2012-06-21, 18:16
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ja, jag ser inte heller problemet. Är man motståndare till allt vad humaniora och kulturvetenskaper heter så är det klart att kursen är värdelös, men jag har svårt att se några som helst problem med småkurser som sannolikt inte är större än motsvarande 7,5 högskolepoäng. Man skapar ju onekligen en enorm bredd för sig själv om man läser ett gäng spretiga kurser.
Humaniora är ju ofta kodord för meningslöst flum, men inte alltid. Dock så är ju detta en helt värdelös kurs, vad ska man bli när man gått ut den - negervetare eller vad?

Citat:
Så vad är egentligen problemet?
Ingen anständig vit människa borde vara intresserad av en dylik kurs.
Citat:
Att man ger Tupac uppmärksamhet?
Ja, det är såklart ett problem att man ger uppmärksamhet åt en kriminell neger och behandlar honom som en relevant person.
Citat:
Att det är en kulturhistorisk kurs?
Ja, gangsterrap är inte kultur.
Citat:
Att den tar ställning för negrer och kriminella i samhället?
Förmodligen är den inte odelat positiv till kriminella negrer, men det kommer nog daltas en hel del och kursdeltagarna kommer säkert bli blåögda idioter som ser upp till kriminella negrer som betydelsefulla personer.
Citat:
Att den är antivit?
Den här frågan går ju lite utanför ämnet på så sätt att den förutsätter att man ser folkmordet på vita som något negativt, vilket många tyvärr inte gör. Men det är klart att vi som vill förhindra att den vita rasen utrotas genom att geografiskt separera raserna, tycker att det är en mycket dålig idé att vita ska studera negrer bosatta i vita samhällen, ett fenomen som bör avskaffas.
Citat:
Sionistisk?
Tror inte negern var sionist även om sionister säkert visste att tjäna pengar på negerns musik.
Citat:
Tramsig?
Ja. Och ja, det finns andra tramsiga kurser, men lösningen är att ta bort allt annat trams - inte att dunka på med ännu mer trams.
Citat:
Dålig?
Ja, med 99,9% sannolikhet. Se svaret ovan.
Citat:
Onödig?
Ja, se de två senaste svaren.
Citera
2012-06-21, 18:56
Medlem
fettotsdagboks avatar
Vad är det för personer som tar denna sorts kurser? Är det något ni vill att det ska synas i era betyg? Känns på samma nivå som "Hur man överlever en zombie-apokalyps". Som arbetsgivare skulle intresset dö ganska fort när man ser oseriösa kurser i betygen. Tänk efter lite innan ni tar en skitkurs som bara sabbar...
Citera
2012-06-21, 19:42
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormtrooper
Humaniora är ju ofta kodord för meningslöst flum, men inte alltid. Dock så är ju detta en helt värdelös kurs, vad ska man bli när man gått ut den - negervetare eller vad?
Att läsa enbart kursen och tro att den ska leda en rakt in i arbetslivet är nog felaktigt. Däremot tror jag att den här kursen, liksom många andra smala humaniorakurser, har sin plats om rätt person läser den tillsammans med rätt kombination av övriga kurser. Det här är alltså en kurs som kategoriseras som "kulturhistorisk". Oavsett vad man tycker om Tupac så har jag svårt att se hur det är värdelös kunskap att sätta in hiphopen i ett kontemporärt sammanhang. Det är något som kulturvetare, musiklärare-, samhällskunskaps- och historielärare men även teologer (eftersom religionsanknytningen nämns) kan ha nytta av. De är sannolikt inte många, men det spelar egentligen ingen roll om vi nu ska diskutera kursens existensberättigande.

Likheter finns med den berömda "Harry Potter-kursen". Naturligtvis ingenting som de flesta har någon direkt nytta av, men den som har läst kursbeskrivningen noterar att det är en litteraturvetenskaplig kurs med fokus på fantasylitteratur. "Trams" säger de flesta, men för den studerar litteraturvetenskap av någon anledning så ser jag inte alls problemet. Problemet ligger väl istället i att folk i allmänhet läser den för att det tycks vara enkla poäng att ta för att få CSN över sommaren.

Jag kan inte för mitt liv se problem i att det finns extremt smala kurser. Alla former av bildning anser jag vara av godo. Problemet ligger snarare i att fel människor läser dem av fel anledningar och att dessa antagligen är otroligt många fler än de som har "legitima" orsaker att läsa kurserna i fråga.

