollaboration anses vara krnan fr den evolutionra processen.
Huruvida ngot av dessa perspektiv torde vara verlgset det av Darwin r oskert men att betrakta frgan som onyanserad vore samtidigt hgst naivt. Kyrka och prsterskapet motsatte sig helt det evolutionra konceptet, men att de starkas verlevnad p de svagas bekostnad som koncept m ha frsett Darwin med vissa allianser inom adel och borgerskap som i vrigt uteslutande utgjorde hela den intellektuella gemenskapen i en strikt hierarkisk kolonialmakt r dock ingen faktor vi alls br frbise.

All evolution in thought and conduct must at first appear as herasy and misconduct
- George Bernard Shaw
Citera
2012-06-15, 20:50
Medlem
Fysik
En dimension r ett matematiskt koncept som beskriver en riktning i 90 graders vinkel i relation till vriga riktningar. Hjden r till exempel i 90 graders vinkel i frhllande till lngden men likas ven till djupet. Med dessa tre rumsliga dimensioner r vi vl bekanta men skuggteatern i grottan vi finner s trygg och vlbekant mste vi dock nu lmna drhn och bege oss ut i den abstrakta idvrld vilken Platon uppmrksammar.
Oavsett hur pass verkliga och sjlvklara dessa dimensionella koncept tycks oss vara s kan vi omjligt pvisa deras utformning i realiteten. Hur smal mste egentligen en penna vara fr att rita en linje helt utan bredd? Visst tycks vl detta fullstndigt omjligt att stadkomma. Om vi nu vill kan vi ju gra det enkelt fr oss genom att helt frneka dess existens. Annars mste vi vl nd frlika oss med tanken att vr mentala abstrakta vrld r lika substantiell som det konkreta och materiella? En bra frga r ocks vad som egentligen r konkret respektive abstrakt i denna relation.

[Bild p en tecknad kvinna i profil som pekar]

Detta r Rut! Lt oss fr en stund godta frestllningen att existensen av den tvdimensionella vrld hon bebor r en potentiell mjlighet. Det r fult att peka, men lt oss ven visa hnsyn och verseende med hennes bristflliga hyfs och fason i och med hennes s pass begrnsade perspektiv och istllet anvnda det till vr frdel i att med hennes pekande uppmrksamma en pong, ett koncept. Rut har frmgan att peka framt och bakt, hon kan ven peka uppt och nedt. Skulle jag dremot uppmana Rut att peka mot mig skulle hon inte vara frmgen att gra mig till lags i detta.
Endast min rst skulle troligen gra henne skrckslagen. Bredd r fr Rut och hennes likar ngot obegripligt och abstrakt, det ligger bortom deras uppfattningsfrmga. Vrider vi p skrmen s roterar vi den kvadratiska verkligheten 90 grader, och d kan vi sklart pst att hon faktiskt pekar i min riktning, fast andra sidan blir hon i det lget ur mitt perspektiv osynlig och hon sjlv kan inte mer n betrakta ett tvdimensionellt skikt av min verkliga form, om ens det. Utifrn hennes synvinkel har hon givetvis inte heller alls frflyttat sig, i hennes verklighet pekar hon ju fortfarande t precis samma hll som hon gjorde dessfrinnan.

Det plan som utgr Ruts dimension tycks oss vl onekligen vara en mycket besynnerlig vrld? Vi kan exempelvis bara vika ett A4-ark ett visst antal gnger vilket ju trots att papperet i sig har en till synes hgst oansenlig bredd kar exponentiellt vid varje vikning. Men hur mnga vikningar kan ett plan utsttas fr om det helt saknar denna dimension? Kan vi vika det tills det praktiskt taget inte lngre existerar? Kan vi sedan vika det nnu en gng?
Kan ett plan ens existera utan ngon utbredning i rummet? Att s inte skulle vara fallet frutstter att det finns en minsta mjliga byggsten frn vilken existensen uppstr. Viker vi ett papper med 1 mm tjocklek resulterar detta i ett 2 mm tjockt dubbelvikt papper, men vad hnder om papperet r 0 mm tjockt? 0 plus 0 r vl 0? Kanske handlar skandet efter denna atom, kvark eller plancklngd mest om en frhoppning att verkligheten nd ska vara lika konkret som vra egna tankar?

