2012-06-14, 19:44
Medlem
Photoshoppeds avatar
Vi ska bo en vecka i Björkliden i juli. Tips om bra dagsvandringar på egen hand med Björkliden som bas mottages tacksamt!
Citera
2012-06-14, 19:54
Medlem
..FAN..s avatar
Ta dig till Abisko och åk linbanan upp till toppen av Nuolja, därifrån kan du sedan vandra ner till Björkliden.

Eller ta dig ett par kilometer norr om Björkliden och vandra upp till loktatjåkka-stugan, sen vandrar du ner till Björkliden därifrån.

Tror det ska gå bussar för dessa ändamål (bor ni på hotellet/stugbyn kan det hända att detta ingår).

Finns säkert en massor med andra leder, fråga de som jobbar där.
Citera
2012-06-14, 21:28
Medlem
Knotknets avatar
Som tidigare skribent skrev så rekommendrar jag en tur upp till loktatjåkkastugan som jag tror är Sveriges högst belävna fjällstuga. De har inrett den i lyxklass så det finns vattentoalett bastu dusch möjlighet att sova i riktiga sängar där. De har även restaurang med trerätters pub och du kan även åka skidor där på sommaren. I alla fall när jag var där. Ligger ca 1 mil uppför från Björkliden har jag för mig.
Citera
2012-06-14, 21:36
Medlem
Knotknets avatar
Jag rekommenderar även en dalgång som heter Kärkevaggi nånting. I hela dalen ligger stora mäktiga stenblock och stenformationer son bildades under istiden. Längst in i dalen ligger trollsjön som sägs vara Sveriges siktklaraste sjö. Man utgår 1 eller 2 stationer mes tåg från Björkliden har jag för mig. Ha en fantastisk vecka jag blev helt hänförd av den fantatiska naturen och atmosfären när jag var där uppe för några år sedan.
Citera
2012-06-15, 06:58
Medlem
Photoshoppeds avatar
Tack för bra svar av er båda!
Citera
2012-06-15, 15:11
Medlem
Jag har vandrat mycket i området så jag kan ge några tips.

Som sagt så kan du ta linbanan upp på Nuolja men man kan även bestiga fjället från Björkliden. Problemet är bara att hitta den lilla stigen som är halvt igenvuxen på sina ställen. Det är riktigt svårt att förklara vart den börjar men gå över järnvägen på lämpligt ställe en bit innan tunneln och sen är det bara att gå uppför sluttningen på Nuolja. Det spelar ingen större roll om du hittar stigen eller inte, det är ändå riktigt lättgånget, lite brant i början dock.

Du kan gå in i dalen Gohpasvaggi, här finns flera alternativ. Man kan gå upp i ett pass mellan Nuolja och Slåttatjåkka, det går att följa en tydligt markerad led dit. Här finns en liten sjö och om man vill kan man fortsätta ner till Abisko. Ett annat alternativ är att bestiga Slåttatjåkka 1186 möh, det görs lättast från passet. Utsikten härifrån är riktigt fin. Går man längre in i dalen så kan man gå upp till ett pass som heter Lulip Cahcenjoaski. Det är grym utsikt därifrån söderut! Stigen dit kan dock vara lite svår att se ibland men det är ändå ganska många som går här.
Sen kan man ju utforska själva dalen Gohpasvaggi också som är riktigt fin. Följer man Gohpasjohka en bit så kommer man till en häftig liten gömd kanjon.

Och som andra redan har nämt så kan du ju gå en fin tur till Loktatjåkka.

Det här är altså turer med Björkliden som utgångspunkt. Jag kan tipsa om andra turer i området om du har möjlighet att åka en bit.
Senast redigerad av kurts 2012-06-15 kl. 15:26.
Citera
2012-06-15, 17:30
Medlem
Photoshoppeds avatar
Kanonbra! Tack! Det räcker nog för vår vecka (Vi åker tåg dit så vi har svårt att åka iväg nånstans).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in