Citat:
Ingen anständig vit människa borde vara intresserad av en dylik kurs.
Varför inte? Jag står fast vid att all bildning är bra bildning. Frågan är sen vad man gör med kunskapen. För att ge ett exempel så funderar jag på att, parallellt med min utbildning, läsa genusvetenskap. Inte för att jag tror på idéerna eller lockas av dem men för att bättre förstå den terminologi, de argument och de tankar som genomsyrar genusdebatten och därigenom också kunna opponera mig på deras eget språk.
Citat:
Ja, det är såklart ett problem att man ger uppmärksamhet åt en kriminell neger och behandlar honom som en relevant person.
Hiphopen är en av de största populärvetenskapliga yttringarna de senaste 20 åren. Tupac är en av de mest framträdande karaktärerna inom denna kulturyttring. Han har sannolikt påverkar fler människor på ett eller annat sätt de senaste 20 åren än vad de flesta andra inom musikbranschen gjort. Att du sen tycker att han är värdelös påverkar inte ett sådant faktum.
Citat:
Ja, gangsterrap är inte kultur.
Bevisa det?
Citat:
Förmodligen är den inte odelat positiv till kriminella negrer, men det kommer nog daltas en hel del och kursdeltagarna kommer säkert bli blåögda idioter som ser upp till kriminella negrer som betydelsefulla personer.
Det är ju inte ett problem som följer med kursen isf utan bara ett problem som synliggörs genom kursens existens. Här är ju knappast lösningen att ta bort kursen, utan istället att ställa tydliga krav på att kritiskt tänkande måste förmedlas. Precis som överallt annars i universitetsvärlden.
Citat:
Den här frågan går ju lite utanför ämnet på så sätt att den förutsätter att man ser folkmordet på vita som något negativt, vilket många tyvärr inte gör. Men det är klart att vi som vill förhindra att den vita rasen utrotas genom att geografiskt separera raserna, tycker att det är en mycket dålig idé att vita ska studera negrer bosatta i vita samhällen, ett fenomen som bör avskaffas.
Du tycker alltså att man inte ska studera fenomen som du ogillar? Är det så man ska uppfatta dig?
Citat:
Tror inte negern var sionist även om sionister säkert visste att tjäna pengar på negerns musik.
Problemet är alltså inte att kursen är sionistisk.
Citat:
Ja. Och ja, det finns andra tramsiga kurser, men lösningen är att ta bort allt annat trams - inte att dunka på med ännu mer trams.
Citat:
Ja, med 99,9% sannolikhet. Se svaret ovan.
Citat:
Ja, se de två senaste svaren.
Här är ju inte lösningen att ta bort kursen utan att istället göra två andra saker.
1. Kvalitetskontrollera (jag vet, det är ett jävla mumbojumboord men du förstår säkert vad jag menar)
2. Låta väldigt få läsa den, kanske ha som behörighetskrav att man redan läst x högskolepoäng i närliggande ämnen först.
Citera
2012-06-22, 11:50
Medlem
tryffs avatar
Universiteten skall vara lärosäten. Om det skall vara skattefinansierade skall de vara de allmänna till gagn. Med skattemedel skall man avväga nyttan av insatsen. Vi kanske får ut mer av att lägga dessa pengar på äldreomsorg? Eller öka livskvaliten för folk med downs syndrom osv osv...

Om någon vill studera avföring får de göra det för egna pengar.
Citera
2012-06-22, 12:29
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Universiteten skall vara lärosäten. Om det skall vara skattefinansierade skall de vara de allmänna till gagn. Med skattemedel skall man avväga nyttan av insatsen. Vi kanske får ut mer av att lägga dessa pengar på äldreomsorg? Eller öka livskvaliten för folk med downs syndrom osv osv...

Om någon vill studera avföring får de göra det för egna pengar.
Kan du inte istället förklara vad med kursen som gör att den helt saknar existensberättigande?
Citera
2012-06-22, 19:24
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Kan du inte istället förklara vad med kursen som gör att den helt saknar existensberättigande?

