2012-07-02, 15:00
Medlem
Donya Wihbi hävdar följande i TV4 intervjun, Radio1 intervjun samt i boken:

Boken: Donya blir smugglad till Sverige med hjälp av poliser utan pass och asylskäl till Sverige. Hon blir kidnappad och gömd i Sverige för att mamman påstås ha den juridiska vårdnaden.
Radio 1: Donya nämner inget om pass och smuggling och säger att alla papper var ordnade när de kom till Sverige.
Verkligheten: Pass på Donya finns upplagt vilket innebär att detta är en lögn. Stämplat pass när Donya reser utomlands finns upplagt. Boken säger emot sig själv när det gäller vårdnaden, allt tyder på att pappan hade vårdnaden. Tingsrättsbeslut på vårdnaden finns upplagt.

Boken: Donya hävdar att hon fyllde tio år under besöket i Libanon. Familjen hade bott två år i Sverige. Samtidigt menar hon att pappan hade kidnappat henne utan ett pass till Sverige.
Verkligheten: Stämplat pass på Donya bevisar att hon var nästan tolv år gammal och att familjen hade bott i fyra år i Sverige. Hade jag kidnappat henne hade det inte blivit godkänt. Pass och bild på Donya finns upplagt.

Boken: Myndigheterna blir lurade att Donya som är mörkhyad har två vita föräldrar.
Radio1: Donya påstår även här att hon som åttaåring förstod att föräldrarna förfalskade papperna och skrev in pappans fru som Donyas biologiska mamma fast att Donya var mörkhyad.
Verkligheten: På Donyas pass som finns upplagt står det hennes biologiska mammas namn, vilket innebär att det är lögn när Donya anklagar föräldrarna för urkundsförfalskning.

Boken: Donya polisanmäler inte pappan för misshandeln när hon rymmer hemifrån.
Radio1: Donya polisanmäler pappan direkt när hon rymmer hemifrån och då hade man frågat grannarna om de hört eller sett något. Grannarna nekar och Donya menar att hon blev slagen varje dag hemma och att grannarna garanterat visste om det. Donya hävdar att grannarna runtomkring hörde när hon skrek som en dåre. Här låter det som att Donya ville säga jag skrek inte bara av smärta jag skrek också efter… (hjälp?)
Verkligheten: Pappan är inte polisanmäld alls. Hade han varit det hade han suttit i fängelse efter alla anklagelser i boken.

Boken: Pappan går in till socialförvaltningen och hotar att döda sin egen dotter.
Motsägelse: Ingen i boken skall ha reagerat eller polisanmält honom.
Ingrid Carlqvists blogg: Ingrid Carlqvist hävdar fortfarande att Donya aldrig blivit dödshotad.
Verkligheten: Pappan är fri från anmälningar.

Boken: Myndigheterna är blinda. Ingen polisanmäler misshandeln och kidnappningen för att hjälpa Donya.
Motsägelse: I flera år har människor och myndigheter vetat om Donyas berättelse. Varför reagerade ingen?
Radio1: Donya hävdar att hon polisanmälde det själv när ingen reagerade för att sedan ändra sig till att hon anmälde det till skolsköterskan.

Boken:
Donya blir förbjuden att träffa vännen Sandra men föräldrarna blir övertygade när Sandras mamma frågar om tjejerna får umgås. Donya träffar ständigt kompisar efter det och går på disco med hennes albanska väninna som befann sig i samma situation.
Radio1: Donya menar att det blev förbjudet för henne att träffa vänner för pappas skräck var att hon skulle berätta sanningen till folk, för han visste att allt han gjorde var fel. Därför isolerade han henne.

Boken: Donya börjar skolan i tredje klass.
Radio1: Donya menar att hon börjar skolan i fjärde klass.

Boken:
Donyas pappa blir kallad på möte i folkets hus. Där är bl. a syokonsulenten, socialförvaltningen, skolsköterskan och lite annat folk. Donyas pappa säger att Donya har en livlig fantasi och att hon inte alls har en biologisk mamma.
Radio1: Donya hävdar att pappan skyllde på att hon mår dåligt på grund av sin hudfärg et. c under samtalet och inget om att han övertalade om att Donya inte har en biologisk mamma.
TV4: Donya hävdar att pappan endast sagt att det inte stämmer att hon blivit kidnappad och misshandlad.
Verkligheten: Mötet har aldrig existerat.

