2012-06-14, 20:13
Medlem
Eeries avatar
Kära FB!

Jag har nu umgåtts med en donna i 1,5 år. Vi har haft våra gräl och meningsskiljaktigheter. Både mindre och större. Jag bor sedan tidigare i en BR och hon bor hemma. Vi har dock ett tag pratat om att flytta ihop och det har då gällt min lägenhet. Nu så har vi fått en toppenchans, vi kan nämligen köpa en trea med möjlighet att köpa loss råvinden vilket skulle ge oss ett vindsetage på 130 kvm. Dock så kostar ju sånt en hel del. Jag kommer ha dryga 2 milj att stoppa in och hon har 0 kr.

Vi har bestämt oss för att förlova oss i sommar och gifta oss nästa sommar, vi har även diskuterat att försöka skaffa barn.

jag vill skriva samboavtal som ger mig mina 2 milj tillbaka om det spricker, hon tycker det är ok tills hon är gravid i månad 3-4 nånstans sen ska det rivas. Hon vill inte bli blåst säger hon. Saken är den att det vill inte jag heller. Jag har inget emot att betala mer till vardags, skämma bort henne och pyssla om henne. Det gör mig glad när jag får göra det. men samtidigt känner jag att mina bostadspengar är mina, separerar vi inte så spelar det ingen roll, separerar vi så har jag iaf inte förlorat en miljon.

Hon menar att hon inte vill att jag ska lämna henne med ett barn utan möjlighet till att lösa sin bostadssituation på ett vettigt sätt.

Skälet till att jag är tveksam för stunden är vårt brokiga förflutna. Hon har nämligen blivit bedragen under väldigt lång tid i ett tidigare förhållande och är besatt av att hon kan komma att bli det igen. Vilket resulterat i allmän osäkerhet och ett stort behov av att kontrollera mig. Kontrollen består tex i att noggrant fråga ut mig vad jag anser vara otrohet, fråga mig om jag skulle kunna tänka mig att prata med andra tjejer om jag är ute osv. Hon har även fått för sig att jag flörtar med en kollega, min frisör, en läkare under ett läkarbesök, en tjej som jobbade i en klädbutik där jag skulle handla, en ex kollega att jag konstant tittar på andra.

Allt det har tärt på mig under vårt förhållande och jag har gjort slut ett flertal gånger men ångrat mig för det är verkligen en fin tjej, som jag älskar. Ja, jag är en toffel. Jag är rädd att hon en dag ska poppa upp och skälla ut mig för att jag bytte tre ord med nån kvinna på en krog eller att hon ska få för sig att jag är otrogen med en kollega eller ja vad som helst och sedan göra slut och dra...

Så vad ska jag göra?
  • Gå med på hennes krav?
  • Skita i samboavtalet helt
  • Kräva samboavtal (resultatet av detta val är okänt)

Snälla hjälp mig med input och fråga gärna om sånt ni undrar över. Det här är verkligen jobbigt och plågsamt för mig.
Citera
2012-06-14, 20:16
Bannlyst
jag tycker du ska gå med på hennes krav
Citera
2012-06-14, 20:17
Medlem
Vill du verkligen bo med henne?
Citera
2012-06-14, 20:21
Medlem
crillecrilles avatar
Vill du verkligen gifta dig med en paranoid tjej? Förstår att du älskar henne och att hon är härlig utöver hennes besatthet, men vill du verkligen ta den risken? Förhållandet verkar inte stabilt.

Jag hade inte gått med på hennes krav i den här situationen. Hon får ju först visa på att hon kommer kunna knapra sig ikapp pengamässigt även om det är över 10 år.
Citera
2012-06-14, 20:32
Medlem
Malkos avatar
Du älskar henne och det är ju bra. Men du kan inte göra det med 100% av ditt hjärta, spara 10% till din hjärna.
Osäkra och paranoida tjejer är gulliga i början. Men i längden så kommer det att trasa sönder er

Testa att bo ihop men inte i en nyköpt lgh för 2 milj. Du måste ju se hur hon kommer att funka att bo ihop med först.
Endel tjejer ska man bara inte bo ihop med.
Citera
2012-06-14, 20:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
ag vill skriva samboavtal som ger mig mina 2 milj tillbaka om det spricker, hon tycker det är ok tills hon är gravid i månad 3-4 nånstans sen ska det rivas. Hon vill inte bli blåst säger hon.

Hon låter som en riktig golddigger. Så när hon blir gravid så ska du betala en miljon för det? (vilket det i princip blir med hennes resonemang)

Skriv ett avtal, riv det inte. Om tre-fyra år så kanske ni har barn och allt är frid och fröjd - då kan du riva det om du känner för det.

Edit:
Jag får "spring för livet" vibbar av hela grejen.
Citera
2012-06-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Kära FB!

Jag har nu umgåtts med en donna i 1,5 år. Vi har haft våra gräl och meningsskiljaktigheter. Både mindre och större. Jag bor sedan tidigare i en BR och hon bor hemma. Vi har dock ett tag pratat om att flytta ihop och det har då gällt min lägenhet. Nu så har vi fått en toppenchans, vi kan nämligen köpa en trea med möjlighet att köpa loss råvinden vilket skulle ge oss ett vindsetage på 130 kvm. Dock så kostar ju sånt en hel del. Jag kommer ha dryga 2 milj att stoppa in och hon har 0 kr.