Kan vi d p ngot stt interagera med Ruts dimension? Det kan ju tyckas vara ganska komplicerat d allt inom hennes verklighet ur vrt perspektiv saknar substans. Visst kan vl knappast en tredimensionell varelse helt utan vidare plocka upp ett tvdimensionellt objekt? Samtidigt mste det nd finnas genomgende verkningsmekanismer i ett enhetligt universum. Denna mekanism menar mnga fysiker idag r s kallade gravitoner vilket, om de har gjort ett korrekt antagande, innebr att jag faktiskt kan influera Ruts tillvaro genom att pverka dess gravitation. Objekten i detta tvdimensionella plan utgr allts inget substantiellt motstnd nr jag frflyttar mig frn en sida till den andra. Dremot inverkar jag sjlv genom denna akt p dess inbrdes formering d det tvdimensionella planet bjs till fljd av mina rrelser.
Motsvarigheten i vr tredimensionella verklighet kallar vi mrk materia vilket frdas genom vra kroppar hela tiden och vars massa r ca. fem gnger strre n all synlig materia. Vetenskapen har nnu inte kunnat besvara vad all denna materia bestr av d den inte r mjlig att direkt observera.
Med mrk materia interagerar vi allts endast till fljd av dess rrelse genom vr tredimensionella vrld vilket fljaktligen innebr att den fr oss r substansls och som snarare n materia yttrar den sig i form av energi. Indikerar detta att all energi likt materia har form och substans? r kanske energi och rrelse en hgre aspekt av materia fast bortom vr perceptionsfrmga?

Kymatik kallas det forskningsomrde som studerar vibrationers relation till geometri. Experiment inom detta omrde utfrs ofta genom att placera porsa pulver eller vtskor p en metallplatta varefter man utstter plattan fr vibrationer av olika frekvenser och observerar de geometriska mnster som manifesteras. Har man ngon gng spillt ut tvttmedel ovanp maskinen och betraktat den effekt centrifugens vibrationer tycks utgra i att forma ett mnster drutav s frstr man redan den grundlggande principen.
All energi utgrs av vibrationer. Ljud och ljus r olika intervall av ett och samma spektrum och det r snarare vr hjrna som etablerar distinktionen sinsemellan. Kymatisk forskning visar p att varje enskild frekvens av ljud, ljus och andra aspekter av energi har en sregen och unik geometrisk form. Att form r en manifestation av energi d formation givetvis r sjlvaste frutsttningen r givet. Men visst r vl allt faktiskt relativt? Mste d inte rrelse samtidigt vara en manifestation av form?

Vi frestller oss nu att rymden endast bestod av fullstndigt mrker och ndlst tomrum. Av ngon outgrundlig anledning uppstr dr lite sisdr spontant tv rosa elefanter vilka nu utgr hela denna absurda verklighet. Nr dessa betraktar varandra framstr det till deras mkta frtvivlan som att deras minst lika skrrade och frvirrade motpart sakta tycks fras allt lngre bort in i tomrummet. Nu har vi som sagt inga andra objekt att relatera till och kan drmed omjligt avgra huruvida dessa stackare rr sig i motsatt riktning eller om det r s att de bda krymper. Men frmst frefaller frgan huruvida det faktiskt freligger ngon praktisk, teknisk eller ens teoretisk skillnad mellan dessa begrepp mest relevant.
Huruvida universum har en allra minsta byggsten eller ej r r nu terigen en hgaktuell frga! Om s r fallet mste per definition ett objekt som krymper i processen ocks g miste om information varfr det freligger en distinktion sinsemellan form och rrelse. r denna frmodade minsta byggsten en manifesterad rationalisering eller faktiskt ngot verkligt? Det grs ihrdiga frsk att vva in dess implikationer i likvl relativitetsteori som kvantfysik. Sjlv lgger jag ingen strre vikt vid sdana beskedliga sammantrffanden. Newtons paradigm och dess urverks-principer r dock inte p lnga vgar dd, inte ens inom fysiken.

Fr att bttre frst tidens egenskaper ska vi nrmare betrakta den lilla husflugan. Nog fr att jakten med flugsmlla ofta leder till frustration, men husflugans fascinerande frmga att frutse vra handlingar r nd mkta imponerande. Hur lmska och taktiska vi n r tycks den alltid ligga steget fre och veta precis nr det r dags att ta till flykten.
Vad har d husflugan fr egenskaper som i vissa avseenden faktiskt vertrumfar vr analytiska frmga? Om dess tusentals gon ger den frmgan att direkt observera potentiella utfall av en given situation r det en stark indikation fr att ven tiden likt rummet vore tredimensionellt och att distinktionen mellan sannolikhet och sanning allts inte r mer n en regelrtt frga om observation.

