2012-06-14, 16:15
Medlem
zala's avatar
Köpte nyss en gammal Omega och klumpig som man är tappade jag bort kronan idag. Hur mycket kostar detta verkligen att byta? Var inne på Kristoffers Klockatelje i Göteborg och de sa att det kommer att kosta mig runt 3200. Är detta rimligt?
Citera
2012-06-14, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Köpte nyss en gammal Omega och klumpig som man är tappade jag bort kronan idag. Hur mycket kostar detta verkligen att byta? Var inne på Kristoffers Klockatelje i Göteborg och de sa att det kommer att kosta mig runt 3200. Är detta rimligt?

Verkligen inte rimligt, förövrigt ska kronan sitta fast och bör därför vara ganska svår att slarva bort om allt står rätt till.
Citera
2012-06-14, 16:25
Medlem
troböds avatar
Låter dyrt. Vad är det för modell? Är det bara just kronan eller är det krona+bom som är borta? Det är inget som är sönder?

Om du vet boettnumret (står i boettlocket på alla gamla omegor) så kan du själv beställa en krona utan problem från ofrei eller cousins t ex och låta valfri amatörurmakare sätta dit den.
Citera
2012-06-14, 17:02
Medlem
troböds avatar
Det är inte så att dom föreslog en service av klockan samtidigt förresten, och att den sammanlagda kostnaden för ny krona och service skulle bli 3200:-? Det låter i så fall rimligt.

Kristoffers Klockateljé brukar sällan ta några överpriser nämligen.
Citera
2012-06-14, 18:29
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Verkligen inte rimligt, förövrigt ska kronan sitta fast och bör därför vara ganska svår att slarva bort om allt står rätt till.
Jag vet inte hur jag lyckades. På väg till jobbet märker jag att den är borta.
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Det är inte så att dom föreslog en service av klockan samtidigt förresten, och att den sammanlagda kostnaden för ny krona och service skulle bli 3200:-? Det låter i så fall rimligt.

Kristoffers Klockateljé brukar sällan ta några överpriser nämligen.
Jo, de föreslog, eller snarare fick det att låta som att det alltid ingick i dessa slags reparationer, en full service av klockan.

Det är även bommen som är borta.

Hela baksidan är blank.
Citera
2012-06-14, 18:46
Medlem
troböds avatar
Citat:
Hela baksidan är blank.
Det står på insidan, så du får öppna den i så fall, eller låta någon annan göra det.

Om du säger hos Kristoffer att du inte är intresserad av någon service utan bara vill ha en ny bom och krona så är jag säker på att dom fixar det, även om en service säkert är behövligt.
Citera
2012-06-14, 18:48
Medlem
zala's avatar
Citat:
Det står på insidan, så du får öppna den i så fall, eller låta någon annan göra det.

Om du säger hos Kristoffer att du inte är intresserad av någon service utan bara vill ha en ny bom och krona så är jag säker på att dom fixar det, även om en service säkert är behövligt.
Lyckades hitta bom och krona nu! Dock sitter de ihop, skall det vara så? Den vill inte gå in när jag försöker trycka i den. Vad är felet då?

Tack för all hjälp! Uppskattas verkligen.
Citera
2012-06-14, 18:53
Medlem
troböds avatar
Citat:
Lyckades hitta bom och krona nu! Dock sitter de ihop, skall det vara så? Den vill inte gå in när jag försöker trycka i den. Vad är felet då?

Tack för all hjälp! Uppskattas verkligen.
Dom ska sitta ihop.

Ta den till Kristoffer så fixar dom det. Som jag skrev till dig i detta inlägget: https://www.flashback.org/sp37768905
Citera
2012-06-14, 18:58
Medlem
zala's avatar
Citat:
Dom ska sitta ihop.

Ta den till Kristoffer så fixar dom det. Som jag skrev till dig i detta inlägget: https://www.flashback.org/sp37768905
Låter bra då! Kristoffer var tydligen på semester hela månaden och då jag vill ha den i fungerande skick så snabbt som möjligt så använder jag mig gärna av en annan urmakare. Har du någon i Göteborg du kan rekommendera?
Citera
2012-06-14, 19:05
Medlem
troböds avatar
Citat:
Låter bra då! Kristoffer var tydligen på semester hela månaden och då jag vill ha den i fungerande skick så snabbt som möjligt så använder jag mig gärna av en annan urmakare. Har du någon i Göteborg du kan rekommendera?
Gastons Ur och Jarl Sandin är duktiga. Gaston är nog billigare, men eftersom det förmodligen är väldigt lättlöst spelar det nog ingen större roll.
Citera
2012-06-14, 19:10
Medlem
zala's avatar
Citat:
Gastons Ur och Jarl Sandin är duktiga. Gaston är nog billigare, men eftersom det förmodligen är väldigt lättlöst spelar det nog ingen större roll.
Gaston it is!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in