2012-06-14, 19:18
Medlem
Hej.

Jag har en Windows dator här och en Mac.
Maccens hårddisk är helt tom, så de går inte att göra något av det.
Jag vill skapa en bootbar lion usb sticka, så ja kan installera lion på Maccen, men problemet är att det verka inte gå att skapa en bootbar usbsticka med lion på genom Windows. (W7)

Jag har programmet Macdrive på Windowsdator, så ja kan formatera usbstickan och hårddiskar i HFS+ format genom Macdrive. Jag kan också öppna DMG filer och kolla innehållet.

Jag hade laddat ner InstallESD.dmg som är lion från Internet, öppnade DMG filen och kopierade över alla mappar och innehåll till den nyformaterade HFS+ usbstickan genom Windows, men detta funkade inte. Macen kunde inte läsa av det när man startade om datorn med USBstickan i.

Har också försökt konvertera DMG filen till ISO genom MagicISO, UltraISO och AnytoISO, för att sen kunna skapa bootbar USBsticka, men de ger error och funkar inte heller.

Sista saken jag gjorde var att ladda ner TransMac för att se om de går, men då får jag upp att jag måste "expand" och detta går inte heller.

Finns de inga program som efterliknar "Lion DiskMaker" för Windows, så man kan skapa dmg -> bootbar USBsticka? Eller är de sista alternativet att hitta en fungerande Mac för att skapa bootbar USBsticka?

Har inga DVD, CD eller annat. Bara en tom extern hårddisk och en usbsticka.

Tack.
Citera
2012-06-14, 19:34
Medlem
Snöjs avatar
Är din Mac gammal? De lite nyare kan ju installera över internet, tror man ska hålla inne Alt för att komma åt det.
Citera
2012-06-14, 19:50
Medlem
Andreasvbs avatar
Cmd+Alt+R för Lion Internet-återställning.

Annars kan du ladda ned en färdig Lion-USB från olika sidor.
Citera
2012-06-14, 19:52
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Cmd+Alt+R för Lion Internet-återställning.
Om hårddisken är helt tom så lär ju inte Recovery-partitionen finnas kvar. Inte om han aldrig haft Lion förut heller.
Citera
2012-06-14, 19:56
Medlem
Tack för svar. Här är svaren på era frågor.

1. Hårddisken är helt tom. Ska testa detta kortkommando för att se om de funkar att komma in i Disk Utility, men tror inte Recovery-partitionen finns kvar.

2. Har aldrig köpt Lion, har bara installerat genom USBsticka innan.

3. Får försöka hitta Lion i USB som Andreasvb sa: men problemet dyker upp, hur för man över den till USBstickan genom Windows. Ska leta och se.

Kommer med mer information strax, fastnade på fotbollen, och grannen verka ha tänt rökelse. Herregud.

EDIT:

1. Hårddisken är helt tom, finns ingen Recovery.
2-3: Får leta upp Lion på USB, ISO på nån sida.
Senast redigerad av Pulse82 2012-06-14 kl. 20:01.
Citera
2012-06-14, 23:26
Medlem
Detta är vad jag gjort, men de funkar fortfarande inte.
Letade upp extern DVD/CD spelare som jag har, sen letade jag upp SL på skiva som jag hade.
Kopplade upp allting till Maccen, och startade upp datorn, höll inne C för att ladda upp skivan, men efter en stund får jag mappen med frågetecken på. (Att datorn inte hittar hårddisken.)

Någon som vet vad problemet kan vara i detta fall?

Tack.
Citera
2012-06-15, 00:36
Medlem
Andreasvbs avatar
Vad är det för modell på Mac:en?

Om den kom med Lion ska den kunna ladda ned allt automatiskt.

Annars ska det fungera med Snow Leopard-skivan du fick med datorn.
Citera
2012-06-15, 00:39
Medlem
Du har två alternativ:

Låna en annan Mac av samma typ som den du har, använd programmet Assistent för återställningsskiva och gör en USB-sticka som du kan återställa den andra datorn med.

Det som dock fungerar bäst är att använda skivavbilden (dmg-filen) och skapa en startbar extern hårddisk eller startbar USB-sticka. Det innerhåller alltså hela Lion.