Nu fr det vara frdigspekulerat! Hur menar jag d att en sdan frmga ens vore mjligt? Fr att bringa klarhet i frgan ska vi nu ta en titt p begreppet potentiell energi. Exempelvis sitter jag hr i datorstolen p potentiell energi i relation till golvet vilket smrtsamt skulle illustreras i hndelse av en kollaps av stolens fysikaliska integritet.
Men visst har jag mer potentiell energi n bara direkt lgesenergi? Nog mste det finnas en god anledning till att jag ter och andas. P samma stt som stolens strukturella kollaps r den faktor som frigr potentiell lgesenergi mste vi ven betrakta mitt medvetna val att stlla mig upp som frigrande faktor fr den potentiella energin i mina muskler. Detsamma grs givetvis ocks gllande fr fallet d jag medvetet vljer att krossa dr frbaskade flugan!
Citera
2012-06-15, 20:51
Medlem
Men potentiell energi r trots allt bara potentiell, eller hur? Newton skulle ha svarat ja p den frgan. Det skulle dremot inte Niels Bohr eller ngon alls med frstelse fr kvantmekanik fr den delen. Hur mrkligt det n frefaller s beskriver kvantmekaniken faktiskt en verklighet som tar solid form till fljd av att den observeras vilket exemplifieras med det s kallade dubbelspaltexperimentet p bilden till vnster. Utstter man plattan med de tv spalterna fr strlning kan man utifrn det mnster som resulterar i bakgrunden avgra huruvida strlningen upptrder som partiklar i fallet att det upptrder tv lodrta linjer respektive en vg i fallet att det som p bilden upptrder ett strningsmnster.
Jag tnker mig att det strningsmnster som uppstod frsta gngen experimentet genomfrdes m ha chockerat nrvarande forskare ngot kolossalt d det inte alls r frenligt med den solida och frutsgbara verklighet vi observerar.
Den rationella fljden var sklart att placera ett mtinstrument bakom plattan med spalterna s man kunde observera fenomenet nrmare och frhoppningsvis bringa klarhet ver en eventuell orsak. Sjlva observationen resulterade nu pltsligt i att strlningen istllet upptrdde som partiklar. Experimentet har terupprepats otaliga gnger likvl som utfallet vilket pekar mot att all form av objektiv verklighet manifesteras till fljd av observation.
r man nd inte redo att slppa taget om Newton r det givetvis ens fulla rtt att betrakta kvantfysikens lagar som strikt avgrnsade till det mikroskopiska. Vidare fr vi vl d strikt avgrnsa frgan om huruvida husflugan ocks instmmer till det filosofiska.

Experimentella kameror har tagits fram i syftet att fotografera dessa parallella verkligheter och nog pminner dess utformning om husflugans gon. Att sanning och sannolikhet r frldrade begrepp mste vi frlika oss med om vi inte vill antingen avfrda en mngd forskningsresultat eller helt enkelt godtyckligt anpassa vr tolkning utifrn vr doktrin.
Den mest rimliga tolkningen frfaller dock vara att en avsikt att anvnda en flugsmlla faktiskt manifesterar sig innan handlingen i sig och att flugan har en frmga att observera denna potential. Om tanke resulterar i fysisk manifestation vcker det ocks mnga frgor kring vad vi verkligen r och om existensen av vr mentala sjlvbild kan tnkas leva vidare ven efter vr fysiska dd.

Om nu distanser faktiskt r en frga om objektens spatiala geometri i tiden snarare n vad vi traditionellt betraktar som rumsligt r det ocks rimligt att rummet i avsaknad av tid skulle reduceras till en omjligt liten punkt, en singularitet. Detta r ju precis vad Big Bang-teorin beskriver och frgan om hur stort universum r blir sledes ocks till sin natur rent begreppsvidrig. Men hur kan en singularitet ens vara mjlig?
Vi har redan konstaterat att en endimensionell linje r blott ett matematiskt koncept vilket omjligt kan manifesteras rent fysiskt och en punkt r snppet vrre d den praktiskt taget inte ens existerar! Det r helt riktigt! Teoretiskt sett existerar den dock i allra hgsta grad och i det teoretiska finner vi drfr den tredje aspekten av universums struktur.

Om nu bde tid och rum r spatiala dimensioner s torde vl all matematik rent fundamentalt vara detsamma som spatiala relationer, geometri med andra ord? Vidare mste det i s fall innebra att en punkt i detta teoretiska rum r en definition av punktens sjlvaste egenskaper i relation till andra punkter med annan lokalisering. Det innebr d att det teoretiska rummet torde vara fullt av alternativa verkligheter med helt andra geometriska vrden n det vi just nu observerar. Kan det hr ha ngon som helst korrelation till den idvrld vilken Platon beskriver?
D det r teori vi talar om hr s kan vi givetvis rent teoretiskt placera en ny punkt mellan vilka punkter som helst vilket innebr att vi knappast kan tala om rum i traditionella termer eller begrepp s som spatiala avstnd mellan olika punkter mer n som ett tankeverktyg. Trots att fysikens lagar tas fr givna och statiska av oss alla tycks det tmligen dynamiskt och ven hr finnas ett visst svngrum.