Tämligen meningslöst om du inte redan förstår det. Med skattemedel skall man avväga nyttan med insatsen.
Citera
2012-06-22, 20:11
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Tämligen meningslöst om du inte redan förstår det. Med skattemedel skall man avväga nyttan med insatsen.
Jag har argumenterat för kursen reden. Kan du inte argumentera mot istället för att droppa värdelösa oneliners? Bemöt mitt inlägg där jag besvarar Stormtrooper, vettja!
Citera
2012-06-22, 20:52
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Att läsa enbart kursen och tro att den ska leda en rakt in i arbetslivet är nog felaktigt. Däremot tror jag att den här kursen, liksom många andra smala humaniorakurser, har sin plats om rätt person läser den tillsammans med rätt kombination av övriga kurser. Det här är alltså en kurs som kategoriseras som "kulturhistorisk". Oavsett vad man tycker om Tupac så har jag svårt att se hur det är värdelös kunskap att sätta in hiphopen i ett kontemporärt sammanhang. Det är något som kulturvetare, musiklärare-, samhällskunskaps- och historielärare men även teologer (eftersom religionsanknytningen nämns) kan ha nytta av. De är sannolikt inte många, men det spelar egentligen ingen roll om vi nu ska diskutera kursens existensberättigande.
Av alla som du menar har användning av kursen är det endast samhällskunskaps- och historielärare som jag håller med om. De kan läsa om skiten för att sedan kunna återberätta hur sjukt samhället en gång i tiden var.

"Kulturvetare" av idag är i mina ögon menlösa människor som intresserar sig för antingen menlösa eller direkt skadliga saker. Ytterst få personer som kallar sig "kulturvetare" vet något om riktig kultur. "Musiklärare" ska absolut inte lära ut infantil negermusik.

Angående kvoter av personer som har användning av kursen kan jag tänka mig att det endast är en handfull, samtidigt som kursen säkert kommer läsas av drösvis av flummare och kulturberikare.
Citat:
Likheter finns med den berömda "Harry Potter-kursen". Naturligtvis ingenting som de flesta har någon direkt nytta av, men den som har läst kursbeskrivningen noterar att det är en litteraturvetenskaplig kurs med fokus på fantasylitteratur. "Trams" säger de flesta, men för den studerar litteraturvetenskap av någon anledning så ser jag inte alls problemet. Problemet ligger väl istället i att folk i allmänhet läser den för att det tycks vara enkla poäng att ta för att få CSN över sommaren.
Jag har bara nätt och jämt hört talas om "Harry Potter-kursen" tidigare. Men om det stämmer att det, som du säger, är en "litteraturvetenskaplig kurs med fokus på fantasylitteratur", så är ju det något helt annat än en gangsterrap kurs. Fantasylitteratur är högstående kultur, rap är "kultur" värdigt för djur.
Citat:
Jag kan inte för mitt liv se problem i att det finns extremt smala kurser. Alla former av bildning anser jag vara av godo. Problemet ligger snarare i att fel människor läser dem av fel anledningar och att dessa antagligen är otroligt många fler än de som har "legitima" orsaker att läsa kurserna i fråga.
Äh. Floskler. Eller skulle det vara bra om något universitet i Berlin skapade en praktiskt inriktad kurs för gaskammartekniker?

Sedan har du så klart rätt i det andra problemet du listar också.
Citat:
Varför inte? Jag står fast vid att all bildning är bra bildning. Frågan är sen vad man gör med kunskapen. För att ge ett exempel så funderar jag på att, parallellt med min utbildning, läsa genusvetenskap. Inte för att jag tror på idéerna eller lockas av dem men för att bättre förstå den terminologi, de argument och de tankar som genomsyrar genusdebatten och därigenom också kunna opponera mig på deras eget språk.
Ja, det är ju helt legitimt att göra så här och nu. Men problemet med genustokerierna löses ju endast permanent när man i bättre tider stänger ner kurserna och låser in de värsta psykopaterna på mentalsjukhus.
Citat:
Hiphopen är en av de största populärvetenskapliga yttringarna de senaste 20 åren. Tupac är en av de mest framträdande karaktärerna inom denna kulturyttring. Han har sannolikt påverkar fler människor på ett eller annat sätt de senaste 20 åren än vad de flesta andra inom musikbranschen gjort. Att du sen tycker att han är värdelös påverkar inte ett sådant faktum.
Nej, gangsterrap är en subkultur som uppstod bland amerikanska negrer och populariserades och spreds till förvirrade vita ungdomar över hela världen genom judiska medier som MTV. Detta är så klart ett på sätt och vis viktigt och intressant fenomen. Men eftersom jag med 99% sannolikhet kan säga att just det som här är viktigt kommer ignoreras i kursen, kan jag också konstatera att kursen saknar existensberättigande.
Citat:
Bevisa det?
Inga högstående människor vid god mental hälsa uppskattar gangsterrap.