Boken: Mamman påstås ha den juridiska vårdnaden, för att sedan på vissa sidor plötsligt hävda att det helt plötsligt är männen i Libanon som har vårdnaden. Därför blir Donya gripen av polisen i Libanon. Det finns alltså motsägelsefulla argument i boken mot Ingrid Carlqvist och Donya Wihbi själva, och allt tyder på att pappan hade vårdnaden.
Motsägelse: Argumenten säger emot sig själva i boken. Donald varnar dessutom Donya för att det är Libanesiska lagar som gäller när hon befinner sig i Libanon. Därför gömmer hon passet från poliserna.
Radio1: Donya hävdar att enligt lag går vårdnaden till pappas sida. Om pappan hade dött hade farbröderna osv. fått vårdnaden. Pappan har alltså vårdnaden.
Ingrid Carlqvists blogg: Ingrid Carlqvist och Donya hävdar att mamman hade vårdnaden och menar att pappan ”köpt” tingsrättsbeslutet han har.
Verkligheten: Tingsrättsbeslut på att pappan hade vårdnaden finns upplagt och allt tyder på att pappan hade vårdnaden.

TV4: - Min mamma visste ingenting om mig. Pappa såg till att mamma fick reseförbud i Libanon. Hon var fast i landet. Mina farbröder ljög för min mamma om var jag befann mig.
Boken: Mamman reser från och till Egypten hela tiden. Donya är osäker på om mamman flyttat till Egypten nu och det nämns inget om att hon har reseförbud. I boken hävdar Donya dessutom att mamman aldrig kom till Sverige för att hon dels var rädd att Donya hatade henne och att mamman opererat ett medfött hjärtfel. Därför var mamman alldeles för svag för att resa så långt som till Sverige.
(Sid 157, 167, 230, 241)

TV4: Donya berättar att hon fortfarande lever under ständigt hot, bland annat på grund av boken.
Verkligheten: Donya har träffat pappan, besökt pappan, bott hos pappan och haft en stark relation med familjen. Flertal gånger har hon tagit med vänner och planerat att stjäla alla bevismaterial Donya behövde men som hon aldrig fick tag på. Ögonvittnen, bilder, meddelanden et. c ska finnas som bevis. Det finns inga bevis på att hon lever under hot.

TV4: Donya har inget svar på Tilde de Paules fråga om varför de tog hit henne till Sverige.
Radio1: Samma fråga svarar Donya att hon inte vet anledningen, men nämner att hon tror att det var på grund av heder.
Boken: Pappan smugglar in henne med hjälp av poliser i Libanon till Sverige utan att Donya har ett pass eller asylskäl. Donya blir kidnappad för att pappan vill gömma henne i Sverige från mamman som påstås ha den juridiska vårdnaden för att sedan plåga henne psykiskt och fysiskt varje dag.
Verkligheten: Rena lögner och Donya är välkommen att belägga sina argument.

TV4: Donya berättar om att hon fick så mycket stryk dagen hon avslöjade allt för skolan. Hon berättar att hon aldrig trodde att hon skulle överleva misshandeln.
Verkligheten: Ingrid Carlqvist och Donya hävdar att Donya aldrig någonsin sagt att hon varit nära att dö.

TV4: Donya säger att hon inte brydde sig till slut om pappan verkligen skulle ta livet av henne.
Boken: Donya var övertygad om att hon skulle bli hängd på lampkroken av sin pappa och skärper sig därför i hemmet så att hon inte blir hängd.

Boken: Donya minns hennes farfar och farmor.
Verkligheten: Familjebevis visar att Donya inte ens var född när hennes farfar var vid liv och att hon var tre år gammal innan hennes farmor avled.

Boken: Donya hävdar att mamman var kristen och hade därför alla möjliga fel att bli omtyckt av pappan. Pappan ska alltså framstå som en våldsam islamist, samtidigt som han ska vara alkoholist.
Verkligheten: Dokument som tyder på att Donyas mamma var shia muslim finns upplagt.

Boken: Donya hävdar att pappan och styvmodern tvingade Donya bära sjal när hon började skolan och att fasta eftersom det var familjens plikt.
Motsägelse: Senare hävdar hon i boken att hennes religiösa utbildning var noll, eftersom pappan aldrig varit religiös och struntat i att fasta och be medan hennes mamma var kristen. Pappan framstår även som en alkoholist och missbrukare i början av boken.

Boken: Donya hävdar att hon accepterade att hon blev misshandlad, men att ingen fick tala illa om hennes mamma.
Ironi: Donya har tillsammans med Ingrid Carlqvist publicerat ett förtal mot familjen.
Senast redigerad av ahmd 2012-07-02 kl. 15:19.
Citera
2012-07-02, 15:09
Medlem

Boken:
Skolpersonal, syokonsulenten, socialförvaltningen, polisen, rättsliga processer, BRIS, BUP, kamrater, vittnen, föräldrar, kollegor, gäster mm. vittnar om Donyas berättelse.
Radio1: Här tillägger Donya att grannarna visste om allt om misshandeln.
Verkligheten: Pappan har aldrig blivit dömd eller polisanmäld.