Kaosteori r ett forskningsomrde dr man undersker hur enkla matematiska regler kan resultera i hgst komplexa mnster, s kallade fraktaler. Kan det kanske vara s att de tre parametrar en punkt representerar i ett slags tredimensionellt diagram utgra fullgod grund fr all den komplexitet vi betraktar i denna fullstndigt absurda verklighet? Att galaxer, kuststrckor, snflingor, mnniskokroppen, faktiskt allt vi i naturen observerar tycks vara fraktalt indikerar starkt att s skulle vara fallet.
Geometriska relationer r givetvis dock fullndade enbart rent teoretiskt, i praktiken uppkommer undantagslst avvikelser frn detta perfekta mnster. Kanske r det s att verklighetens position i det teoretiska rummet och det geometriska mnster denna position i frlngningen representerar utgr en slags perfekt ritning fr hur vr verklighet formas. Hur r det ens mjligt att Platon skulle beskriva detta s precist om vi samtidigt betraktar antikens vrldsbild fr att vara tmligen primitiv? Att ngot r fraktalt innebr givetvis att den grundlggande matematiska principen terfinns i varje enskild del. Kanske har vi drfr alla en medfdd intuitiv frstelse fr helheten inbddad i vrt inre?

Konsistent och intuitivt tilltalande, tillsammans utgr dessa ledsagande villkor fr vilka uppfattningar jag anammar varfr jag ocks finner den sjlvstndige filosofen, frfattaren och Youtube-bloggaren Rob Bryantons perspektiv p verkligheten s makalst fascinerande. Det var hr jag frst introducerades fr rum(form), tid(formation) och format som verklighetens tre aspekter, var och en med tre lgre aspekter.
Det r min djupt inbddade vertygelse att matematiska berkningar inte p ngot stt r den enda metoden med vilken vi finner grundlggande frstelse fr verkligheten varfr jag inte lgger ngon strre vikt vid frgan om Bryantons utbildning i mnet. ven sprk r ett mycket komplext matematiskt system om det anvnds p rtt stt och koncepten baseras i vletablerade teorier. Helt oberoende av min tolknings trovrdighet och oavsett om jag ens r p rtt spr eller inte kan en sak konstateras med rungande skerhet, att verkligheten r ofattbart komplex och bisarr! Att ett specifikt perspektiv skulle vara verlgset alla andra r inte bara en farlig men ocks en mycket hgfrdig och naiv uppfattning.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
- Albert Einstein
Citera
2012-06-15, 20:54
Medlem
Metafysik
Dualism r existensens sjlvaste grundfrutsttning d varandet dessfrutan frblir statiskt fr evigt. En abstrakt idvrld i kontrast till en konkret och objektiv vrld i process att efterlikna dess abstrakta motpart frefaller allts inte alls vara en orimlig tanke. I kontrast till en imperfekt vrld av materia finner vi s ocks en vrld av matematiskt felfria fraktaler och nog kan man ltt frestlla sig att bda tv fyller varsin mycket vsentlig funktion?
Idvrldens hgsta syfte torde vara att upprtthlla konsistens och frskra att utveckling sker systematiskt. Den inbddade bristflligheten vi andra sidan terfinner i det materiella ger oss istllet potential att i detta fra utvecklingen framt efter exakt det mnster vi ven finner i biologisk evolution i form av mutationer. D allt vi observerar i naturen faktiskt frefaller fraktalt till sin natur dr varje del r en spegling av helheten, tycks det inte d givet att livet ocks skulle spegla verkligheten p det sttet? Utgr inte till och med det faktum att s freligger fr biologin i sig en rtt stark indikation fr att verkligheten vore likvrdigt utformad?
Robert Chambers frslag att den evolutionra processen sker i etapper snarare n successivt frefaller mycket rimlig om gynnsamma mutationer faktiskt avbildas och lagras i den drefter uppgraderade idvrld som sedan utgr mall fr verklighetens fortsatta formation.

Att ett och samma mnster terupprepas prglar alla fraktaler som likvl det att en modifiering av minsta lilla fragment alltid sprider sig tills denna omfattar helheten. Om ven vi r en manifestering av ett sdant mnster, vad antyder detta d i frga om reinkarnation? r detta mnster vad som kallas ande? Vi har ven konstaterat att den potentiella energi vr mentala vrld besitter har kraft att manifestera en verklighet vi sedan kan vlja att observera. Innebr inte detta d att vr mentala sjlvbild kan existera bortom, kanske helt utan den fysiska kroppen? r denna manifestering vad vi kallar sjl?

Nog frefaller det rimligt att mrk energi r dels vad vi manifesterar men ven manifestationer vra frfder lmnat efter sig. Det frefaller mindre rimligt att vi ver tusentals r aldrig skulle ha ens lagt mrke till att en vervldigande majoritet av all gravitation vore fullstndigt obunden till det materiella. Givetvis r det inte heller s! Genom tiderna och i olika kulturer har det benmnts p olika stt. Mrk materia, chi, prana eller varfr inte orgon? De beskriver alla samma sak och det r p tiden att vi slutligen visar vra frfders observationsfrmga och intelligens tillbrlig respekt!