Vi har bestämt oss för att förlova oss i sommar och gifta oss nästa sommar, vi har även diskuterat att försöka skaffa barn.

jag vill skriva samboavtal som ger mig mina 2 milj tillbaka om det spricker, hon tycker det är ok tills hon är gravid i månad 3-4 nånstans sen ska det rivas. Hon vill inte bli blåst säger hon. Saken är den att det vill inte jag heller. Jag har inget emot att betala mer till vardags, skämma bort henne och pyssla om henne. Det gör mig glad när jag får göra det. men samtidigt känner jag att mina bostadspengar är mina, separerar vi inte så spelar det ingen roll, separerar vi så har jag iaf inte förlorat en miljon.

Hon menar att hon inte vill att jag ska lämna henne med ett barn utan möjlighet till att lösa sin bostadssituation på ett vettigt sätt.

Skälet till att jag är tveksam för stunden är vårt brokiga förflutna. Hon har nämligen blivit bedragen under väldigt lång tid i ett tidigare förhållande och är besatt av att hon kan komma att bli det igen. Vilket resulterat i allmän osäkerhet och ett stort behov av att kontrollera mig. Kontrollen består tex i att noggrant fråga ut mig vad jag anser vara otrohet, fråga mig om jag skulle kunna tänka mig att prata med andra tjejer om jag är ute osv. Hon har även fått för sig att jag flörtar med en kollega, min frisör, en läkare under ett läkarbesök, en tjej som jobbade i en klädbutik där jag skulle handla, en ex kollega att jag konstant tittar på andra.

Allt det har tärt på mig under vårt förhållande och jag har gjort slut ett flertal gånger men ångrat mig för det är verkligen en fin tjej, som jag älskar. Ja, jag är en toffel. Jag är rädd att hon en dag ska poppa upp och skälla ut mig för att jag bytte tre ord med nån kvinna på en krog eller att hon ska få för sig att jag är otrogen med en kollega eller ja vad som helst och sedan göra slut och dra...

Så vad ska jag göra?
  • Gå med på hennes krav?
  • Skita i samboavtalet helt
  • Kräva samboavtal (resultatet av detta val är okänt)

Snälla hjälp mig med input och fråga gärna om sånt ni undrar över. Det här är verkligen jobbigt och plågsamt för mig.
Jag hade dumpat henne bara av anledningen att hon ifragasatter samboavtal. Nar jag last din vidare beskrivning av kvinnan spydde jag lite i munnen. Vill du spendera resten av ditt liv i drama och misar ar det ditt val men skaffa for helvete ett samboavtal sa du inte star helt rovknullad nar (inte om) det tar slut!
Citera
2012-06-14, 21:07
Medlem
Om vi säger såhär: HON vill inte bli blåst på DINA pengar vad är det för förbannade hittepå.

Hon blir inte blåst på ett piss iom att ni båda går in med 0:- i lägenheten eller hur?

Om det är ren kärlek så skiter hon i pengarna annars är det bara en gold-digger. Min fru får inte ett jota av min förmögenhet som är bunden till mitt arvegods, däremot har hon ju rätten till resterande hälft.

Bara att du tar upp frågan tycker jag antyder att DU inte anser att det är rätt.

Däremot kan du aldrig avsäga ungen från arvet (om det är din unge dvs). Om du ej får fler barn så har barnet rätt till minimum 50%.

Du kan ju ju upplysa om att det gemensamma bohaget delar du gärna på likaså det som blir över av 2 mille från lägenheten. Möjligen att du säger att om vi är i lag 10 år så är hälften ditt, passar det inte så behåller jag mina 2 mille oavsett.

Mao antigen är du en man eller en mus.
Citera
2012-06-14, 21:14
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Detta är vad du ska göra:

Kräva samboavtal (resultatet av detta val är okänt)

Allvarligt talat, ni kan vara hur förälskade ni vill, men du vet aldrig vad som händer i framtiden, ett broderligt råd bara, kräv detta samboavtal.

Jag talar av egna erfarenheter, dessutom har jag sett mängder med människor i min omgivning som vart ihop under lång tid och där relationen tillslut spruckit, varpå ena parten sen får det extra jävligt då 2a parten ska ha 50% av kakan.

De pengar du går in med ska du givetvis ha tillbaka vid en eventuell separation, just i denna stund leker livet och ni är kära och allt, men man ska alltid ha en bakdörr öppen, saker kan gå åt helvete.
Citera
2012-06-14, 21:16
Avslutad
Kräv samboavtal och riv det INTE!

Det är dina pengar och för den kommande husfridens skull (och definitivt din) så bör det vara klart att de fortfarande är just dina pengar!
Om hon på sikt bygger upp kapital så kan du väl alltid riva det senare.

Ett fullt rimligt scenario är annars att om hon splittar efter 6 månaders graviditet så ska du se att hon ser det som sin "rättighet" att bli miljonär på din bekostnad...

Ta inte den risken, tycker hon att det är värt att slå upp en relation pga. av samboavtalet så säger det en hel del...
Citera
2012-06-14, 21:32
Medlem
DoraFs avatar
Jag tycker att ni ska skriva samboavtal innan ni köper en gemensam bostad. Det är inte din uppgift att trygga hennes framtid ekonomiskt om ni går isär i framtiden.

Det är illavarslande att hon redan nu anser sig ha rätt till halva din försäljningsvinst.
Senast redigerad av DoraF 2012-06-14 kl. 21:45.
Citera
2012-06-14, 21:38
Medlem
Eeries avatar
Tack för alla svar. Jag håller med er.

Skulle kunna utveckla saker mycket mer men låter det vara osagt om ingen specifikt frågar.

För mig hade det varit självklart med samboavtal om situationen var den omvända, jag skulle inte ens vilja ha min partners pengar. Kanske om jag hade vart full i fan vid separationen men det är det samboavtalet är till för. Att man ska ha fattat beslutet när man var vid sina sinnens fulla bruk som en vuxen människa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in