2012-06-15, 00:31
Medlem
skadskjutens avatar
Absurditeterna man kan lära sig på universitet blir allt fler. Den här gången är det Oslos universitet som driver på utvecklingen genom att lansera en universitetskurs om gangsterrap. Norrmännen ska utbildas till att bli negrar så de kan anpassa sig till den nya befolkningen.
Citat:
Kursen kommer kretsa kring den färgade gangsterrapparen Tupac Amaru Shakur, som är en känd rappare som mördades 1996. DN sammanfattar kursens innehåll så här: ”Kursen kommer att diskutera förhållandet mellan religion och rapp, hip hop-kulturens framväxt i USA och analysera Tupacs olika uttalanden och texter från ett kulturhistoriskt perspektiv.”

http://www.nordfront.se/gangsterrap-blir-universitetskurs.smr
Relaterade artiklar
Finns det liknande negerutbildningar i Sverige?
Senast redigerad av skadskjuten 2012-06-15 kl. 00:35.
Citera
2012-06-15, 01:35
Medlem
Urijahs avatar
Gissar att inte många vita norrmän kommer att sitta med på dessa lektioner. Är det verkligen lämpligt att ha en kurs som hyllar denna person.

Citat:
Här är några av höjdpunkterna i Tupacs minst sagt turbulenta liv:
1. 1993 sköt Tupac ner två poliser i Atlanta.
2. Tupac har fått en avsugning på ett dansgolv på en nattklubb i New York.
3. Tupac har prydit tidningen Vibes omslag klädd i en tvångströja.
4. Efter en rättegång spottade Tupac på journalister utanför domstolen.
5. När Tupac ombads att göra ett aids-test inför en sexscen med Janet Jackson i filmen Poetic Justice så vägrade han.
6. Tupacs största inspirationskälla sägs vara Machiavelli, vars verk han läste mycket när han satt inne.
7. Det ryktas att Tupac hade sex med i stort sett alla kvinnorna under inspelningen av videon till How Do U Want it.
8. Tupac köpte Biggie Smalls hans första Rolex.
9. Tupac dömdes för sexuella övergrepp och satt inne i 11 månader.
10. Tupac blev vid ett tillfälle rosenrasande på regissörerna Hughes Brothers och slog ner dom. De här uppgifterna tillbakavisades några år senare, då bröderna Hughes istället hävdar att det var ett gäng killar från gänget Crips som attackerade dom.
12. 1994 sköts Tupac ner med fem skott utanför Quad Studios i New York.
13. Tupac var den första artisten som låg etta på Billboard samtidigt som han satt inne.
14. Tupac gick bort fredag den 13 september 1996.
15. Shakur är son till Svarta Pantern-medlemmarna Billy Garland och Afeni Shakur. Hans mamma satt inne, anklagad för ett bombdåd, samtidigt som hon var gravid med Tupac.

Källa;http://nyheter24.se/noje/kandisar/609057-tupac-tvangsettor-oralsex-snutar
Citera
2012-06-15, 01:55
Medlem
retardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urijah
Gissar att inte många vita norrmän kommer att sitta med på dessa lektioner. Är det verkligen lämpligt att ha en kurs som hyllar denna person.

Källa;http://nyheter24.se/noje/kandisar/609057-tupac-tvangsettor-oralsex-snutar

Finns väl ett otal kurser om diverse kungar och diktatorer som begått mångt mycket värre övergrepp.
Citera
2012-06-15, 11:05
Medlem
viwil001s avatar
Det handlar ju om modern kultur, mycket av 2000-talets musik är inspirerad av gangster rap. Gangster rap berättar dessutom väldigt mycket om afroamerikanernas historia under de senaste 50 åren.

Med tanke på hur du formulerar dig så tror jag kursen skulle göra dig nytta.
Citera
2012-06-15, 15:23
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viwil001
Det handlar ju om modern kultur, mycket av 2000-talets musik är inspirerad av gangster rap. Gangster rap berättar dessutom väldigt mycket om afroamerikanernas historia under de senaste 50 åren.

Med tanke på hur du formulerar dig så tror jag kursen skulle göra dig nytta.
Ja, jag ser inte heller problemet. Är man motståndare till allt vad humaniora och kulturvetenskaper heter så är det klart att kursen är värdelös, men jag har svårt att se några som helst problem med småkurser som sannolikt inte är större än motsvarande 7,5 högskolepoäng. Man skapar ju onekligen en enorm bredd för sig själv om man läser ett gäng spretiga kurser.