Boken: Socialförvaltningen beslutar att Donya inte får resa själv och bestämmer att personal skall följa med.
Motsägelse: Senare i boken ändrar socialförvaltningen sitt beslut. Donya väljer då att resa på egen hand.

Boken: När poliserna griper Donya för att lämna över henne till sin farbror, frågar han Donya om hon verkligen vill stanna kvar i Libanon. Att hon inte borde stanna i Beirut och att hon har det mycket bättre i Sverige.
Motsägelse: Under rättegången hävdar Donya att farbrorn sitter och ljuger domaren rakt upp i ansiktet. Att han aldrig sagt att Donya får resa tillbaka till Sverige. (Sid 196)
Verkligheten: Tingsrättsbeslutet säger att pappan har den juridiska vårdnaden och att Donya får lov att bo hos sin farbror tills hon bestämmer sig för att resa tillbaka till Sverige.

Boken: Mamman blir gravid och gör abort med en främmande man. Mamman har dessutom en pojkvän.
Verkligheten: Främmande personer som bevisat att de känner Donya och har tillgång till hennes privata information menar att Donya själv sagt att hennes mamma är prostituerad. Odds?

Boken:
Styvmamman sätter Donya på en pall och klipper av allt hennes hår med en stor sax.
Motsägelse: Hur kan Donya haft på sig sjal kort därefter om hon inte har något hår?
Verkligheten: Det finns bilder och skolfoton som säkerligen bevisar att detta inte stämmer.

Boken: Donya menar att hon kontaktar sin bror via internet. Hon ger en bild av att han skulle kunna leva i fara och att hennes önskan är att han skall bo hemma hos henne. I boken citerar hon konversationerna och skriver att brodern tror på henne.
Motsägelse: Tidigare i boken hävdar Donya att hon var den enda i familjen som blev utsatt och att föräldrarna aldrig la ett finger på barnen så varför skulle syskonen tro på henne?
Verkligheten: Donya och Ingrid Carlqvist hade säkert planerat att manipulera barnen men lyckades inte så väl. Konversationerna med brodern och Donya finns upplagda och författarna har inte ifrågasatt dessa vilket innebär att dessa stämmer. Ett anonymt inlägg i tråden hävdade att Donya skulle få ha kontakt med sin bror om hon så önskade. Donya har alltså citerat sin bror felaktigt i boken medan han har sparat konversationerna och meddelanden som man kan spåra IP-adressen på.

Främmande personer på internet hävdar t. ex att:
- Donya är en lögnare, utnyttjare och har planerat göra en uppdiktad bok redan för länge sen.
- Ingrid Carlqvist och Donyas styvfar Donald hade en stark relation redan då.
- Vänner vittnar att Donya uppgav felaktiga uppgifter och ljög om att hon levde under hot hos socialförvaltningen för att få ut extra mycket pengar. Urkundsförfalskning.
- Enligt Donya själv hatar hon sin mamma och menar att hon jobbar som prostituerad.
- Enligt Donya har hennes pappa kidnappat henne från Sverige till Libanon. Inte tvärtom.
- Enligt Donya har hennes pappa bränt hennes huvud och hårbotten när hon var ett litet barn.
- Donya har utnyttjat män så att de betalar hennes operationer för t. ex bröst och läppar.
- Donya dansade svart på Lebanon & Sahara i Stockholm och sålde sex.
- Donya har glömt sina papper och flera pass hos kompisar.
- Donya är en missbrukare och ställde ständigt till med problem i skolan.

Ingrid Carlqvist bekräftar sin identitet i Flashback-tråden på internet och använder ett hysteriskt språk mot familjen som hon har förtalat. Sedan hävdar hon följande:

- Allt som Donya Wihbi säger är sanning. Berättelsen är granskad och hon har tagit del av massvis av dokument av Svenska myndigheter och UD som styrkar precis allt som Donya berättar om, inklusive de brottsliga anklagelserna och den grova psykiska- och fysiska misshandeln.

- All misshandel samt övriga brottsliga anklagelser i boken menar Carlqvist finns dokumenterat i stora mängder, för att sedan ändra sina påståenden till att inte ha några bevis alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Carlqvist

- Jag är Ingrid Carlqvist som har skrivit boken om Donya. Jag har fått ta del av massvis av dokument från svenska myndigheter och UD som bekräftar allt det Donya berättat om. Jag skapade ett nytt konto för att inte röja det jag tidigare skrivit på forumet som anonym.
-
Tänker ni alls på Donya som var en liten oskyldig tjej som kidnappades av en pappa som inte älskade henne för fem öre utan bara skulle ha sitt barn, för det är så det funkar i islam. Pappan äger barnen.

- Visst kan jag och Donya börja lägga ut dokument, men det får bli en senare fråga.

- Dokument för den som tvivlar kan läggas upp vid senare tillfälle.