Hur ska nu d betrakta denna till synes bde intelligenta som likvl nstan instinktiva verklighet? r vi ett resultat av och en del av Guds mentala fantasi eller r allt detta den naturliga fljden av verklighetens paradoxala natur? Visst tycks nu sjlva frgan rtt onaturlig att ens stlla? Allt dessa frgestllningar resulterar i r konflikter ver motpoler som i grund och botten beskriver olika aspekter av en och samma verklighet. Fysikens lagar r ett matematiskt koncept, perfekta relationer utan ngon motsvarighet i det objektiva varfr vi givetvis inte heller kan lta objektiva observationer utgra vr enda bas i hur vi betraktar dessa.

Vi fr inte glmma att det jag hr beskriver endast r pseudovetenskapliga rationaliseringar. Ett antagande om att en inducerad hallucination vore given orsak till nra-dden-upplevelser r dremot solid vetenskap... Varfr r det s? Har jag verkligen varit s bristfllig i mina referenser? Har jag dragit felaktiga slutsatser och association? r jag vidskeplig? Eller... gud vad provokativt... eller... r det s... att jag inte lter ngon doktrin begrnsa mig i vilka slutsatser som r godtagbara?

We are not human beings having a spiritual experience. We are spiritual beings having a human experience.
- Pierre Teilhard de Chardin

3. Sammanfattning
Samhllet svmmar ver av empirister och determinister som tagit sig an uppdraget att definiera verklighetens sanningar respektive osanningar. Vare sig dessa formulerar tarvligt genomtnkta tolkningar av Einstein eller helt enkelt struntar i grunda sina antaganden i ngonting alls s r det Newtons paradigm som utgr fundamentet t denna verklighetssyn. En determinist som stlls infr kvantfysiken stlls ocks ofrnkomligt infr dilemmat mellan att vara rlig mot sig sjlv eller att bedra sig sjlv fr att p s stt upprtthlla denna frldrade och dogmatiska frestllning. Nog grundar sig till stor del detta tillstnd av effektivt upprtthllen ignorans i tendensen att frdela kunskap och etablera akademiska discipliner d detta resulterat i att paradigmskiftet n idag i praktiken enbart omfattar den teoretiska fysiken, om ens det?
Den s kallade vetenskapen sjunger dock p sista versen och det annalkande paradigmskiftet kan inte hejdas. Fr mnga vet nu fr mycket och ser alldeles fr mnga samband fr att utvecklingen ens ska kunna frsinkas nmnvrt och visst r det allt ett lustigt sammantrffande att detta frverkligas det r Maya-kalendern frutspdde redan fr 2000 r sedan?

Det konkreta r en bristfllig avbild av det abstrakta. Det abstrakta r likas en ofullstndig frebild t det konkreta. Vi mste slppa frestllningen om att en specifik modell beskriver mer n p sin hjd en aspekt av verkligheten och istllet acceptera att vi alla i oss sjlva utgr en unik etisk modell. Att ur diverse etiska modeller hmta aspekter och integrera dessa i sin egen r givetvis inte fel.
Att vi genom koncept filtrerar vra observationer ska vi vara tacksamma fr d vi utan dessa vore ofrmgna att uppleva ngot alls. Dremot r det inte bara naivt men ven mycket farligt att frestlla sig en specifik modell som verlgsen eller i det nrmsta fullstndig. Fragment av helheten dljer sig inom oss alla. Istllet fr att fokusera p vad vi kan lra andra mste vi lgga fokus p vad vi kan lra AV varandra.

Every form of addiction is bad, no matter whether the narcotic be alcohol or morphine or idealism.
- Carl Gustav Jung