Så vad är egentligen problemet? Att man ger Tupac uppmärksamhet? Att det är en kulturhistorisk kurs? Att den tar ställning för negrer och kriminella i samhället? Att den är antivit? Sionistisk? Tramsig? Dålig? Onödig?
Citera
2012-06-15, 15:33
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Så vad är egentligen problemet? Att man ger Tupac uppmärksamhet? Att det är en kulturhistorisk kurs? Att den tar ställning för negrer och kriminella i samhället? Att den är antivit? Sionistisk? Tramsig? Dålig? Onödig?
Frågan är om den tar ställning för "negrer och kriminella"? Jag hade blivit relativt förvånad om kursen hade gjort det.

Nej, den här tråden existerar endast för att TS har svårigheter att läsa. Kursens syfte framgår i beskrivningen han har klistrat in. Att kursen specifikt handlar om Tupac innebär inte att det på något sätt inte platsar på ett universitet. Det finns kurser som heter "programmering i World of Warcraft" där man lär sig hanterandet av lua et cetera, är den kursen också trams för att den har WoW i namnet?

Gällande om liknande "negerutbildningar" finns i Sverige kan jag glädja TS med beskedet att det finns mången islam-orienterade kurser på svenska universitet (om nu "sandnegrer" räknas).
Citera
2012-06-15, 15:34
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Frågan är om den tar ställning för "negrer och kriminella"? Jag hade blivit relativt förvånad om kursen hade gjort det.

Nej, den här tråden existerar endast för att TS har svårigheter att läsa. Kursens syfte framgår i beskrivningen han har klistrat in. Att kursen specifikt handlar om Tupac innebär inte att det på något sätt inte platsar på ett universitet. Det finns kurser som heter "programmering i World of Warcraft" där man lär sig hanterandet av lua et cetera, är den kursen också trams för att den har WoW i namnet?

Gällande om liknande "negerutbildningar" finns i Sverige kan jag glädja TS med beskedet att det finns mången islam-orienterade kurser på svenska universitet (om nu "sandnegrer" räknas).
Jag skrev så eftersom TS refererat till Nordfront. Själv ser jag som sagt inget som helst negativt med kursen och det finns gott om fullständigt legitima orsaker att läsa den.
Citera
2012-06-15, 15:36
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag skrev så eftersom TS refererat till Nordfront. Själv ser jag som sagt inget som helst negativt med kursen och det finns gott om fullständigt legitima orsaker att läsa den.
Det förstår jag, störe delen av mitt inlägg var riktat åt TS. Tråden kanske kan utvidgas till att handla om universitetskurser med obskyra namn som ändå innehåller något vettigt, det hade varit lite underhållande.
Senast redigerad av VonFanderblad 2012-06-15 kl. 15:38.
Citera
2012-06-15, 23:47
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retarde
Finns väl ett otal kurser om diverse kungar och diktatorer som begått mångt mycket värre övergrepp.

Det argumentet håller inte.

Tycker vi ska hålla en kurs om Breivik och hans tankar och budskap. Varför inte? Finns väl ett otal kurser om diverse kungar och diktatorer som begått mångt mycket värre övergrepp.
Citera
2012-06-15, 23:56
Medlem
Citat:

Tycker vi ska hålla en kurs om Breivik och hans tankar och budskap. Varför inte? Finns väl ett otal kurser om diverse kungar och diktatorer som begått mångt mycket värre övergrepp.
detta för att breivik haft ett enormt inflytande på populärkulturen de senaste 20 åren menar du eller vad
Citera
2012-06-16, 00:12
Medlem
Är väl inget att att reagera på, finns kurser om Harry Potter i Sverige.
Citera
2012-06-16, 00:48
Medlem
viwil001s avatar
Citat:

Du har nog missförstått någonting här.
"Kursen kommer kretsa kring den färgade gangsterrapparen Tupac Amaru Shakur, som är en känd rappare som mördades 1996. DN sammanfattar kursens innehåll så här: ”Kursen kommer att diskutera förhållandet mellan religion och rapp, hip hop-kulturens framväxt i USA och analysera Tupacs olika uttalanden och texter från ett kulturhistoriskt perspektiv."
Kursen handlar inte om 2pac utan om gangsterrap i allmänhet, den inriktar sig dock mot att tolka 2pacs texter då de är bra exempel på gangsterrap. Med tanke på dina uttalanden så antar jag att du inte lyssnar särskilt mycket på honom

http://www.youtube.com/watch?v=NRWUs0KtB-I
http://www.azlyrics.com/lyrics/2pac/brendasgotababy.html

Lyssna på den låten och analysera den sedan ur ett kulturhistoriskt perspektiv så ska du se att det blir väldigt intressant. Sen får du tänka på att denna bara är en av många låtar, han har gjort fler som är minst lika intressanta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in