2026-05-04, 09:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Kära FB!

Jag har nu umgåtts med en donna i 1,5 år. Vi har haft våra gräl och meningsskiljaktigheter. Både mindre och större. Jag bor sedan tidigare i en BR och hon bor hemma. Vi har dock ett tag pratat om att flytta ihop och det har då gällt min lägenhet. Nu så har vi fått en toppenchans, vi kan nämligen köpa en trea med möjlighet att köpa loss råvinden vilket skulle ge oss ett vindsetage på 130 kvm. Dock så kostar ju sånt en hel del. Jag kommer ha dryga 2 milj att stoppa in och hon har 0 kr.

Vi har bestämt oss för att förlova oss i sommar och gifta oss nästa sommar, vi har även diskuterat att försöka skaffa barn.

jag vill skriva samboavtal som ger mig mina 2 milj tillbaka om det spricker, hon tycker det är ok tills hon är gravid i månad 3-4 nånstans sen ska det rivas. Hon vill inte bli blåst säger hon. Saken är den att det vill inte jag heller. Jag har inget emot att betala mer till vardags, skämma bort henne och pyssla om henne. Det gör mig glad när jag får göra det. men samtidigt känner jag att mina bostadspengar är mina, separerar vi inte så spelar det ingen roll, separerar vi så har jag iaf inte förlorat en miljon.

Hon menar att hon inte vill att jag ska lämna henne med ett barn utan möjlighet till att lösa sin bostadssituation på ett vettigt sätt.

Skälet till att jag är tveksam för stunden är vårt brokiga förflutna. Hon har nämligen blivit bedragen under väldigt lång tid i ett tidigare förhållande och är besatt av att hon kan komma att bli det igen. Vilket resulterat i allmän osäkerhet och ett stort behov av att kontrollera mig. Kontrollen består tex i att noggrant fråga ut mig vad jag anser vara otrohet, fråga mig om jag skulle kunna tänka mig att prata med andra tjejer om jag är ute osv. Hon har även fått för sig att jag flörtar med en kollega, min frisör, en läkare under ett läkarbesök, en tjej som jobbade i en klädbutik där jag skulle handla, en ex kollega att jag konstant tittar på andra.

Allt det har tärt på mig under vårt förhållande och jag har gjort slut ett flertal gånger men ångrat mig för det är verkligen en fin tjej, som jag älskar. Ja, jag är en toffel. Jag är rädd att hon en dag ska poppa upp och skälla ut mig för att jag bytte tre ord med nån kvinna på en krog eller att hon ska få för sig att jag är otrogen med en kollega eller ja vad som helst och sedan göra slut och dra...

Så vad ska jag göra?
  • Gå med på hennes krav?
  • Skita i samboavtalet helt
  • Kräva samboavtal (resultatet av detta val är okänt)

Snälla hjälp mig med input och fråga gärna om sånt ni undrar över. Det här är verkligen jobbigt och plågsamt för mig.

Det låter som att hon dels är väldigt krävande och dels har en massa issues, så hon kanske inte är rätt partner för livet? Men OM du köper den här lägenheten tillsammans med henne, så ska du absolut skriva samboavtal. Utan några löften om att riva det vid en viss tidpunkt. Fast det är bra att veta att ett sådant muntligt löfte ändå inte gäller juridiskt, så vägrar du att riva samboavtalet så gäller samboavtalet - barn eller inte. Gifter ni er så upphör samboavtalet förstås att gälla.

Jag skulle nog avvakta med lägenhetsköpet, det är ju det enklaste. Du kan skjuta upp hopflytten och skaffa en annan hyreslägenhet i stället, som är bättre lämpad för en liten familj, och vänta något halvår innan hon får flytta in där, så att ingen kan säga att ni "skaffat lägenheten för gemensamt bruk" (om ni har det så har hon lika stor rätt till den vid en separation). Sedan finns det ändå en risk att du förlorar hyreskontraktet om ni har barn och hon får boendet, men bara då. Annars är den din om ni separerar. Och även om du förlorar en hyreslägenhet så har du ju dina två miljoner intakta.

Sambolagen är ett elände! Det hade varit mycket bättre om den inte hade kommit, och default hade varit att bostaden och dess värde inte delas, utan tillhör den som köpt den alternativt står på hyreskontraktet (efter att ha stått i kö ett antal år, eller bytt till sig hyreslägenheten på något sätt). Då skulle folk också slippa den här beslutsångesten som du har nu, för jag förstår att det är jättesvårt att lägga fram ett samboavtal till någon man säger sig älska. Det kan ju ge intrycket att man inte litar på den andra.
Citera
2026-05-04, 09:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Det blev förlikning till slut. Så inget rättsligt besked i frågan, vilket iofs hade varit intressant att ha fått.

Men nu är det över 10 år sedan och det är överspelat.

OK nu läste jag dina updejter (plural?). Ja då var min känsla rätt från början, att kvinnan inte var att lita på. Så fruktansvärt fräckt! Hoppas att du träffade någon snäll och vettig tjej att skaffa barn med efter detta!
Citera
2026-05-10, 07:30
Medlem
Samboavtal, alltid. Statistisk kommer ni att skilja er och det finns ingen anledning att betala för sitt vara ihop med en kvinna. Köp en hora istället.
Citera
Idag, 12:20
Medlem
Inte ska du väl betala miljoner för ett år med henne och en livstid av kluster B drama?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in