A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
- Albert Einstein
Citera
2012-06-15, 23:29
Medlem
Jag mste bermma den mngsidiga bilden och kunskapsrikedomen. Var och en har sin syn p verkligheten, det r vi alla verens om. Men hela tiden mste vi alla ta saker fr givna, lita p dem och hlla fast vid dem, annars skulle allt fallera. Den riktiga fysiska och konkreta vrlden, den r fr mig absolut, utan egentliga hemligheter. Fantasin mste frbli fantasi och frestllning, ngot som fr alltid r dolt och onbart. Oavsett om saker och ting r sanna eller falska kan vi inte annat n frlita oss till dem och hlla dem fr "vr riktiga vrld". Det finns troligtvis nio miljarder olika vrldsbilder. Att de p ngot stt skulle vara frankrade i varandra vill man grna tro. Frgan r om de gr det, och om de gr det: r det allt.
En annan sak som jag tnkt mycket p och som skert lter trivial, men om man riktigt tnker efter r ganska fascinerade: alla formuleringar och ider som finns och kommer att finnas, gr att greppa och frst sig p.
Citera
2012-06-16, 01:19
Medlem
Jag har svrt att hitta en rd trd i texten. Vilken frga r det som behandlas? Hur drar du slutsatsen att "vetenskapen sjunger p sista versen" och vad r det som du menar kommer verta vetenskapens roll i paradigmskiftet?
Citera
2012-06-16, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacklondon
Jag mste bermma den mngsidiga bilden och kunskapsrikedomen. Var och en har sin syn p verkligheten, det r vi alla verens om. Men hela tiden mste vi alla ta saker fr givna, lita p dem och hlla fast vid dem, annars skulle allt fallera. Den riktiga fysiska och konkreta vrlden, den r fr mig absolut, utan egentliga hemligheter. Fantasin mste frbli fantasi och frestllning, ngot som fr alltid r dolt och onbart. Oavsett om saker och ting r sanna eller falska kan vi inte annat n frlita oss till dem och hlla dem fr "vr riktiga vrld". Det finns troligtvis nio miljarder olika vrldsbilder. Att de p ngot stt skulle vara frankrade i varandra vill man grna tro. Frgan r om de gr det, och om de gr det: r det allt.
En annan sak som jag tnkt mycket p och som skert lter trivial, men om man riktigt tnker efter r ganska fascinerade: alla formuleringar och ider som finns och kommer att finnas, gr att greppa och frst sig p.

Tack fr de orden! Sjlv r jag bara tacksam att ngon alls frstr vad jag menar. =)

Givetvis! =) Vi tar fr givet att vi mste andas, ta, dricka, sova. Men fr att citera Morpheus: "You think that's air you're breathing?". Som jag skrev s skulle hela frmgan att uppleva g fr intet om vr observation inte begrnsades p ngot stt. I ena nden av verkligheten r endast fullstndigt mrker, i den andra blndande ljus. Fullndning och tomhet r samma sak! Statiskt. Allt vi ser runt oss, allt vi upplever r en illusion. "Ur" ingenting "uppstr" precis allting och d allting verkligen "r" allting r det rent tekniskt sett ingenting.

Vi mste hlla fast vid ngon form av vrldsbild om vi vill fortstta uppleva. Detta kanske till och med r den bsta frklaringen p vad medvetandet r? En slags feed-back-loop? Observera-Tro-Manifestera-Observera-Tro-Manifestera.

Den teoretiska vrlden mste vl vara fraktal den med? Visst kan olika mnniskor ha olika exempelvis kvadratiska verklighetsbilder som till synes skildrar olika fraktaler, men det r vl d bara en bristfllig observation av hur dessa hnger samman? Fr att skildra: De flesta har en vgrtt verklighetsbild men min r mer lodrt. Du har helt rtt i att det abstrakta r mycket komplext och att det kan vara hgst svrt att finna korrelationer, men allt r samtidigt en frga om teoretiska avstnd (som vi ju i sig redan konstaterat r en illusion).

Det sista du skriver r ocks en mycket intressant tankebana Visst r det absolut s. Ur den fraktal som resulterar i vr vrldsbild kan vi alltid ta ett steg bakt varvid en ny strre fraktal etableras. Det som tidigare var planeter kanske d nu motsvarar atomer osv osv osv. Varje enskilt verklighetsmnster r i sig ondligt, och antalet teoretiskt mjliga verkligheter likas. Vi kan alltid ta ett steg bakt och betrakta vad vi just kommit fram till. Verkligheten r i sanning ndls!

Citat:
Ursprungligen postat av Sarq
Jag har svrt att hitta en rd trd i texten. Vilken frga r det som behandlas? Hur drar du slutsatsen att "vetenskapen sjunger p sista versen" och vad r det som du menar kommer verta vetenskapens roll i paradigmskiftet?

Ledsen fr det. Jag frskte s gott jag kunde att gra en konkret och sekventiell framstllning.
Uppgiften jag fick var att bedma olika etiska perspektiv och sakfrgor varfr jag istllet gjorde en genomfrlig beskrivning p varfr jag finner samtliga modeller vara otillrckliga. Att utg frn en modell projicerar i min mening verkligheten objektiv snarare n att den faktiskt bedmer verkligheten objektivt.