Du måste ha köpt Lion lagligt och ha ett fungerande Apple-ID.

Det finns beskriver överallt på internet.

Uppdatering:
Andreasvb har rätt: du behöver en Snow Leopard-skiva.
Citera
2012-06-15, 08:25
Bannlyst
Har du USB stickan som image? Då finns ett jättefint kommando som heter dd i Unix. Som du tar och ladda hem ubuntu / Knoppix / Debian Live , bootar din windows dator på den.

Dra upp kommando prompt :

sudo -s
mkdir /disk
fdisk -l <-- För att se vilka partitioner du skall anvämnda
mount -t auto /dev/sdX /disk

Sedan letar du upp vart din USB image ligger någonstans.

dd if=filnamn_usb.img of= device på din USB

VARNING! Kraften i dd kan underskattas.. Kolla 2 ggr vad du gör, innan du gör det. Om du skriver fel med of=/dev/sdX , så kan du fucka hela din hårddisk. Image måste antaligen vara i samma storlek som din USB sticka.
Citera
2012-06-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Vad är det för modell på Mac:en?

Om den kom med Lion ska den kunna ladda ned allt automatiskt.

Annars ska det fungera med Snow Leopard-skivan du fick med datorn.

Datorn är från 2009, Unibody, Aluminium.
Den kom med SL och jag har SL skivan, som du läser precis ovanför så kopplade jag extern DVD/CD spelare till datorn, stoppade in SL skivan, höll inne C, men skivan dök inte upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Du har två alternativ:

Låna en annan Mac av samma typ som den du har, använd programmet Assistent för återställningsskiva och gör en USB-sticka som du kan återställa den andra datorn med.

Det som dock fungerar bäst är att använda skivavbilden (dmg-filen) och skapa en startbar extern hårddisk eller startbar USB-sticka. Det innerhåller alltså hela Lion.

Du måste ha köpt Lion lagligt och ha ett fungerande Apple-ID.

Det finns beskriver överallt på internet.

Uppdatering:
Andreasvb har rätt: du behöver en Snow Leopard-skiva.

Om jag får tag i en annan Mac, då använder jag knappast Assistent.
Då laddar jag ju ner Lion DiskMaker, Lion.dmg och skapar en bootbar usbsticka, det jag ville göra genom Windows.

Behöver jag SL skiva? Om du läser igen det jag skrev lite längre upp, så skrev jag ju att jag kopplade DVD/CD spelaren till datorn och kopplade in SL skivan och höll inne C.
Snälla, läs nogrannare innan du säger vad jag behöver
Citera
2012-06-15, 12:34
Medlem
Pappersvargens avatar
Du kan inte göra något i stil med det jag gjorde i https://www.flashback.org/t1788536 ?
Citera
2012-06-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Du kan inte göra något i stil med det jag gjorde i https://www.flashback.org/t1788536 ?

Nej, för de du gjort är att ha en hårddisk med Recovery-partitionen kvar, eller ett fungerande MacOS på. Min Macs hårddisk är 100% tom, finns varken OS eller Recovery på den, så de finns ingen skivverktyg/disk utility.

Jag kan däremot formatera hårddisken till HFS+ genom Windows, då jag har programmet MacDrive i Windowsdatorn, som kan läsa av DMGfiler och formatera hårddisken, men mer än så kan man inte göra.

Ända sättet blir väl att åka hem till föräldrarna, brorsan eller hämta nån kompis med sin Mac och därifrån skapa bootbar usbsticka med Lion på, för att sen installera.

Har en extern DVD/CD spelare och Snow Leopard på skiva också. Har också kopplat dom till datorn och hållt inne C knappen för att starta upp skivan och installera Snow Leopard för att sen kunna skapa bootbar Lion därifrån och sen formatera om, MEN problemet är att skivan inte startar upp, när ja håller inne C/alt eller nån knapp.

Hmm, synd att inte Windowsprogrammet TransMac fungera som den skulle, läst massa som fått en fungerande usbsticka genom TM, men också många som får error och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in