Rap: http://www.youtube.com/watch?v=ldTtAURFwSg
Kultur: http://www.youtube.com/watch?v=-hJf4ZffkoI
Citat:
Det är ju inte ett problem som följer med kursen isf utan bara ett problem som synliggörs genom kursens existens. Här är ju knappast lösningen att ta bort kursen, utan istället att ställa tydliga krav på att kritiskt tänkande måste förmedlas. Precis som överallt annars i universitetsvärlden.
Vi får väl se hur det blir med det...
Citat:
Du tycker alltså att man inte ska studera fenomen som du ogillar? Är det så man ska uppfatta dig?
Klart man bör studera saker man ogillar, men gangsterrap är helt enkelt inte en sådan sak som i sig helt ensamt förtjänar att studeras på universitet. Tycker bara att det hade räckt att man visar klippet jag länkade innan någon gång i grundskolan i samband med den rasbiologiska undervisningen.
Citat:
Problemet är alltså inte att kursen är sionistisk.
Jag vet inte tillräckligt mycket om kursen för att uttala mig om huruvida den är sionistisk. Ämnet i sig kan ju inte ha alltför många direkta kopplingar till Israel även om gangsterrapen och nu dess institutionaliserande varit helt avhängigt sionistiska äckeljudars förehavanden inom den akademiska världen, massmedia, finans, politik osv. etc. etc...
Citat:
Här är ju inte lösningen att ta bort kursen utan att istället göra två andra saker.
1. Kvalitetskontrollera (jag vet, det är ett jävla mumbojumboord men du förstår säkert vad jag menar)
2. Låta väldigt få läsa den, kanske ha som behörighetskrav att man redan läst x högskolepoäng i närliggande ämnen först.
1. Enligt mig bör allt vad negerkultur heter sållas bort vid alla former av kvalitetskontroller.
2. Ja, det är väl en bra kortsiktig lösning. Men jag tror inte man kommer lyckas ens med en så uppenbart självklar sak.
Citera
2012-06-23, 00:58
Medlem
viwil001s avatar
Citat:
Nej, gangsterrap är en subkultur som uppstod bland amerikanska negrer och populariserades och spreds till förvirrade vita ungdomar över hela världen genom judiska medier som MTV. Detta är så klart ett på sätt och vis viktigt och intressant fenomen. Men eftersom jag med 99% sannolikhet kan säga att just det som här är viktigt kommer ignoreras i kursen, kan jag också konstatera att kursen saknar existensberättigande.

Vi får väl se hur det blir med det...
Skitmusik: http://www.youtube.com/watch?v=ldTtAURFwSg
Rap: http://www.youtube.com/watch?v=Ay9BWM8lwOA
klassisk musik: http://www.youtube.com/watch?v=-hJf4ZffkoI
allt detta är dock kultur

Du kan ju inte komma med big booty bitches som ett seriöst argument, det är inte ens en hiphop låt. Då kan jag lika gärna komma upp med denna låt: http://www.youtube.com/watch?v=YgKy5E9i_RU och kalla den för klassisk musik.

Nu har jag iof ingen aning om du endast är här för att provocera eller om du är här för att diskutera men jag hänvisar till mitt tidigare inlägg då det kan svara på många av dina frågor. Men även om vi antar att rap är så uselt som du säger så kan man fortfarande inte neka att den har influerat all modern musik idag.
Citat:
Snubben alltså... Har du grund för ett sådant påstående eller är det bara något du har kommit upp med, bring me the facts. Om du gått någon sorts utbildning över grundskolenivå så borde du veta att man inte bara kan claima massa shit utan någon bakgrundsfakta. Jag är mer eller mindre ett levande bevis för att det inte stämmer, såvida jag inte lider av mental ohälsa.
Citera
2012-06-23, 14:30
Medlem
Citat:
"Musiklärare" ska absolut inte lära ut infantil negermusik.

Så vad ska de lära ut då? Bara ordet "negermusik" är ju hämtat från gammal nazistpropaganda: http://en.wikipedia.org/wiki/Negermusik

All populärmusik sedan dess har varit baserat på "negermusik". Ja, tom eran vit-maktmusik har fått med sig inspiration därifrån.

