Citat:
Ursprungligen postat av T.B.
För det första så är det lite löjligt hur stor press som sätts på landslaget varje gång det är en stor turnering. Fotboll är världens största sport och Sverige har 9 miljoner invånare. Det går inte att vänta sig några underverk. Vi tog oss till em 2012 som bästa tvåa.
Åter till ämnet. Vet inte om jag kan svara på frågorna, var bara grabb när vm94 hände men minns det fortfarande som en av mina bästa somrar någonsin, minns att jag fick min första kyss sommaren 94. Hela sommaren var fantastisk, så här i efterhand vill jag beskriva den som "the last days of disco". Det var oerhört hett, en riktig värmebölja som knappast överträffats sen dess. Sverige hade inte riktigt gått in i internetåldern och den tunga ekonomiska krisen tidigt 90-tal hade liksom lagt sig. Så kände i alla fall jag som pöjk.
Vad jag har hört från dom som var lite äldre så var hela 80-talet en riktig golgatavandring för Sveriges landslag, inte ett enda avancemang till en större turnering. Sen minns jag delvis vm 90 som slutade 2-1 osv... osv... Så nåt favorittryck var det knappast 94, möjligen den sedvanliga hybrisen i pressen. Em 92 i Göteborg var däremot en bra turnering från Sveriges sida och jag minns särskilt Janne Eriksson från denna turnering, kanske var det ett förebud.
Som någon annan även skrivit så var vår centrallinje den största framgångsfaktorn i vm94. Den stavas:
Björklund - Andersson
Thern - Schwarz
Jag har aldrig sett en så snabb svensk mittback som Joachim Björklund. Både han och Andersson var grymt kompletta. Bra på huvudet, placeringsskickliga och stabila. Två världsbackar.
Thern och Schwarz minns jag som väldigt lika, två "killers" som även kunde spela bollen och driva laget, spelskickliga tvåvägsspelare som aldrig la fingrarna emellan.
Krydda sedan detta med en Brolin i sitt esse, en genialiskt spelskicklig forward/mittfältare med gyllene fötter. Kunde både spela fram och sätta bollarna. Sveriges skickligaste spelare i turneringen i mitt tycke.
Lägga sedan till vårt anfallspar, huvudspelaren Kennet Andersson och "strikern" Martin Dahlin och du har en explosiv cocktail som hade alla möjligheter att gå riktigt långt, vilket dom också gjorde.
Som svar på fråga 3 och 4; ja och efter turneringen var Sverige mer respekterat. Kommer inte ihåg världsrankingen men vi höjdes bra många steg där.
Kennet Andersson var det inte många som kände till inför sommaren 1994. Tomas Ravelli var hårt kritiserad.
Sverige hade inget favorittryck på sig. Jämfört med VM-90 när många på allvar trodde Sverige skulle bli världsmästare, Ingvar Oldsberg hade stor show på Liseberg inför avresan etc...
1987 vann Sverige För-EM i Väst-Berlin och många internationella experter utsåg Sverige som ett av världens bästa landslag (hade varit skoj att se Sverige i EM-88) Vi hade ett bra lag inför VM-90 som gick iallafall gick taktfast. Tommy Svensson tog över och byggde ett nytt landslag, sparkade ut Hysén, Larsson, Strömberg med flera... vilket ledde till en debatt, många ansåg att den generationen skulle få kröna sina karriär med ett mästerskap på hemmaplan. Sverige gjorde det man kan kräva av en värdnation, överleva gruppspelet. Sverige var med i OS 1988 och 1992 och gjorde bra ifrån sig där med två kvartsfinaler. Brolin bröt benet i kvarten mot Australien i Barcelona och det var ett mindre mirakel att han kom tillbaka och dansade den där sommaren två år senare. Där var det nog många som lärde sig en hel del. Skapade erfarenheter. Ni minns väl Therns underbara mål mot Frankrike i OS kvalet?
Någon nämnde att Brolin bara spelade i Parma. Men Parma var ett annat lag på den tiden, visserligen mycket tack vare Brolin med seger i Cupvinnarcupen och vann de inte UEFA-cupen också?
Sverige hade jobbat sig tillbaka till toppen efter det obehagliga 80-talet.
Sverige var toppseedat inför EM kvalet (96) och VM kvalet (98). Undrar om Sverige inte till och med var seedade som nummer 1 inför EM. Det var inte världsrankingen som låg till grund inför lottningen utan resultaten från slutspel och kval i EM och VM. Sverige kom med två raka medaljer. Sverige var det bästa europeiska landet EM92- VM94.
Vi hade en bra generation där som tyvärr inte pallade för trycket. Inget illa om Tommy Svensson men han kan skatta sig lycklig. Han tog Sverige till ett mästerskap på tre försök och då kan vi tacka Israel för ett av dem. Sverige var egentligen inte alls bra i kvalet inför USA. Två segrar av sex möjliga mot Frankrike, Österrike och Bulgarien. Men vi tog full pott mot Finland och Israel, ett Israel som vann mot både Bulgarien och Frankrike och tog oss till VM.
EM 2000 var inte någon höjdare men samtidigt fick en ny generation chansen att få smaka på ett mästerskap. Det första på sex år. Om stolpen (Anders Svensson -02) och ribban (Henke Larsson-04) varit på vår sida hade det mycket väl kunnat bli två medaljer under 00-talet.
Just nu känns det lite som om Sverige är i en svacka igen. Att åka ut i ett gruppspel i EM slutspelet är ungefär som att missa EM med minsta marginal på 80-talet då enbart sju lag kvalade in. Både 1984 och 1988 kom Sverige tvåa i sin grupp och missade EM trots segrar mot Italien båda gångerna.
Med tanke på att hela 23 lag får kvala sig in till EM i Frankrike, jämfört med 14 i år, skulle jag ranka det som Sveriges största fiasko i fotbolls-historien om vi missar det.