Fr att frtydliga.. det subjektiva och det objektiva r s sammanfltade att vi mste ta hnsyn till bda fr att vare sig det ena eller andra. Vi vet vl knappast om ngot r "subjektivt" utan att ven relatera detta till ngot "objektivt"? Vi kan vl knappast kalla ngot "objektivt" utan att ta hnsyn till "subjektiva" meningar, sikter, trosuppfattningar och motiv? Problemet idag r att det subjektiva ringaktas till sdan grad att vi i blir ofrmgna att gra verkliga framsteg.
Exempel:
* Integritetskrnkande lagar stiftas runt hela vrlden och formuleras nrap identiskt. Sger jag att en uttnkt plan ligger bakom dessa skeenden kallas jag konspiratorisk och diskussionen anses vara ver.
* Tusentals mnniskor beskriver nra-dden-upplevelser och de har ofta mycket snarlika upplevelser. Det anses dock inte objektivt att ska frklara fenomenets karaktr i att analysera dessa upplevelser. Istllet sker man en frklaring i hjrnans kemi.

Objektiviteten i samhllet lider av narcissistisk personlighetsstrning! Vi mste kunna betrakta subjektiva aspekter som fullt legitima och en frutsttning fr sann objektivitet. Sjlv har jag ingen aning om vad som slutligen vertar vetenskapens roll men det r vl just det som gr det hela s spnnande? =)
Citera
2012-06-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminist
Ledsen fr det. Jag frskte s gott jag kunde att gra en konkret och sekventiell framstllning.
Uppgiften jag fick var att bedma olika etiska perspektiv och sakfrgor varfr jag istllet gjorde en genomfrlig beskrivning p varfr jag finner samtliga modeller vara otillrckliga. Att utg frn en modell projicerar i min mening verkligheten objektiv snarare n att den faktiskt bedmer verkligheten objektivt.

Tack fr frtydligandet! Nu tror jag att jag hnger med. Jag hller helt med om det fetmarkerade, men jag tycker pstendet kan gras bredare, starkare: Det mste vara omjligt fr en skara subjektiva individer, oavsett antal, att konstruera ett objektivt etiskt system. Jag menar att objektivitet r ngot man br strva efter, men ocks inse att det inte kan uppns helt.

Citat:
det subjektiva och det objektiva r s sammanfltade att vi mste ta hnsyn till bda fr att vare sig det ena eller andra

Vi vet inte vad objektivitet r om vi inte har subjektivitet att jmfra med. Vi vet inte vad godhet r om vi inte har ondska att jmfra det med. Nu menar jag inte att likstlla objektivitet med godhet och respektive, men resonemanget att kunskap om ett koncept r omjlig om vi inte samtidigt accepterar motsatsen gr jag med p. Men innebr det verkligen att man mste vara ond (ibland?) fr att kunna vara god? Rcker det inte att vara medveten om distinktionen? Varfr nr man nnting mer rtt genom att blanda in det subjektiva snarare n att konsekvent frska vara s objektiv som mjligt?

Citat:
Problemet idag r att det subjektiva ringaktas till sdan grad att vi i blir ofrmgna att gra verkliga framsteg.
Exempel:
* Integritetskrnkande lagar stiftas runt hela vrlden och formuleras nrap identiskt. Sger jag att en uttnkt plan ligger bakom dessa skeenden kallas jag konspiratorisk och diskussionen anses vara ver.

En uttnkt plan ligger sjlvklart bakom, man stiftar ju inte lagar utan att ha tnkt igenom dessa. Konspiratorisk kallas du om du menar att det finns en dold agenda, en uttnkt plan bakom den som presenteras. Jag r vldigt ppen fr att kritisera integritetskrnkande lagar och tycker ofta att det r en dlig id, men jag tvivlar inte p att det ur lagstiftarnas perspektiv framstr som en bra id.

Citat:
* Tusentals mnniskor beskriver nra-dden-upplevelser och de har ofta mycket snarlika upplevelser. Det anses dock inte objektivt att ska frklara fenomenets karaktr i att analysera dessa upplevelser. Istllet sker man en frklaring i hjrnans kemi.

Det r vl en jttebra underskningsmetod, s kan man ta reda p varfr personen upplevde det som upplevdes. Sg att tiotusen personer ser mig leka med en eldkastare ute p en sj och drar slutsatsen att i sjn bor en eldsprutande drake. r det verkligen intressant att analysera situationen genom intervjuer med skdarna? Br man inte underska sjn istllet?
Citera
2012-06-16, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarq
Tack fr frtydligandet! Nu tror jag att jag hnger med. Jag hller helt med om det fetmarkerade, men jag tycker pstendet kan gras bredare, starkare: Det mste vara omjligt fr en skara subjektiva individer, oavsett antal, att konstruera ett objektivt etiskt system. Jag menar att objektivitet r ngot man br strva efter, men ocks inse att det inte kan uppns helt.
Ett objekt r statiskt och frutsgbart. Ett subjekt r dynamiskt och frnderligt.
Perfektion r vad varje modell torde strva efter utifrn de premisser den bygger p, rimligt? I det externa str dock sdan matematisk frutsgbarhet ej att finna. Det externa prglas av stndiga avvikelser och ofrutsedda skeenden. Vi kan allts konstatera att verklig objektivitet r en intern process och vidare att verklig subjektivitet manifesterar sig i det externa. Vi har nu allts ntt fram till samma slutsats som kvantfysiken genom rent frnuft.