Citat:
gangsterrapen och nu dess institutionaliserande varit helt avhängigt sionistiska äckeljudars förehavanden inom den akademiska världen, massmedia, finans, politik osv. etc. etc...
Judar och negrer

Precis samma förvirrade logik som i min länk ovan:
"The fundamentals of jazz are the syncopation and rhythmic accents of the Negro. Their modernization is the work of New York Jews [...] So Jazz is Negro music seen through the eyes of the Jews."
Citera
2012-06-23, 16:24
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Av alla som du menar har användning av kursen är det endast samhällskunskaps- och historielärare som jag håller med om. De kan läsa om skiten för att sedan kunna återberätta hur sjukt samhället en gång i tiden var.
Och där erkänner du alltså att någon kan ha nytta av kursen. Tack.

Citat:
"Kulturvetare" av idag är i mina ögon menlösa människor som intresserar sig för antingen menlösa eller direkt skadliga saker. Ytterst få personer som kallar sig "kulturvetare" vet något om riktig kultur. "Musiklärare" ska absolut inte lära ut infantil negermusik.
Oavsett vad musiklärare ska lära ut eller ej blir de naturligtvis bättre på sitt jobb ju mer de kan. Att ha en kunskapslucka och inte veta ett dyft om hiphop gör naturligtvis ingen till en bättre musiklärare. Jag antar att du inte skulle ha mycket till övers för samhällskunskapslärare som inte visste ett dyft om kommunism?

"Riktig kultur"... Det är ett roligt uttryck. Kan du inte visa mig vad riktig kultur är och förklara varför hiphop är oriktig kultur?

Citat:
Angående kvoter av personer som har användning av kursen kan jag tänka mig att det endast är en handfull, samtidigt som kursen säkert kommer läsas av drösvis av flummare och kulturberikare.
Jag har bara nätt och jämt hört talas om "Harry Potter-kursen" tidigare. Men om det stämmer att det, som du säger, är en "litteraturvetenskaplig kurs med fokus på fantasylitteratur", så är ju det något helt annat än en gangsterrap kurs. Fantasylitteratur är högstående kultur, rap är "kultur" värdigt för djur.
Fantasy är en modern gren inom littraturen som vuxit enormt mycket de senaste decennierna och detsamma gäller hiphop.
Citat:
Äh. Floskler. Eller skulle det vara bra om något universitet i Berlin skapade en praktiskt inriktad kurs för gaskammartekniker?
Rolig fråga! Jag får väl erkänna att det hade varit en kurs som stuckit lite i ögonen på mig och jag vet väl inte om jag hade tyckt att det hade varit särskilt bra. Vem fasen ska ha nytta av den kunskapen? Men samtidigt: vem är jag att tycka alldeles för mycket? Kan de motivera kursen så antar jag att jag inte brytt mig nämnvärt.

Citat:
Ja, det är ju helt legitimt att göra så här och nu. Men problemet med genustokerierna löses ju endast permanent när man i bättre tider stänger ner kurserna och låser in de värsta psykopaterna på mentalsjukhus.
Att låsa in oliktänkande tycker jag inte alls låter som en särskilt sund grej. Du är medveten om att du och dina åsiktsfränder hade stått högt upp på listan om folk fick rösta om vilka som skulle låsas in idag?
Citat:
Fast nu för du ju in något helt annat som inte alls egentligen har med den här kursen att göra. Judiska maktteorier tycker jag inte alls vara något som hör hemma i kursbeskrivningen.

Citat:

Oj, det är ett djärvt uttalande. Har du några belägg för att du har rätt eller är det bara ännu en av dina åsikter som du inte kan backa upp?

Citat:
Klart man bör studera saker man ogillar, men gangsterrap är helt enkelt inte en sådan sak som i sig helt ensamt förtjänar att studeras på universitet. Tycker bara att det hade räckt att man visar klippet jag länkade innan någon gång i grundskolan i samband med den rasbiologiska undervisningen.

Istället för att fokusera på texterna och musiken, på en av genrens frontfigurer, ska man spela upp ett skitklipp som inte säger något annat än att de två deltagarna är dåliga på det de gör? Inte erkänna kulturyttringen utan sätta på sig skygglapparna? Låter som om din skola lägger fokus på helt rätt grejer... Skyddlappar och dåliga exempel.

Jag kan väl möjligtvis köpa åsikten om att kursen är för smal men längre än så är jag inte villig att gå.
Citera
2012-06-23, 22:43
Medlem
Bohlingers avatar
Jag är en vit man, drogfri och i övrigt skötsam, och jag älskar gangsterrap. Om man inte ser hur viktig Tupac och gangsterrappen är som kulturyttring så förstår man sannolikt inte humanoira ö.h.t., och den debatten är allt för stor att tas med just denna kurs som grund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in