- Det är söndag kväll och jag har inte tillgång till dokumenten.

- Du vet ju innerst inne att du behandlade din egen dotter som en "horunge", slog henne gul och blå, förnedrade henne på alla sätt och att det finns gott om bevis för detta. Men oj, vad mycket det finns.

- Den som läser boken behöver inga dokument, där finns så pass mycket bevis att man begriper att storyn är sann.

- Nu hävdar ju jag och Donya att det var mamman som hade den juridiska vårdnaden medan pappan säger att han hade den. Han hänvisar också till att barn i Libanon “tillfaller” pappan vid nio års ålder.

- Det finns inga dokument på misshandeln. Det har vi aldrig påstått.

- Det är klart att det inte kan finnas någon absolut sanning när det gäller ett skeende där många människor är inblandade.
Senast redigerad av ahmd 2012-07-02 kl. 15:17.
Citera
2012-07-02, 15:13
Medlem
Slutsats: Hela boken är en lögn. Det finns ingenting som stämmer. Allt är påhittat! De opålitliga och ignoranta författarna och bokförlaget har inte minsta lilla procent sanningshalt i boken. Jag kommer gå vidare i ärendet och boken kommer att dras tillbaka.
Citera
2012-07-02, 15:15
Medlem
ZuzziLulls avatar
Tack ahmd för din sammanfattning och sammanställningen av bokens alla motsägelser.

Inte för att jag vet vad som ger en förtalad person upprättelse men det här är i alla fall en liten bit på vägen. Det ska bli intressant att se om detta bemöts av författarna. Jag väntar också på vänners berättelser, smaskiga detaljer är inte nödvändiga, det räcker nog bra utan dem. Det finns en användare i tråden som stöder Donyas berättelse, i övrigt tycks bekantskapskretsen bestå av människor som känner sig utnyttjade och lurade på olika vis.
Senast redigerad av ZuzziLull 2012-07-02 kl. 15:19.
Citera
2012-07-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuzziLull
Tack ahmd för din sammanfattning och sammanställningen av bokens alla motsägelser.

Inte för att jag vet vad som ger en förtalad person upprättelse men det här är i alla fall en liten bit på vägen. Det ska bli intressant att se om detta bemöts av författarna. Jag väntar också på vänners berättelser, smaskiga detaljer är inte nödvändiga, det räcker nog bra utan dem. Det finns en användare i tråden som stöder Donyas berättelse, i övrigt tycks bekantskapskretsen bestå av människor som känner sig utnyttjade och lurade på olika vis.

Ingen fara. Har redan gått igenom vartenda detalj i boken och kommer vid senare tillfällen lägga upp mer. Tack till SwedenRock2012 som citerade boken! Återkommer senare.
Citera
2012-07-02, 15:43
Medlem
SwedenRock2012s avatar
Grymt!! Ts Skriver bättre än I.C
Citera
2012-07-02, 15:51
Medlem
ZuzziLulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenRock2012

Ja, betydligt bättre! kan det vara så att den som blivit mest utnyttjad i det här hela är IC? Det börjar nog gå upp för henne vilken situation som Donya har försatt henne i. Hon är helt enkelt rökt i alla sammanhang utom Tryckfrihetssällskapet.

Citera
2012-07-02, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuzziLull
Ja, betydligt bättre! kan det vara så att den som blivit mest utnyttjad i det här hela är IC? Det börjar nog gå upp för henne vilken situation som Donya har försatt henne i. Hon är helt enkelt rökt i alla sammanhang utom Tryckfrihetssällskapet.

Det är verkligen humor då jag tänker mig att Ingrid var den som trodde hon skulle få ut mest av detta. Så bet hon sig i svansen då.
Citera
2012-07-02, 16:08
Medlem
banankakans avatar
Kan de vara så att Dunya lurat IC & bokförlaget i samma veva ?

Hon verkar vara en notorisk lögnare. Kanske har IC redan förstått detta men bollen är redan i rullning och kan inget göra för att minimera skadan.

Till pappan:

Starkt av dig, jag lider med dig! Kan inte tänka mig hur jobbigt det måste vara när ens eget kött och blod gör så mot en.

Lycka till och jag hoppas att du får upprättelse.
Citera
2012-07-02, 16:10
Bannlyst
Fantastiskt bra sammanfattning som lyckas kasta än mer ljus över detta multna wannabe "litteratur-verk".
Citera
2012-07-02, 16:28
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenRock2012

TS kanske kan skriva en biografi om IC?
Citera
2012-07-02, 18:54
Medlem
Nice! ;-D Snacka om underhållning man kan läsa hela boken här! :-O Shit vilket SVIN! Undrar hur mkt man kan tjäna på en motbok? Tydligen är någon betydligt bättre än FÖRFATTAREN! ;--)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in