S visst, n s lnge r vi verens. Vi br strva efter objektivitet. Detta d objektiviteten r vrt enda fnster ut mot en kaotisk verklighet, vr enda mjlighet att alls uppleva eller ens leva. Vi fr dock aldrig glmma att objektivitet endast gr att applicera p en statisk och ofrnderlig milj, varfr vr objektivitet allts endast har relevans i nuet.

Citat:
Vi vet inte vad objektivitet r om vi inte har subjektivitet att jmfra med. Vi vet inte vad godhet r om vi inte har ondska att jmfra det med. Nu menar jag inte att likstlla objektivitet med godhet och respektive, men resonemanget att kunskap om ett koncept r omjlig om vi inte samtidigt accepterar motsatsen gr jag med p. Men innebr det verkligen att man mste vara ond (ibland?) fr att kunna vara god? Rcker det inte att vara medveten om distinktionen? Varfr nr man nnting mer rtt genom att blanda in det subjektiva snarare n att konsekvent frska vara s objektiv som mjligt?
Tycker du skjuter dig sjlv i foten lite nu. Vad r gott? Vad r ont? r inte ven dessa koncept och distinktionen sinsemellan en ren frga om perspektiv? Med andra ord skapar vi distinktionen snarare n att observera den, korrekt? Vljer du att vara god handlar det snarare om ett val om hur du definierar dina handlingar n ett val fr hur du handlar i sig. P vilka grunder skiljer sig objektivitet resp. subjektivitet? Freligger det verkligen en naturlig distinktion mellan subjektivitet och objektivitet som vi direkt kan observera?
Vi br "blanda in" den redan inblandade subjektiviteten d det ger oss en medvetenhet om att vr objektivitet inte ndvndigtvis mste vara universell naturlag. D verklig objektivitet r en intern process frefaller det vl mer objektivt att ska frst andras perspektiv och strva efter att frena detta med sitt eget?

Citat:
En uttnkt plan ligger sjlvklart bakom, man stiftar ju inte lagar utan att ha tnkt igenom dessa. Konspiratorisk kallas du om du menar att det finns en dold agenda, en uttnkt plan bakom den som presenteras. Jag r vldigt ppen fr att kritisera integritetskrnkande lagar och tycker ofta att det r en dlig id, men jag tvivlar inte p att det ur lagstiftarnas perspektiv framstr som en bra id.
Du skriver att det givetvis ligger en "uttnkt plan" bakom fr att sedan skriva att man kallas konspiratorisk om man menar att en sdan "uttnkt plan" finns. Du kallar allts dig sjlv fr konspiratorisk? Eller frutstter en konspiration att den "uttnkta planen" r ondsint? Att den r dlig? terigen en frga om definition, korrekt? r du ppen fr en dold agenda med frutsttningen att lagstiftarna stiftar lagar de anser vara "bra ider"? Hur definierar du "bra"? Bra fr dig, dem sjlva, folket eller djvulen? Gr detta verkligen ngon principiell skillnad fr huruvida det faktiskt freligger en verklig konspiration?

Citat:
Det r vl en jttebra underskningsmetod, s kan man ta reda p varfr personen upplevde det som upplevdes. Sg att tiotusen personer ser mig leka med en eldkastare ute p en sj och drar slutsatsen att i sjn bor en eldsprutande drake. r det verkligen intressant att analysera situationen genom intervjuer med skdarna? Br man inte underska sjn istllet?
Absolut! Frgan r, vad representerar sjn och vad representerar skdarna? Om en forskare sker styrka en tes fr att nra-dden-upplevelser r resultatet av en kemisk process i hjrnan men samtidigt frbiser viktiga omstndigheter och andra rationella frklaringsmodeller, representerar han d sjn i sig eller en av skdarna?

Allt r observation!
Citera
2012-06-16, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminist
Att kritisera sakliga fel som i sig inte raserar hela synsttet r dock inte vlkommet utan tyder bara p att man missat pongen med hela texten. =)

Om ngot inte r falsifierbart, hur kan det d klassificeras som en teori? Tror nog du skall stta dig vid ritbordet en stund till och falsifiera din teori.

Urskta, jag fastnade p ngot annat, hr r en lnk som tillrckligt frklarar falsifierbarhet.
Falsifierbarhet Wiki
Senast redigerad av Middan 2012-06-16 kl. 15:59.
Citera
2012-06-16, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Middan
Om ngot inte r falsifierbart, hur kan det d klassificeras som en teori? Tror nog du skall stta dig vid ritbordet en stund till och falsifiera din teori.

Du kan ju brja med o frklara hur man falsifierar ngonting ht.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in